PracaGrupypl.praca.dyskusjepoziom zycia w irlandii - jestem w szoku ;-o › Re: poziom zycia w irlandii - jestem w szoku ;-o
  • Data: 2003-04-19 22:48:46
    Temat: Re: poziom zycia w irlandii - jestem w szoku ;-o
    Od: Kyniu <kyniu@WYTNIJ_TO.poczta.fm> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 18 Apr 2003 20:09:18 +0200, "Michał Gancarski" <w...@e...org.pl>
    wrote:

    > Warto jednak spojrzeć na rozwój kolei w USA, przecież to był w zasadzie
    > prywatny kapitał, a jednak się dało.

    To akurat nie byl szczegolnie dobry przyklad, no ale wypada uzasadnic swoja
    wypowiedz wiec niech bedzie:
    - pensje - podstawowy czynnik kosztowy - byly po prostu smiesznie niskie.
    Powiedzialbym nawet ze stanowily znikomy wydatek. Do tego nie byly od nich
    odprowadzane skladki na ubezpieczenie czy podatki. A na co szly te pensje - na
    alkohol, narkotyki, hazard i prostytutki ktore towarzyszyly budowie i byly
    kontrolowane przez ..... budujacego kolej. Zatem mozna powiedziec ze znaczna
    wiekszosc pieniedzy jaka trafiala do robotnikow wracala z powrotem do kieszeni
    pracodawcy.
    - ziemia - jeden z kluczowych czynnikow kosztowych przy kazdej inwestycji to
    koniecznosc wykupu gruntow (czy to bedzie magazyn, hala produkcyjna, dworzec czy
    lotnisko). Co prawda budowanie koleji na ziemi indian podnosilo ryzyko -
    zdarzaly sie napady na pracownikow czy nawet pasazerow ale to wymienieni
    ponosili ryzyko - nie kompania budujaca linie kolejowa. Co wiecej, ziemia wokol
    torow nabierala wartosci i nagle okazywalo sie ze zbudowanie przy torach
    czegokolwiek - od knajpy zaczynajac na miastach konczac wymagalo dogadania sie
    (znaczy oplacenia) budujacego linie kolejowa.
    - ....... i pewnie jeszcze sporo bym mogl wymienic, nie do konca sa mi znane
    kwestie opodatkowanai takiej inwestycji (czy wogle byly jakies podatki) czy
    pozniejsze oplaty od zajetych gruntow, ale nie zmienia to faktu ze w Europie na
    taka inwestycje nikt by sobie nie mogl pozwolic.

    Zreszta wskazywanie na USA jako przyklad rozwinietej gospodarki wymaga by
    pamietac o tym, iz jej potega zostala stworzona na zagladzie indian, calkowitej
    pogardzie dla ich wlasnosci, niewolniczej pracy murzynow, itd.

    Kyniu

    --