PracaGrupypl.praca.dyskusjepoziom zycia w irlandii - jestem w szoku ;-o › Re: poziom zycia w irlandii - jestem w szoku ;-o
  • Data: 2003-04-18 18:09:18
    Temat: Re: poziom zycia w irlandii - jestem w szoku ;-o
    Od: "Michał Gancarski" <w...@e...org.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Odpowiedz jest dosc dziwna bo ...... zastosowano oba rozwiazania.
    Liberalizacja
    > to dla przykladu obnizka podatkow, zwolnienia na kilka lat (do 10 lat) od
    > podatku dla inwestorow z sektora IT, oddawanie gruntow pod inwestycje za
    > symboliczne 1 EUR, etc.
    > A z drugiej strony mamy interwencje panstwa - uzbrajanie
    > gruntow pod inwestycje na koszt podatnika, ksztalcenie w dziedzinach tzw.
    nowych
    > technologi dofinansowywane z kieszeni podatnika (tak by nowe firmy
    zatrudnialy
    > dobrze wyksztalcona irlandzka mlodziez), etc. Jak widac liberalizacja i
    > interwencja moga ze soba wspolgrac, wcale sie nie wykluczaja a nawet
    wprost
    > przeciwnie - moga sie doskonale uzupelniac.

    Nie twierdzę, że państwu nie może udać się zrobić czegoś dobrego, twierdzę
    natomiast, że nigdy nikt nie ocenia wydajności państwowych inwestycji (które
    czasem ciężko nazwać inwestycjami). Bo widzisz, to działa tak: państwo
    zabiera ludziom część kasy w postaci podatków. Jeśli z tych pieniędzy uda
    się zakupić/wykonać coś fajowego, państwo mówi: popatrzcie, jesteśmy
    przydatni, zrobiliśmy fajowe coś. Niestety, nikt nie liczy, czy w wyniku
    pozostawienia tych pieniędzy w kieszeniach podatników nie powstałoby coś
    jeszcze fajowszego. Istnieją spory, czy kosztowną infrastrukturę może
    zapewnić sektor prywatny. W tym temacie nie mam wyrobionego zdania, bo nie
    przestudiowałem odpowiedniej ilości przykładów. Warto jednak spojrzeć na
    rozwój kolei w USA, przecież to był w zasadzie prywatny kapitał, a jednak
    się dało. Co więcej, doświadczenie pokazuje, że inwestycje prywatne są
    zazwyczaj trafniejsze. Polskie PKP jest niewydajne między innymi dlatego, że
    nie potrafi dostosować struktury przewozów do rynku (pomijając brak presji
    ze strony jakiejkolwiek konkurencji czy monstrualną strukturę
    organizacyjną).Ogólnie sprawa jest naprawdę dyskusyjna.

    Ale wracając do Irlandii. Działania liberalizujące gospodarkę były
    niezbędne, by ruszyć ją z miejsca, inwestycje poczynione przez rząd były co
    najwyżej bardzo przydatne. Gdyby zamiast nich obniżyć podatki,
    infrastruktura Irlandii byłaby rzeczywiście mniej zachęcająca, za to
    gospodarka zyskała by dodatkowo na konkurencyjności, przyciągając kapitał
    tak czy inaczej. Owszem, nadal twierdzę, że sposób wydania pieniędzy w tym
    przypadku był rozważny (kiedy do nas zawita taka roztropność....), jednak
    patrząc na wydatki po stronie rządu zawsze trzeba rozpatrzyć możliwy sposób
    wydania ich przez samych obywateli (i vice versa ale tu wracamy do
    przykładów gospodarek bardziej i mniej regulowanych). Ten problem występuje
    również w przypadku całej UE: olbrzymia kasa na Wspólną Politykę Rolną, ale
    też wielkie fundusze na rozwój infrastruktury regionów. Niby dobrze, rozwój
    itd. itp., jednak te wydatki są okupione olbrzymimi obciążeniami sektora
    prywatnego, który traci na konkurencyjności i możliwości inwestowania wedle
    własnego uznania (czyli uznania konsumentów), co więcej, trzeba jeszcze
    utrzymać armię urzędników, zarówno tych "oświeconych" jak i malutkich,
    krótkowzrocznych urzędasów, która to armia dodatkowo kosztuje.

    Zgadzam się więc, że rząd Irlandii zainwestował mądrze, jednak to sektor
    prywatny dzięki wolności, jaką mu w Irlandii zapewniono, pociągnął
    gospodarkę do przodu.

    --
    ++ Michał Gancarski ++
    ++ w...@e...org.pl ++