PracaGrupypl.praca.dyskusje › a takie dwie sprawy ;>

  • 1. Data: 2006-07-18 09:15:18
    Temat: a takie dwie sprawy ;>
    Od: "bzyku" <a...@a...aa>

    Witam.
    Mam takei dwie sprawy :
    1.
    Firma oglosila upadlosc. Kobieta jest w ciazy. Czy firma moze ja ot tak
    zwolnic ,bo oglosila upadlosc?Czy kobieta jest chroniona?

    2.
    W innej firmie na pracowniku siedzi komornik. Firma wysyla komornikowi co
    miesiac 200zl. Pracownik nie pracuje w miejscu siedziby firmy i pobiera
    sobie pieniadze na wyplate na zasadzie takiej,ze szef dzwoni w dzien wyplaty
    i mowi,zeby pracownik wzial sobie z utargu tyle i tyle. OK. Wszystko sie
    kreci ,az pracownik dostaje pewnego dnia telefon od pracodawcy i ten mu mowi
    ze od 7 miesiecy wysyla komornikowi pieniadze za pracownika i ze pracownik
    powinien sobie pomniejszac pensje o te 200zl miesiecznie a tego nie robil i
    w ten sposob w stosunku do firmy narosl mu dlug 1400zl i ze nie dostanie
    wyplaty w tym miesiacu. Co powinien zrobic pracownik? Przeciez to komornik
    pisal do pracodawcy a nie do pracownika.

    Pozdrawiam
    bzyku

  • 2. Data: 2006-07-18 11:11:18
    Temat: Re: a takie dwie sprawy ;>
    Od: Juzek Kocimientka <k...@i...pl>

    bzyku napisał(a):

    > 1.
    > Firma oglosila upadlosc. Kobieta jest w ciazy. Czy firma moze ja ot tak
    > zwolnic ,bo oglosila upadlosc?Czy kobieta jest chroniona?

    A tak sie dolacze. Kobieta w ciazy, pracuje jako fryzjerka w salonie.
    Szefowa sprzedaje zaklad pracy w zwiazku z tym wrecza pracownicy
    rozwiazanie umowy na ktorej jako powod jest likwidacja zakladu pracy.
    Nowa szefowa wiedzac, ze kobieta jest w ciazy proponuje prace na czarno.
    Rzeczona kobieta odmawia i idzie do ZUS'u. Panie w ZUS'ie nic nie
    wiedza wiec kobieta idzie na L4. Z L4 idzie do ZUS'u - panie w zusie
    nadal nic nie wiedza ale kaza czekac na zasilek macierzynski. Nie
    wiadomo ani w jakiej bedzie wysokosci ani na jakiej podstawie bedzie
    wyplacany. Akurat w wypadku tej ciazy uzyskanie zwolnienia do czasu
    rozwiazania nie stanowi problemu.

    Z poważaniem
    Juzek Kocimientka :)

  • 3. Data: 2006-07-18 19:20:29
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Tue, 18 Jul 2006 11:15:18 +0200, "bzyku" <a...@a...aa>
    zakodował:

    >1.
    > Firma oglosila upadlosc. Kobieta jest w ciazy. Czy firma moze ja ot tak
    >zwolnic ,bo oglosila upadlosc?Czy kobieta jest chroniona?

    Jak to sobie wyobrażasz? Że nie ma firmy, a zatrudnia pracownicę?
    Art. 177 § 4 KP zezwala na zwonienie w takiej sytuacji.

    >wyplaty w tym miesiacu. Co powinien zrobic pracownik? Przeciez to komornik
    >pisal do pracodawcy a nie do pracownika.

    Czy pracownik dostawał listę płac? Potwierdzał odbiór gotówki?
    Jeżeli nie potwierdzał, że dostał wynagrodzenie - to ma manko na kasie
    i zaległe wynegrodzenie u pracodawcy.
    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 4. Data: 2006-07-18 19:23:17
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Tue, 18 Jul 2006 13:11:18 +0200, Juzek Kocimientka
    <k...@i...pl> zakodował:

    >Szefowa sprzedaje zaklad pracy w zwiazku z tym wrecza pracownicy
    >rozwiazanie umowy na ktorej jako powod jest likwidacja zakladu pracy.

    Diabeł tkwi w szczegółach. Jeżeli przedmiotem transakcji jest
    zorganizowane przedsiębiorstwo to przejmuje się go razem z
    pracownikami i nie jest ono wtedy likwidowane (więc przyczyna
    wypowiedzenia byłaby nieprawdziwa).

    Jeżeli natomiast jedna osoba likwiduje firmę i ktoś inny kupuje środki
    trwałe, lokal itd. to musi sobie zatrudnić pracowników na nowo i
    zorganizować wszystko (ale wtedy wszyscy praconicy muszą dostać
    wypowiedzenia, świadectwa pracy i, jeżeli firma zatrudnia ponad 20
    osób, odprawę).

  • 5. Data: 2006-07-18 19:54:49
    Od: "bzyku" <a...@a...aa>

    > Jak to sobie wyobrażasz? Że nie ma firmy, a zatrudnia pracownicę?
    > Art. 177 § 4 KP zezwala na zwonienie w takiej sytuacji.

    Ale firma dziala dalej. Firma nie jest zamykana. Upadlosc zostala podpisana
    z firmami od ktorych brali towar. Jak to oglosili, ze jest to "upadlosc w
    stanie naprawczym". Firmy nie zamkneli i nie zamierzaja zamknac.

    > Czy pracownik dostawał listę płac? Potwierdzał odbiór gotówki?
    > Jeżeli nie potwierdzał, że dostał wynagrodzenie - to ma manko na kasie
    > i zaległe wynegrodzenie u pracodawcy.
    > --

    Blizej szczegolow: Pracownik zbieral z automatow pieniadze. Kazdy automat
    byl opisany w osobnym worku. Tak wiec biorac wyplate i biorac z
    poszczegolnych workow kasiore na kartkach pisal, ze np. z worka o numerze
    automatu 100 wzial 200zl itd. Nie bylo zadnej listy plac a wyplate tylko sie
    rozliczalo na zasadzie karteczek z workow.

  • 6. Data: 2006-07-20 00:59:12
    Od: Juzek Kocmientka <k...@i...pl>

    Kaizen napisał(a):

> [...]
    > zorganizować wszystko (ale wtedy wszyscy praconicy muszą dostać
    > wypowiedzenia, świadectwa pracy i, jeżeli firma zatrudnia ponad 20

    Jednosobowa dzialalnosc to byla. Dzieki za naswietlenie sprawy - mam
    jasnosc :)