PracaGrupypl.praca.dyskusje › koszty uzyskania przychodu

  • 1. Data: 2002-01-04 15:20:34
    Temat: koszty uzyskania przychodu
    Od: "Piotr Olsiewicz" <p...@p...onet.pl>

    Witam,
    mam pytanie do ludzi zorientowanych w temacie ;))
    czy jako programista mający umowę na czas nieokreślony, mogę skorzystać z
    art. 22 ust. 9 pkt. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych? :
    "Koszty uzyskania niektórych przychodów określa się w następującej wysokości
    w stosunku do uzyskanego przychodu:[...] z tytułu korzystania przez twórców
    z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu
    odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami - 50%, z tym
    że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez
    płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz
    na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b),
    których podstawę wymiaru stanowi ten przychód"

  • 2. Data: 2002-01-04 15:31:22
    Temat: Re: koszty uzyskania przychodu
    Od: Roman Kubik <W...@p...com.pl>

    In pl.praca.dyskusje Piotr Olsiewicz <p...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > czy jako programista mający umowę na czas nieokreślony, mogę skorzystać z
    > art. 22 ust. 9 pkt. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych? :

    mozesz, tylko malo ktora firma chce to umozliwic pracownikowi...
    (bo to ksiegowosc robi listy plac i ma z tego powodu komplikacje...)

    pozdrawiam

    romek

  • 3. Data: 2002-01-04 15:34:01
    Od: "Jacoo" <p...@p...pl>

    :
> [...]
    lit. b),
    > których podstawę wymiaru stanowi ten przychód"

    Wydaje mi się, że jako pracownik nie masz praw autorskich do programów
    które tworzysz (w ramach normalnej pracy) - ma je natomiast Twój
    pracodawca.

    Ale może się mylę.

    Pozdrawiam
    Jacoo

  • 4. Data: 2002-01-04 15:47:09
    Od: BP TSO <t...@t...pl>

    > Wydaje mi się, że jako pracownik nie masz praw autorskich do programów
    > które tworzysz (w ramach normalnej pracy) - ma je natomiast Twój
> [...]

    Prawa autorskie sa niezbywalne , nie mozna ich kupic ani sprzedac i
    naleza one do artysty, tlumacza, programisty itp.
    ja z mojego doswiadczenia wiem ze jak za taka umowe dostawalam papierki
    to tam bylo napisane, ze jako tworca mam do pewnych rzeczy prawo i
    konkretnie wymienione byly moje prawa do danego utworu oraz sposob
    naliczenia wynagrodzenia zgodny z jakimis tam rozporzedzeniami.

    Pozdrawiam

    Ula

  • 5. Data: 2002-01-04 15:49:44
    Od: "Piotr Olsiewicz" <p...@p...onet.pl>

    "Roman Kubik" wrote
    > mozesz, tylko malo ktora firma chce to umozliwic pracownikowi...
    > (bo to ksiegowosc robi listy plac i ma z tego powodu komplikacje...)

    co to znaczy: 'malo ktora firma chce to umozliwic pracownikowi'? jeżeli mam
    do czegoś prawo, firma nie ma prawa mi tego uniemożliwiać
    chyba ze sie mylę :))))

    pozdrawiam i dzięki za info

    PO

  • 6. Data: 2002-01-04 15:57:29
    Od: "Piotr Olsiewicz" <p...@p...onet.pl>

    "Roman Kubik" wrote
    > mozesz, tylko malo ktora firma chce to umozliwic pracownikowi...
    > (bo to ksiegowosc robi listy plac i ma z tego powodu komplikacje...)

    i jeszcze jedno pytanko,
    gdyby rzeczywiście firma próbowała mi uniemożliwić skorzystanie z tego, czy
    mógłbym w takim wypadku wykorzystać tę ustawę w momencie rozliczania się z
    fiskusem (tj. składania zeznania podatkowego) i najzwyczajnie powiększyć
    sobie kosz uzyskania przychodu?

    :)))

    pozrdowienia

  • 7. Data: 2002-01-04 16:16:19
    Od: Roman Kubik <W...@p...com.pl>

> [...]

    > fiskusem (tj. składania zeznania podatkowego) i najzwyczajnie powiększyć

    nie za bardzo.
    mi sie nie udalo doprowadzic w swojej firmie do takiego rozwiazania :-(
    (ale i nie nalegalem za bardzo)

    technicznie wyglada to tak, ze umowa o prace musi precyzowac, ze np.
    80% wartosci Twojej pracy to praca tworcza, wiazaca sie z przekazywaniem
    prawa majatkowych.
    w takim wypadku 80% Twojej pensji ma koszty 50%, 20% - ryczaltowe (etatowe).
    ksiegowosc nie lubi takich zabaw ;).

    nie wime, czy przecietny program placowy umozliwia obsluge takiego
    pracownika...

    kierownictwo firmy moze sie bac, ze takim rozwiazaniem nakloni jakis USK
    do kontroli (a jak juz przyjda, to na pewno cos znajda) itd. itp.

    Ale na pocieche dodam, ze kiedys tu na grupie pare osob chwalilo sie,
    ze ma takie rozwiazania w firmie i chwalili to sobie (i nie ma dziwne)

    pozdrawiam

    romek

  • 8. Data: 2002-01-04 16:32:15
    Od: "Jacoo" <p...@p...pl>

    Użytkownik "BP TSO" <t...@t...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > konkretnie wymienione byly moje prawa do danego utworu oraz sposob
    > naliczenia wynagrodzenia zgodny z jakimis tam rozporzedzeniami.

    A jak zinterpretujesz artykuły z USTAWY z dnia 4 lutego 1994 r. o
    prawie autorskim i prawach pokrewnych:
    Art. 12. 1. Jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej,
    pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania
    obowiązków ze stosunku pracy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu
    autorskie prawa majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę
    i zgodnego zamiaru stron.
    oraz
    Art. 74. 3. Prawa majątkowe do programu komputerowego stworzonego przez
    pracownika w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy
    przysługują pracodawcy, o ile umowa nie stanowi inaczej.

    Pozdrawiam
    Jacoo

  • 9. Data: 2002-01-04 17:15:51
    Od: "Piotr Olsiewicz" <p...@p...onet.pl>

    prześlij mi, proszę, jakiś swój działający adres mailowy na priva

    pozdr
    PO

  • 10. Data: 2002-01-04 18:01:57
    Od: "Sławomir Piwowarczyk" <s...@r...com.pl>

    Witam !
    > Witam,
    > mam pytanie do ludzi zorientowanych w temacie ;))
    > czy jako programista mający umowę na czas ....

    Programista zazwyczaj implementuje czyjś algorytm (pomysł) więc, za
    przeproszeniem, ma prawa autorskie do programu mniej więcej jak tłumacz do
    tłumaczonego tekstu. Jednak jeśli programista jest autorem czegoś co sam
    wykombinował i na przykład opublikował, a w pisanym programie korzysta z
    tego to może raczej bez problemów dogadać się z pracodawcą co do
    procentowego udziału praw autorskich w jego pracy. Zjawisko takie
    funkcjonuje na prawie kazdej wyższej uczelni gdzie można mieć do 75% dochodu
    z 50% kosztami uzyskania.

    Z uszanowaniem

    St. Flaga