PracaGrupypl.praca.dyskusje › jak to jest u sasiadow

  • 1. Data: 2005-02-05 16:26:49
    Temat: jak to jest u sasiadow
    Od: "Immona" <c...@w...zpds.com.pl>

    Wczoraj bylam na cyklu rozpraw w niemieckim sadzie pracy. Pracodawca zwolnil
    kilku pracownikow i kazdy z nich go pozwal... oczywiscie ma w firmie osobe do
    siedzenia w sadzie (glowny HR) :). Zwolnienia wynikly ze zmniejszenia sie
    ilosci zamowien, wskutek czego dla przetrwania firmy nie dalo sie juz dluzej
    utrzymywac stanowisk, dla ktorych nie ma pracy, ktora by mogli na siebie
    zarobic.

    Np. zwolniono transportowca, ktory dowozil material na miejsce. Sedzia sie
    pytal pracodawcy: a jak bedzie zlecenie spoza miejsca dzialalnosci firmy, to
    kto dowiezie material, czy moze w ogole nie bedzie materialow do dowiezienia?
    Przy mechaniku, czepial sie stanowisk elektromechanicznych w firmie i kazal
    sobie tlumaczyc, czemu nie dalo sie przeniesc pracownika do tego dzialu (inne
    kwalifikacje). Zostalo dwoch? A co pracodawca zrobi, jak jeden bedzie na
    urlopie, a drugi zachoruje, pyta sedzia. Pracodawca musi sie gesto tlumaczyc z
    kazdego zwolnienia w sensie jego ekonomicznych uzasadnien.

    Poza tym, w kazdym przypadku pracodawca musial uzasadniac spelnienie
    socjalnych zasad wyboru - bo nie moze zwolnic kogo chce, tylko musi wziac pod
    uwage staz pracy, wiek, ilosc osob na utrzymaniu, niepelnosprawnosc itd i z
    algorytmu z tymi zmiennymi wynika, kto jest pierwszy do zwolnienia w razie
    redukcji personelu. Wynika to z ukladow zbiorowych, ktorych jest w calych
    Niemczech ponad 50 tys. - niektore zasady sa odgornie wyznaczone prawem
    panstwowym, inne sa elastyczne, ale nie w strone pogarszajaca sytuacje
    pracownika. Uregulowane jest wszystko, np. wysokosc obcasa kelnerki - zeby nie
    zagrazala jej kregoslupowi. Kazdy pracownik ma dokladnie opisany zakres
    obowiazkow i gdy przy zwolnieniu jakas czesc tych obowiazkow przeklada sie na
    innego, trzeba mu tez cos odjac, bo nie moze pracowac wiecej i sad moze sie
    doczepic. Zwalniany standardowo pozywa pracodawce o nieuzasadnione zwolnienie
    (nic nie traci, moze zyskac), tamtejsze zwiazki pracodawcow zajmuja sie
    glownie obsluga prawna tych spraw. Dzialalnosc zp w Polsce jest w porownaniu
    do tego wrecz przyjemna.

    A bezrobocie rosnie i osiagnelo ostatnio, przynajmniej w Saksonii, najwyzsze
    wartosci od czasow prowadzenia statystyk. Statystycznie wyglada na nizsze niz
    polskie, ale w Niemczech ciezko pracowac na czarno, co u nas robi spora czesc
    bezrobotnych, wiec te liczby sa przynajmniej wiarygodne. Nikt jednak z
    przywilejow nie zrezygnuje. Jakbym ja miala sie zastanawiac nad zatrudnieniem
    kogos w takich warunkach, tez bym nie zatrudniala :( chyba ze rodzine i
    bliskich znajomych, ktorzy mi nie zrobia chamstwa.

    I., tymczasowy korespondent ppd z Niemiec :)
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 2. Data: 2005-02-05 20:04:02
    Temat: Re: jak to jest u sasiadow
    Od: "jarmulowicz krzysztof" <j...@p...fm>

    No to zaskakujace. Ale jesli jestes na zasilku w niemczech to chyba mozesz
    niezle zyc. W sumie przypuszczam, ze im poprostu nie oplaca sie pracowac.
    Ale niesamowite z tym sadem.

  • 3. Data: 2005-02-05 21:06:44
    Od: "JFRad" <...@...net.pl>

    Użytkownik "jarmulowicz krzysztof" <j...@p...fm> napisał w
    wiadomości news:cu38sk$5hq$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > No to zaskakujace. Ale jesli jestes na zasilku w niemczech to chyba mozesz
    > niezle zyc. W sumie przypuszczam, ze im poprostu nie oplaca sie pracowac.
    > Ale niesamowite z tym sadem.

    Zaatrutniam ponad 40 pracownikow. Mysle intensywnie jak z tym skonczyc.
    Coraz truniej sobie z tym mentalnie radze. Czuje sie zaszczutym - ja i moja
    żona.
    Jak przestępcal. Muszę to skończyc. Mimo tego że staram się przestrzegać
    wszelkich unormowań
    i przepisów które mnie jako pacodawcę zobowiązują.
    Mam ambicję aby być w porządku.
    Prowadzę firmę od 30 lat. Muszę zakończyć moją działalność.
    Tak dłużej po prostu nie mozna żyć.
    J.K.

  • 4. Data: 2005-02-05 21:44:30
    Od: "Calme" <calme_won_spam _madafakers@pf.pl>

    "JFRad" wykukał:

    > Zaatrutniam ponad 40 pracownikow.

    hmm a to ciekawe to jakiś rodzaj zapładniania starych samców ?? :)

    Muszę zakończyć moją działalność.
    > Tak dłużej po prostu nie mozna żyć.

    nie dziwota ... :) przy takim zajęciu

  • 5. Data: 2005-02-05 22:11:46
    Od: Daniel Rychcik <m...@u...mat.uni.torun.pl>

    On 2005-02-05, Immona <c...@w...zpds.com.pl> wrote:
    (..)

    Czyli generalnie, ochrona pracownika na _jeszcze_ bardziej bzdurnym
    poziomie niż w Polsce? (niemożliwe :-) Te trzy cytaty mówią właściwie
    wszystko...

    Ludzie, czy wy nie myślicie?! :(

    Daniel
    --
    \ Daniel Rychcik INTEGRAL Science Data Centre, Versoix/Geneve, CH
    \---------------------------------------------------

  • 6. Data: 2005-02-05 23:22:03
    Od: "jarmulowicz krzysztof" <j...@p...fm>

    Tez to slyszlem, do jednego faceta. Jak go zapytalem kiedy zwiekszy obroty
    to postukal sie palcem w glowe i powiedzial ze mu to kompletnie
    niepotrzebne, ze woli zatrudniac 5 osob zarabiac 10 tys i spokojnie zyc, niz
    40 i zarabiac 15.

  • 7. Data: 2005-02-05 23:23:48
    Od: "jarmulowicz krzysztof" <j...@p...fm>

    A nie wolisz np. stosowac tzw. leasing pracowniczy??
    Ciebie nic nie interesuje zatrudnieniem zajmuje sie kto inny i masz to
    gdzies. Jak produkcja spada to prosisz o przyslanie mniejszej ilosci ludzi i
    to wszystko.

  • 8. Data: 2005-02-06 10:42:11
    Od: "Andrzej Dmoch" <a...@b...com>

    Tak, ale to jest przesada w druga strone. Powoduje to, ze przecietny Niemiec
    nie ma zadnej motywacji do rozwoju w pracy, bycia lepszym, jest po prostu
    bierny. Poza tym to dlawi ich gospodarke.
    Ale to, co dzieje sie w Polsce jest przegieciem w druga strone. A raczej to
    ludzie sa zastraszeni i nie znaja swoich praw. Bo prawo pracy w Polsce
    rowniez pozwala wywierac presje na pracodawce, tylko nikt tego nie robi.

    Pozdrawiam,

    AnD

  • 9. Data: 2005-02-06 19:02:58
    Od: "Immona" <c...@w...zpds.com.pl>

> [...]
    >
    >Czyli generalnie, ochrona pracownika na _jeszcze_ bardziej bzdurnym
    >poziomie niż w Polsce? (niemożliwe :-) Te trzy cytaty mówią właściwie

    Tak. Jestem tu w szoku, bo bzdurnosc siega szczytow przedtem dla mnie
    niewyobrazalnych. A jak wroce do Polski, powiem w biurze: sluchajcie - nie
    wiecie, jak u nas normalnie jest.

    BTW gdyby jakis pracownik chcial podpisac sobie z pracodawca wlasna umowe, ze
    nie ma tej ochrony itd., to nie moze. Umowa musi byc wg wzorcow ukladu
    zbiorowego w danej branzy.

    >Ludzie, czy wy nie myślicie?! :(

    Niemcy sa rozpieszczeni. Ale jeszcze kilka lat bez sensownych reform u nich,
    to ich gospodarka dostanie porzadnie w siedzenie.

    btw sledzilam jakis czas niemiecki odpowiednik usenetowy grupy ppd i o ile tu
    sie gada o aplikacjach, rekrutacji, prawie pracy, zarobkach i teoriach
    ekonomicznych, a czasem przyjacielsko czatuje, to tam 90% trafficu to bylo
    umawianie sie na demonstracje przeciwko reformom ucinajacym troche socjal.
    Mialam pokuse wywolac flame'a, ale sie wstrzymalam z powodu realistycznej
    oceny swojej wydolnosci czasowej i uznania, ze wole milo spedzac czas na ppd.

    I.

  • 10. Data: 2005-02-06 19:19:40
    Od: "Immona" <c...@w...zpds.com.pl>

> [...]
    >gdzies. Jak produkcja spada to prosisz o przyslanie mniejszej ilosci ludzi i

    Pytanie nie do mnie, bo nie jestem niemieckim pracodawca :). Ale pytalam sie o
    to i leasing pracowniczy jest tez oblozony masa przepisow utrudniajacych
    swobodne korzystanie z tej formy (zatrudnienie "czasownika" na iles czasu w
    przeciagu roku na danym stanowisku onacza koniecznosc stworzenia stalej posady
    na normalnych zasadach czy jakos tak).

    W piatek jestem umowiona, po kolejnych rozprawach, na pubowa rozmowe studyjna
    z prawnikiem od prawa pracy i bronionym przez niego pracodawca. Jesli macie
    jakies pytania nt. niemieckich stosunkow pracodawca-pracownik, to napiszcie, a
    przekaze i zwroce na ppd odpowiedzi :)

    Pozytywny aspekt tego wszystkiego z patriotycznego punktu widzenia: na jednej
    z konferencji, gdzie Niemcom przedstawialismy, jak to u nas wyglada, jedna
    niemiecka patriotka wstala i zapytala, jaka jest korzysc dla Niemiec z tego
    projektu wspolpracy polsko-niemieckiej, bo dla niej wniosek z koferencji jest
    tylko taki, ze powinna przeniesc swoja firme do Polski :) wiec czy Unia daje
    pieniadze na reklame Polski i wyprowadzanie kapitalu z Niemiec? Ktos
    dyplomatycznie dal wywod o obustronnych korzysciach, ale jej pytanie
    wskazywalo na dobry kontakt z rzeczywistoscia. :)

    I.