PracaGrupypl.praca.dyskusjeinflacja › Re: inflacja
    From: "Artur Lato" <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: inflacja
    Date: Tue, 4 Feb 2003 22:24:39 +0100
    Sender: a...@p...onet.pl@kat03237120.visp.energis.pl

    "Rafal" <?@?.?> wrote in message news:b1ok0v$fb5$1@absinth.dialog.net.pl...
    [...]
    > Ja jestem liberałem, ale nie wierzę w mądrość "bezwględną" przeciętnego
    > człowieka.
    > Ja wierzę tylko w mądrość co do jego własnej osoby. Każdy sam wie lepiej
    > czego chce, czego oczekuje i co jest mu potrzebne. Nikt inny lepiej tych
    > oczekiwań nie zna.
    > I to jest niezaprzeczalny fakt.

    No właśnie, np. większość szlachty polskiej w XVIII w. uważała,
    że sama najlepiej wie, co jest jej potrzebne, przede wszystkim,
    że nie jest jej potrzebne płacenie podatków na wystawienie silnej
    armii. Skończyło się to utratą niepodległości na ponad 100 lat.

    [...]
    > I to jest właśnie przykład jak różnie można oceniać tę samą sytuację. Z
    tego
    > też wynikają różne decyzje.
    > Ja np. uważam, ze właśnie oszczędzanie w czasach kryzysu jest konieczne.
    No
    > bo skąd bierze się kryzys? Ano z tego, ze w czasach kiedy dzieje się coraz
    > lepiej ludzie zaczynają wydawać pieniądze w niej rozsądny sposób, bo mają
    > ich więcej. Majątek zaczyna przynosić coraz mniejsze stosunkowo korzyści.
    > końcu efektywność spada tak nisko, że następuje kryzys. Wtedy jest
    doskonały
    > czas na "porządki". Żyjemy oszczędniej - wyzbywamy się majątku, który nie
    > jest nam tak bardzo potrzebny i pracuje nie tak efektywnie.
    >
    > Ty patrzysz na tę sytuację zupełnie inaczej - i kto ma rozstrzygnąć rację?

    No tak, Ciebie cieszą te "porządki", bo masz w nosie to, że w ich wyniku
    piąta część narodu traci pracę i środki do życia, a duża część pozostałych
    żyje w wiecznym strachu, że na nich też niedługo przyjdzie kolej.
    Najważniejsze, żeby wszystko działało zgodnie z wyznawanym
    modelem teoretycznym, koszty ludzkie się nie liczą (skąd my to znamy,
    czyż nie podobny światopogląd wyznawali ortodoksyjni komuniści?)
    Całe szczęście, że niewielu jest takich ortodoksów, bo właśnie
    najtęższe umysły ekonomiczne USA zastanawiają się co zrobić, żeby
    amerykańscy konsumenci znowu zaczęli wydawać pieniądze
    w "mniej rozsądny" sposób, bo jest to jedyna nadzieja na zakończenie
    recesji nie tylko w USA, ale na całym świecie. A Japonia próbuje
    to rozpaczliwie robić już od kilku lat, i w żaden sposób nie może
    przekonać swoich obywateli żeby byli mniej oszczędni
    (chociaż tam koszty społeczne "porządków" są żadne w porównaniu
    z naszymi, bo bezrobocie wynosi zaledwie 5%).

    [...]
    > To jest tylko Twoja naiwna wiara, że minister, który steruje gospodarką
    > dobrze to zrobi.
    > Nawet gdyby wiedział jakie jest optymalne rozwiązanie - jaki on ma interes
    > żeby wcielać je w życie? Mało Ci korupcji i dowodów na to, że urzędnicy
    > kierują się swoją logiką a nie dobrem ogółu?

    Czy pisząc to masz na myśli również Balcerowicza stosującego w 90 r
    tzw. terapię szokową? Albo broniącego teraz wspólnie z RPP wartości
    polskiego pieniądza? Albo jego przedwojennego pierwowzoru - Grabskiego?

    [...]
    > Czyli lepiej uważać że ministrowie są mądrzejsi od 40 milionów polaków
    razem
    > wziętych?

    Mądrość każdego z osobna, z tych 40 milionów, to za mało żeby
    społeczeństwo jako całość działało mądrze. Potrzebny jest jeszcze
    mądry system i mądrzy przywódcy. We wszystkich państwach,
    które dokonały szybkiego skoku cywilizacyjnego (Japonia, tygrysy
    azjatyckie) rola państwa była bardzo duża. Jeśli panaceum na wszystko
    jest ustrój kapitalistyczny i swoboda działalności gospodarczej,
    to dlaczego tak wielki i posiadający olbrzymie bogactwa gospodarcze
    kraj jak Brazylia jest teraz na takim poziomie, że dopiero nowy prezydent
    obiecuje, iż w niedalekiej przyszłości każdy będzie miał dwa posiłki
    dziennie? Albo dlaczego Polska przedwojenna pod względem
    gospodarczym dreptała w miejscu (wydaje mi się, że sumaryczne
    obciążenia podatkowe - ta największa zmora liberałów - były wtedy
    duużo mniejsze niż teraz, a jednak to nie wystarczyło nawet
    do wyrwania się z poziomu trzeciego świata)?

    > A jeżeli mechanizmy samoregulacji na które składają się decyzje 40
    milionów
    > polaków uważasz za prostsze od termostatu, to ja już nie wiem co
    powiedzieć.
    > Zresztą ja pamiętam moje poprzednie dyskusje z Tobą i wątpię że dojdziemy
    do
    > jakiekolwiek porozumienia :-))

    No właśnie, chyba lepiej przerwać póki czas :-))

    Artur