PracaGrupypl.praca.dyskusje › Urlop wychowawczy a 1/2 etetu

  • 1. Data: 2003-07-20 08:30:01
    Temat: Urlop wychowawczy a 1/2 etetu
    Od: w...@o...pl

    Słyszałem, że można być na urlopie wychowawczym i jednocześnie pracować u
    swojego pracodawcy na 1/2 etatu? Czy to faktycznie możliwe? Jaka jest podstawa
    prawna tego rozwiązania i jakie warunki aby powrócić na pełny etat? Proszę o
    pomoc.

  • 2. Data: 2003-07-20 17:10:32
    Temat: Re: Urlop wychowawczy a 1/2 etetu
    Od: "TMK" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik <w...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    podstawa
    > prawna tego rozwiązania i jakie warunki aby powrócić na pełny etat? Proszę
    Ja tak pracowalam 6 lat temu.niestety nie znam przepisow.Tobylo w dosc duzej
    budzetowce-uczelnia.
    Sa przy tym ograniczenia finansowe i o ile pamietam to jest okres
    bezskladkowy (zus)
    Ja zaltwialam to z radca prawnym uczelni.
    Rzdko kto z tego korzysta i dlatego w kadrach zwykle nie wiedza i sie boja.
    poszukaj jakis bezplatnych konsultacji w gazetach jakies kobiece o
    dzieciach-moze PIP moze UP
    podr TMK

  • 3. Data: 2003-07-20 17:39:02
    Od: s...@p...onet.pl

> [...]
    podstawa
    > prawna tego rozwiązania i jakie warunki aby powrócić na pełny etat? Proszę o

    Witam
    To tak nie wygląda jak myślisz. Bedąc na urlopie wychowawczym przypuszczam,że
    pobierasz zasiłek wychwawczy a odpowiednie przepisy dot. tego zasiłku w wypadku
    podjęcia pracy bez względu na charakter umowy pozbawiają tego zasiłku.

    Przeczytaj poniższy art kp.
    Art. 186. § 1. Na wniosek pracownicy pracodawca jest obowiązany udzielić jej
    urlopu wychowawczego w celu sprawowania opieki nad dzieckiem.
    § 2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady
    udzielania urlopu wychowawczego oraz prawa i obowiązki związane z tym urlopem.
    § 3. Pracownica uprawniona do urlopu wychowawczego może złożyć pracodawcy
    wniosek o obniżenie jej wymiaru czasu pracy do wymiaru nie niższego niż połowa
    pełnego wymiaru czasu pracy w okresie, w którym mogłaby korzystać z takiego
    urlopu. Pracodawca jest obowiązany uwzględnić wniosek pracownicy.

    Z treści par. 3 wynika że przed pójściem na urlop wychowawczy mogłaś złożyć
    wnisek o zatrudnienie w niepełnym wymiarze czasu pracy i wtedy byś pracowała
    np.1/2 czasu pracy a reszte czasu byś poswięciła wychowaniu dziecka.
    Teraz też możesz złożyć wnisek pracodawcy o zatrudnienie w niepełnym wymiarze
    czasu pracy, ale nie korzystasz z urlopu wychowawczego. Przemyśl sprawę i
    podejmnij właściwą dla Ciebie decyzje. Pozdrawiam.

  • 4. Data: 2003-07-21 09:35:12
    Od: w...@o...pl

> [...]
    > czasu pracy, ale nie korzystasz z urlopu wychowawczego. Przemyśl sprawę i
    > podejmnij właściwą dla Ciebie decyzje. Pozdrawiam.

    Dziękuję za pomoc. Trochę mi się rozjasniło, ale nie wszystko.
    Po pierwsze nie wchodzi w gre zasiłek wychowawczy (za wysokie dochody na osobę
    w rodzinie)
    Po drugie obecna sytuacja jest nastepująca:
    Na urlopie wychowawczym (zgodnie ze złożonym wnioskiem) będę do 31.08 br
    W tym momencie dziecko skończy rok. Mam do wyboru normalnie wrócić do pracy i
    wynająć opiekunkę (żłobek nie wchodzi w rachubę po makabrycznach
    doświadczeniach z poprzednim dzieckiem a żadnej rodziny na miejscu po prostu
    nie mamy). Drugi wariant to powrót do pracy na 1/2 etatu z kontynuacją urlopu
    wychowawczego.(wtedy 4 godziny dzieckiem opiekowalby się mąż).

    Wątpliwości się nasuwające:
    1. Czy w tym wariancie kobietę chronią te same przepisy jakby była na zwykłym
    urlopie wychowawczym?
    2. Czy powrót na pełny etat po takim urlopie to powinność czy tylko dobra wola
    pracodawcy?

    nadmieniam tylko, że pracuję w banku, który publicznie oświadczył, że nastapi
    spora redukcja zatrudnienia, częściowo przez zwolnienia pracowników a częściowo
    przez zmniejszeni wymiaru czasu pracy do 7/8 etatu.

  • 5. Data: 2003-07-21 09:42:55
    Od: w...@o...pl

  • 6. Data: 2003-07-21 12:32:58
    Od: s...@p...onet.pl

> [...]
    częściowo
    > przez zmniejszeni wymiaru czasu pracy do 7/8 etatu.

    Witam
    ad.1 nie ,bo w zamian urlopu obniżono Ci wymiar czasu pracy i do Ciebie stosuje
    się wtedy Kp. a nie rozporządzenie dot. urlopów wych.
    ad.2 powinność, patrz art.8 kp. Pozdrawiam.