PracaGrupypl.praca.dyskusjemoże podyskutują 50- latki? › Re: może podyskutują 50- latki?
    From: "Artur Lato" <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: może podyskutują 50- latki?
    Date: Mon, 2 Dec 2002 18:09:09 +0100
    Sender: a...@p...onet.pl@kat01229184.visp.energis.pl

    Użytkownik WOJSAL <w...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:asf2dl$2n2$...@w...zso5.gda.pl...>
    > Użytkownik "Artur Lato" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Destrukcyjna rola Solidarnosci w gospodarce z lat 80-81 jest
    > oczywista. Ale nie ulega najmniejszej watpliwosci,
    > ze komunizm to byl system niewydolny gospodarczo.

    Nigdy w to nie wątpiłem. I na pewno Kuroń też nie
    (bo inaczej nie spędziłby tyle lat w więzieniu
    walcząc z tym systemem).
    Ale, w odróżnieniu od wielu innych, jest on zdolny
    do obiektywnej oceny faktów.

    > I zawlanie winy na opozycje (ktora nie rzadzila przeciez),
    > na Reagana i spekulantow - jest tylko ucieczka od
    > odpowiedzialnosci rzadzacych. Charakterystyczne: PRL
    > to bankrut z 50 mld $ dlugu. I nikt z rzadzaccch za to
    > nie siedzi. Coz, zyjemy w "panstwie prawa".

    Nie chodzi o zwalanie winy, tylko o walkę z zakłamywaniem
    historii. Przecież to już się staje po prostu nudne, to wieczne
    czytanie o tych pustych półkach, occie i kartkach, jak tylko ktoś
    powie, że w PRL-u żyło mu się lepiej, bo nie musiał
    bać się utraty (albo kłopotów ze znalezieniem) pracy,
    albo, że wtedy nie bał się chodzić wieczorem po ulicy.
    Utrwala się w ludziach (zwłaszcza tych, którzy sami tego
    nie pamiętają), przekonanie, że były to nieodłączne cechy
    tamtego ustroju. A czy np. w Czechosłowacji, albo NRD
    (albo w Polsce przedsierpniowej) też były tylko puste
    półki i ocet? Czy każde z tych państw zbankrutowało
    z kilkudziesięcioma mld $ długu? A czy, z kolei, Argentyna,
    która teraz zbankrutowała, jest państwem komunistycznym?
    Na takiej samej zasadzie można by powiedzieć,
    że nieodłączną cechą kapitalizmu jest hiperinflacja,
    bo był taki okres w Polsce, w latach 20-tych, kiedy
    jednego dnia bochenek chleba kosztował 1 mln marek,
    a drugiego już 2 mln, albo (jak twierdziła komunistyczna
    propaganda, i to jeszcze ta wczesna - stalinowska), że nawet
    w najbogatszych krajach kapitalistycznych robotnicy żyją
    w nędzy (i rzeczywiście, nie jest to kłamstwo, bo podczas
    Wielkiego Kryzysu w USA tak było, tylko że jest to
    tzw. "niecała prawda").

    Pozdrawiam
    Artur