PracaGrupypl.praca.dyskusje › praca - mity i fakty

  • 11. Data: 2004-07-05 21:57:08
    Temat: Re: praca - mity i fakty
    Od: Andrzej Rumin <r...@h...spam.data.pl.invalid>

    Mon, 5 Jul 2004 22:51:55 +0200, Tomasz Brzeziński
    <s...@p...onet.pl> wrote:

    > To nie są studia stricte ekonomiczne, chciałbym przypomnieć. Mówiliśmy o
    > zawodzie "ekonomista" - żaden z tych kierunków nie daje takiego zawodu.
    > Ja wiem, że w Polsce zatarła się mocno różnica między ekonomistą a
    > finansistą - ale mimo wszystko to trochę co innego.

    Ok, fakt, miałem na myśli ekonomistów w popularnym znaczeniu tego słowa,
    a nie ludzi zajmujacych się ekonometrią i zbliżonymi dziedzinami.

    --
    Andrzej Rumin

  • 12. Data: 2004-07-05 22:14:14
    Od: Tomasz Brzeziński <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Ghost" <...@...com> napisał w wiadomości

    > Nie dajmy sie zwariowac, to przeciez marketingowa mitologia. Zadna
    > uczelnia nie zrobi z szaraczka geniusza. Nie utrzymasz super posady w
    > powaznej firmie jesli masz glowe wypelniona tylko tym co Ci uczelnia

    Tak, tyle że to są kierunki dośc trudne do skończenia. Absolwentów jest
    niewielu, i choć oczywiście trafi się od czasu do czasu jakiś nieudacznik,
    to jednak znakomita większość dośc szybko znajduje pracę.

    Sigurd

  • 13. Data: 2004-07-06 07:43:11
    Od: "Ghost" <...@...com>

    Użytkownik "Tomasz Brzeziński" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "Ghost" <...@...com> napisał w wiadomości

    > Tak, tyle że to są kierunki dośc trudne do skończenia.

    Kierunkow trudnych do skonczenia jest Ci w Polsce od groma, gdybyz dawalo to
    gwarancje czegokolwiek..

    > Absolwentów jest
    > niewielu, i choć oczywiście trafi się od czasu do czasu jakiś nieudacznik,
    > to jednak znakomita większość dośc szybko znajduje pracę.

    Znalezc prace a byc profesjonalista z prawdziwego zdarzenia to zupelnie
    rozne kwestie. I nie chodzi tu bynajmniej o nieudacznikow, a po prostu
    sredniakow. Powtorze raz jeszcze dobre wyniki na trudnym kierunku daja
    sprawnych realizartorow zadan ale nie gwarantuja kreatywnosci, ba sa tacy (w
    jednej z bardzo powaznych firm) ktorzy twierdza, ze w wielu przypadkach tzw.
    dobre uczelnie zabijaja inicjatywe. Kiedy i jak masz rozwijac swoje talenty
    jesli jestes skupiony na tym by z dobrym wynikiem ukinczyc ciezki wydzial?
    Powiem wiecej, kiedy studiowalem osoby majace najwyzsza srednia bynajmniej
    nie byly osobami uwazanymi za najlepszych w dziedzinie, ktora
    studiowalismy - ciekawe nie? Chrakterystcznym jest tez, ze do uczelni uwage
    przywiazuja ludzie swierzo upieczeni, nie maja za wiele konkretow w CV i
    najsilniejszym atutem staje sie wowczas uczelnia i okreslanie jej jako
    gwarantujacej wysoka jakosc absolwenta. Do pewnych zadan ta jakosc bedzie
    akceptowalna, ale bez przesady. Samodzielnosci, _kreatywnosci_ i
    umiejetnosci radzenia sobie w krytycznych sytuacjach polskie (i nie tylko
    polskie) uczelnie nie ucza (czy to wogole jest mozliwe?).

  • 14. Data: 2004-07-06 08:40:58
    Od: Tomasz Brzeziński <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > tacy (w jednej z bardzo powaznych firm) ktorzy twierdza, ze w wielu
    > przypadkach tzw. dobre uczelnie zabijaja inicjatywe. Kiedy i jak masz

    Że uściślę: czy mówisz teraz o wyliczonych przeze mnie kierunkach, czy to
    uwaga ogólna?
    Bo jesli ta pierwsza mozliwość - to akurat o tych kierunkach nie mozna
    powiedzieć, że zabijają inicjatywę. Wręcz przeciwnie.

> [...]
    > najwyzsza srednia bynajmniej nie byly osobami uwazanymi za najlepszych w
    > dziedzinie, ktora studiowalismy - ciekawe nie? Chrakterystcznym jest

    Normalne raczej, bym powiedział. Zwłaszcza na uczelniach ze swobodnym
    wyborem przedmiotów jest zwykle rozdzial na tych, którzy idą do tych
    wykładowców, u których łatwo o dobry stopień, i na tych, którzy ida tam,
    gdzie jest najwyższy poziom.

    > tez, ze do uczelni uwage przywiazuja ludzie swierzo upieczeni, nie maja
    > za wiele konkretow w CV i najsilniejszym atutem staje sie wowczas
    > uczelnia i okreslanie jej jako gwarantujacej wysoka jakosc absolwenta.

    Ależ oczywiście, że absolwent rzadko ma się czym pochwalić z wyjątkiem
    dyplomu.
    Tyle że w niektórych przypadkach posiadanie pewnego dyplomu oznacza, ze jego
    posiadacz zdobył uczciwą dawkę wiedzy. W przypadku tych kierunków, które
    wymieniłem, oznacza to także posiadanie bardzo dużych zdolności
    analitycznych - bo bez tego nie da się tych studiów skończyć. A to już jest
    coś, co wyróznia i gwarantuje poziom absolwenta - wiedza (choć bardzo ważna)
    w zasadzie schodzi na dalszy plan, bo wiadomo, że ten człowiek jest w stanie
    ileś nowych rzeczy opanować w bardzo krotkim czasie.

    Sigurd

  • 15. Data: 2004-07-06 09:12:59
    Od: "Ghost" <...@...com>

> [...]
    > Bo jesli ta pierwsza mozliwość - to akurat o tych kierunkach nie mozna
    > powiedzieć, że zabijają inicjatywę. Wręcz przeciwnie.

    Odwazna teza - czyzbys rozpoznal walka (czytaj w pracy zawowodwej)
    reprezentatywna probke absolwentow tych 5 kierunkow?

> [...]
    > wyborem przedmiotów jest zwykle rozdzial na tych, którzy idą do tych
    > wykładowców, u których łatwo o dobry stopień, i na tych, którzy ida tam,

    Akurat w tym przypadku nie dalo sie wykrecic tego numeru (malo okazji do
    wybierania wykladowcow, zreszta rzeczona zasada ulega zachowaniu juz przy
    przedmiotach wspolnych)

> [...]
    > wymieniłem, oznacza to także posiadanie bardzo dużych zdolności
    > analitycznych - bo bez tego nie da się tych studiów skończyć.

    Piszesz, "oznacza to także posiadanie bardzo dużych zdolności analitycznych"
    i nie widzisz jak to groteskowo brzmi? Glowne tezy zotaly rzucone, jesli
    ktos to czyta niech uzyje wlasnego rozsadku i wyrobi sobie opinie ile w czym
    jest sensu. Po mojemu nie ma co tego dalej ciagnac - EOT.

  • 16. Data: 2004-07-06 11:03:30
    Od: Tomasz Brzeziński <s...@p...onet.pl>

    > Odwazna teza - czyzbys rozpoznal walka (czytaj w pracy zawowodwej)
    > reprezentatywna probke absolwentow tych 5 kierunkow?

    reprezentatywnej - nie (bo niby jak). Ale całkiem sporą, i nie spotkałem się
    z ani jednym przypadkiem absolwenta takiego kierunku, który by chciał
    pracować, a nie mógł znaleźć dobrze płatnej pracy (może od razu uściślę: w
    okolicach 3000 pierwszej płacy, z szybkim wzrostem). No, jest jeszcze paru
    znajomych fascynatów, którzy np. zostali na uczelni, gdzie pieniądze sa
    oczywiście znacznie mniejsze - ale to był ich wybór, mogli zarabiać więcej.

    > Piszesz, "oznacza to także posiadanie bardzo dużych zdolności
    > analitycznych" i nie widzisz jak to groteskowo brzmi? Glowne tezy zotaly

    Szczerze mówiąc - nie, nie widzę. Uwierz mi, nie da się zdać metod
    statystycznych albo probabilistycznych metod zarządzania bez takich
    zdolności.

    > rzucone, jesli ktos to czyta niech uzyje wlasnego rozsadku i wyrobi
    > sobie opinie ile w czym jest sensu. Po mojemu nie ma co tego dalej
    > ciagnac - EOT.

    As you wish.

    Sigurd

  • 17. Data: 2004-07-06 11:36:55
    Od: "Ghost" <...@...com>

> [...]
    >
    > Szczerze mówiąc - nie, nie widzę. Uwierz mi, nie da się zdać metod
    > statystycznych albo probabilistycznych metod zarządzania bez takich

    Wystarczy siegnac do postow wstecz, zeby zauwazyc, ze jednej strony wlasnie
    utozsamiles inicjatywe/kreatywnosc z pierwsza pensja, a z drugiej zdanie
    egzaminu z rozwijaniem zdolnosci. Jesli utozsamiasz zdawalnosc egzaminu z
    poziomem uzdolnien to wybacz, ale chyba nie masz pojecia czym to drugie
    jest. Spodziewalem sie takiego kierunku stad moj uprzedni EOT, nie chce
    rozwijac tej dyskusji bo jest zbedna. Mylisz umiejetnosci techniczne,
    nabyte, wiedze - z faktycznymi zdolnosciami do skutecznego dzialania w
    biznesie. Prawdopodobnie nawet w to wszystko wierzysz (byc moze niedawno
    ukonczyles studia), ale wybacz to jest myslenie rzyczeniowe, proba
    wynalezienia prostych i latwych zasad zapewniajacych sukces. Dalekie to jest
    jednak od rzeczywistosci. I naprawde wiecej nic sie dodac nie da, mozna
    jedynie klepac w kolko te same tezy przez kilkadziesiat postow.

  • 18. Data: 2004-07-06 14:33:48
    Od: Tomasz Brzeziński <s...@p...onet.pl>

    > Wystarczy siegnac do postow wstecz, zeby zauwazyc, ze jednej strony
    > wlasnie utozsamiles inicjatywe/kreatywnosc z pierwsza pensja, a z

    eeeee? chyba coś Ci się przestawiło, i to dość mocno. Przypominam, że ta
    część wątku zaczęła się od:
    "Ekonomista - ten to zupelnie daleko, cieszy się jak cokolwiek do pracy
    dostanie za psie grosze. Ale studia nie sa takie ciezkie", i z tym
    polemizowałem.

    > drugiej zdanie egzaminu z rozwijaniem zdolnosci. Jesli utozsamiasz
    > zdawalnosc egzaminu z poziomem uzdolnien to wybacz, ale chyba nie masz
    > pojecia czym to drugie jest. Spodziewalem sie takiego kierunku stad moj

    Zdolności analitycznych, przypominam. Owszem, są egzaminy, które dość dobrze
    to weryfikują. Np. metody sadys^Wstatystyczne.

    > uprzedni EOT, nie chce rozwijac tej dyskusji bo jest zbedna. Mylisz
    > umiejetnosci techniczne, nabyte, wiedze - z faktycznymi zdolnosciami do
    > skutecznego dzialania w biznesie. Prawdopodobnie nawet w to wszystko

    Jakiego działania w biznesie? Mówimy o EKONOMISTACH. Nie absolwentach
    zarządzania, tylko ekonomistach.

    > wierzysz (byc moze niedawno ukonczyles studia), ale wybacz to jest

    no, strasznie dawno to nie było, ale tak niedawno - też nie. A i pewną
    ścieżkę w zawodzie przeszedłem...

    > myslenie rzyczeniowe,

    weź Ty mi oczu nie wypadaj, ja Cię proszę...

    > proba wynalezienia prostych i latwych zasad
    > zapewniajacych sukces. Dalekie to jest jednak od rzeczywistosci. I
    > naprawde wiecej nic sie dodac nie da, mozna jedynie klepac w kolko te
    > same tezy przez kilkadziesiat postow.

    Ale, misiu drogi, Ty chyba nie przeczytałeś tego, co ja pisałem w tym wątku.
    A może mnie z kimś mylisz, bo ja wiem? Naprawdę, czytanie tez rozmówców nie
    jest bardzo przykrą czynnością...

    Sigurd

  • 19. Data: 2004-07-06 15:53:45
    Od: "Ghost" <...@...com>

> [...]
    wątku.
    > A może mnie z kimś mylisz, bo ja wiem? Naprawdę, czytanie tez rozmówców

    Bynajmniej misiem Twoim drogim nie jestem - zanim bedziesz sobie mogl
    pozwolic na ten protekcjonalny ton jeszcze wiele wody musi uplynac,
    zapewniam Cie, ze w zyciu buta na niewiele sie zdaje.

    P.S. Ostatnia lekcja - biznesem jest wszystko czym sie zajmujemy dla
    pieniedzy, czyli zawodowo, a ekonomisci tez moga byc profesjonalistami.

  • 20. Data: 2004-07-06 16:06:32
    Od: Tomasz Brzeziński <s...@p...onet.pl>

    > P.S. Ostatnia lekcja - biznesem jest wszystko czym sie zajmujemy dla
    > pieniedzy, czyli zawodowo, a ekonomisci tez moga byc profesjonalistami.

    No, to mów od razu, że masz niestandardową definicję biznesu i według niej i
    informatyk, i sprzątaczka są biznesmenami.

    Faktycznie, EOT.
    Sigurd