PracaGrupypl.praca.dyskusje › Umowa o prace - wynagrodzenie w kwocie netto

  • 1. Data: 2005-11-16 10:30:13
    Temat: Umowa o prace - wynagrodzenie w kwocie netto
    Od: "arkady" <a...@w...poczta.onet.pl>

    Mam do Was pytanie. Pracodawca zawarl ze mna umowe o prace z wynagrodzeniem
    miesiecznym w kwocie netto!
    Nie brutto. W miesiacu pazdzierniku przekroczylem 2 prog podatkowy i Pani
    ksiegowa uznala ze zwiekszona zaliczka podatkowa obciaza mnie.
    Czyli wynagrodzenie brutto za miesiac pazdziernik jest takie same jak
    wynagrodzenie brutto za miesiac styczen.
    Natomiast moja kwota netto w pazdzierniku jest mniejsza od kwoty netto jaka
    otrzymalem w styczniu i tym samym mniejsza od kwoty wynagrodzenia jaka
    zawarlem w umowie o prace.
    Co sadzicie o tej sytuacji? Powinna mi podniesc za pazdziernik kwote brutto
    abym netto wychodzil na swoje? Czy ksiegowa ma racje?
    Poniewaz jest lekki szantaz na mnie mam pytanie w jakim okresie przedawniaja
    sie ewentualne roszczenia z tytulu wynagrodzenia?
    rok? 3 miesiace? 3 lata?
    Dziekuje za pomoc

  • 2. Data: 2005-11-16 11:53:08
    Temat: Re: Umowa o prace - wynagrodzenie w kwocie netto
    Od: "drewnokocur" <e...@n...pl>

    może sie mylę, ale na stan mojej wiedzy KP, ani żadny komentarz tego nie
    reguluje.
    twoim wynagrodzeniem jest wynagrodzenie brutto nie netto. tak mówi KP. to z
    wynagrodzenia sa potrącane zaliczki na podatek. nieważne że pracodawca
    zawarł umowę w wersji netto. zaliczka na podatek to twoja zaliczka i twój
    problem, że przekroczyłeś próg podatkowy.
    gdyby pracodawca ci podniósł kwotę brutto, dałby ci podwyżkę. a niby
    dlaczego miałby to zrobić?
    dlatego, że zarabiasz az tyle, ze musisz zapłacić więcej podatku?
    na przyszłość pilnuj, żeby to była kwota brutto, albo wdroż sobie nawyk
    kalkulowania ile to faktycznie wyjdzie.
    słowem- księgowa ma rację. i raczej nie jest władna żeby cokolwiek podnosić,
    chyba, że to ona decyduje o podwyżkach?
    roszczenia przedawniaja się po 3 latach od "dnia w którym roszczenie stało
    się wymagane" art. 291. KP.
    ale raczej pracodawcy niewiele można zarzucić.
    jedynie to, że w rozumieniu KP to z wynagrodzenia potrąca się odpowiednie
    składki i zaliczkę.a nie dodaje do neigo i tak powstaje brutto.
    ale w tym duchu to wyszedłbys gorzej.
    tak myslę.
    :-)

  • 3. Data: 2005-11-16 11:54:23
    Od: badzio <b...@n...skreslic.epf.pl>

    arkady napisał(a):
> [...]
    > Co sadzicie o tej sytuacji? Powinna mi podniesc za pazdziernik kwote brutto
    > abym netto wychodzil na swoje? Czy ksiegowa ma racje?
    IHMO jesli masz na umowie wpisana kwote netto, to taka kwote powinienes
    co miesiac dostawac do reki natomiast firma ponosi koszt wiekszego podatku.

    --
    Michal "badzio" Kijewski
    JID: badzio(at)chrome(dot)pl

  • 4. Data: 2005-11-16 20:54:07
    Od: Krzysztofsf <k...@g...pl>

    Dnia Wed, 16 Nov 2005 11:30:13 +0100, arkady napisał(a):

    > Co sadzicie o tej sytuacji?

    Nie jestem pewien na 100% , ale chyba kiedys byla mozliwosc skaldania do
    pracodawcy jakiegos pisma, ze rozlicza sie podatek samodzielnie (cos mi
    sie majaczy na temat, moge mieszc) i wtedy caly czas potracali jedynie
    zaliczke na podatek z pierwszej grupy podatkowej
    Wtedy doplata wychodzila do zaplaty dla US dopiero gdy sie wyplenialo
    zeznanie roczne, chyba, ze np rozliczajac sie wspolnie z malzonkiem,
    wychodzilo, ze laczny podatek nie wchodzi do 2-ej grupy. Jak wspomnialem,
    jest to "dawna" wiedza i moze nie pasowac do tej czy tez obecnej sytuacji.