PracaGrupypl.praca.dyskusje › Umowa o prace czy dzialalnosc gospodarcza?

  • 31. Data: 2007-11-29 10:15:31
    Temat: Re: Umowa o prace czy dzialalnosc gospodarcza?
    Od: Wojciech Bańcer <p...@p...pl>

    Adam Płaszczyca napisał(a):

    > Nie. Wynagrodzenie brutto, przy tych samych kosztach dla pracodawcy
    > bądzie kwotą na fakturze netto.

    Z którego postu wyczytałeś, że tak byłaby zawarta umowa? Ja tam widziałem
    jedynie informację, że kwoty są podane brutto.

    --
    Wojciech 'Proteus' Bańcer
    p...@p...pl

  • 32. Data: 2007-11-29 11:38:05
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:filuts$qai$3@news.onet.pl Liwiusz
    <l...@b...tego.poczta.onet.pl> pisze:

    > Czas pracy, dni jej wykonywania co do zasady nie zależą od rodzaju umowy,
    > tylko od charakteru pracy. Można tyrać od 5 rano i w weekendy mając umowę
    > o pracę, a można pracować 2 godziny dziennie na działalności. Nie widzę
    > tutaj żadnego związku między rodzajem wybranej umowy a czasem pracy.
    A kodeks pracy widzi... ;)

    --
    Jotte

  • 33. Data: 2007-11-29 11:39:10
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 2007-11-28 23:13 [Jotte] napisał(a):
    > W wiadomości news:fikopu$h0u$3@news.lublin.pl Pe.Ka <c...@t...cy>

    > A znasz jeszcze jakieś inne operacje?

    Kilka. Tu zbędne.

    > Ja je z grubsza znam, zresztą sporo o tym w sieci.

    Widać z grubsza to za mało. Przeanalizuj składowe kosztów wynagrodzenia
    pracownika i będziesz wiedział o czym piszę.

    --
    : Pozdrawiam, _ _ ::
    ::: _ _^_ //\ [Pe.Ka] Paweł Kruk //\::

  • 34. Data: 2007-11-29 11:41:24
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Jotte pisze:
    > W wiadomości news:filuts$qai$3@news.onet.pl Liwiusz

    > A kodeks pracy widzi... ;)

    Co nie znaczy, że stoi w sprzeczności.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 35. Data: 2007-11-29 11:46:10
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 2007-11-29 00:36 [Adam Płaszczyca] napisał(a):

    > Tak? A składkę ZUS i zdrowotna policzyłeś?

    Po co tu jakieś zdrowotne mieszasz? Wytłumaczę może po kawałku bo widać
    ciężko Wam pojąć.
    Pracodawca do wynagrodzenia brutto pracownika dokłada ok 20% "swoich"
    składek ZUS + jakiś ułamek wypadkowego różny w różnych firmach. Z tego
    wniosek oczywisty że kosztem wynagrodzenia pracownika dla pracodawcy
    będzie kwota trochę wyższa od 120% kwoty wynagrodzenia brutto tegoż
    pracownika ("trochę" zależy od wypadkowego).
    Pracownik odbierając pensję w kasie dostanie jakieś sześćdziesiąt parę
    procent swojego wynagrodzenia. W przypadku opisanym przez twórcę wątku
    wybranie DG da mu wzrost przychodu o ok. 90%.
    O VAT pisał nie będę bo 1. nie wiadomo czy miałby być płatnikiem, 2. nie
    jest to koszt ani przychód choć zarobić na nim też można.

  • 36. Data: 2007-11-29 12:02:33
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fim8h2$qai$8@news.onet.pl Liwiusz
    <l...@b...tego.poczta.onet.pl> pisze:

    > Co nie znaczy, że stoi w sprzeczności.
    Zależy od okoliczności.

    --
    Jotte

  • 37. Data: 2007-11-29 12:21:11
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fim8d2$dvh$4@news.lublin.pl Pe.Ka <c...@t...cy>
    pisze:

    > Przeanalizuj składowe kosztów wynagrodzenia pracownika i będziesz wiedział
    > o czym piszę.
    Niechętnie, ale muszę uczciwie przyznać rację - faktycznie całkowity koszt
    pracy pracownika wynosi nieco ponad 120% wynagrodzenia brutto. :-o
    Tylko czemu w takim razie ci pracodawcy tak jęczą o horrendalnie wysokich
    kosztach zatrudnienia?

    --
    Jotte

  • 38. Data: 2007-11-29 12:46:55
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Jotte pisze:
> [...]
    > koszt pracy pracownika wynosi nieco ponad 120% wynagrodzenia brutto. :-o
    > Tylko czemu w takim razie ci pracodawcy tak jęczą o horrendalnie

    Po pierwsze pracodawca - oprócz 120% kwoty brutto - ponosi również koszt
    urlopów, oraz ryzyka wynagrodzenia chorobowego, jak również kilka innych
    opłat i ryzyk, o których należy pamiętać.

    A narzekanie na horrendalne koszty zatrudnienia są uzasadnione - chcąc
    dać pracownikowi 1000zł na rękę, pracodawca musi ponieść (osobiście, lub
    pośrednio przez pracownika) 800zł. I nie ma znaczenia, czy z tych 800zł
    200zł zapłaci pracodawca, a 600 pracownik, czy na odwrót. Prawie drugie
    tyle, co pracownik dostaje na rękę, przepada w podatkach (małe piwo) i
    ZUSie (duże piwo).

    Praca na czarno za głodowe pieniądze to wyzysk, ale praca na czarno za
    3000zł, mając jako alternatywę 1500zł na umowie o pracę, to może być
    nawet pożądana przez samego pracownika. Działalność gospodarcza
    (samozatrudnienie) pozwala na ograniczenie tych kosztów i jest wybierana
    przez co bardziej świadomych "pracowników", którzy kariery zawodowej nie
    kończą na pensji 2000zł brutto.

  • 39. Data: 2007-11-29 13:32:50
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On 29 Nov 2007 11:15:31 +0100, Wojciech Bańcer <p...@p...pl>
    wrote:

    >Z którego postu wyczytałeś, że tak byłaby zawarta umowa? Ja tam widziałem
    >jedynie informację, że kwoty są podane brutto.

    A przepraszam, masz rację, zupełnie inaczej zrozumiałem Twoją
    wypowiedź i poszedłem w maliny.
    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 40. Data: 2007-11-29 13:50:55
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fimcbt$en2$1@news.onet.pl Liwiusz
    <l...@b...tego.poczta.onet.pl> pisze:

    > Po pierwsze pracodawca - oprócz 120% kwoty brutto - ponosi również koszt
    > urlopów, oraz ryzyka wynagrodzenia chorobowego, jak również kilka innych
    > opłat i ryzyk, o których należy pamiętać.
    Urlop i chorobowe są już w tych kosztach. Ryzyko samo w sobie nie zwiększa
    kwotowo kosztu, tak samo jak jego brak go nie zmniejsza (pomińmy
    ewentualność jakiegoś dobrowolnego ubezpieczenia itp.).
    Zresztą prowadzenie działalności jest po prostu ryzykiem i tyle.
    Opłaty faktycznie są (choćby badania lekarskie, obowiązkowe szkolenia)
    przypuszczam jednak, że w proporcji do kosztów głównych stanowią niewielki
    odsetek.

> [...]
    > 200zł zapłaci pracodawca, a 600 pracownik, czy na odwrót. Prawie drugie
    > tyle, co pracownik dostaje na rękę, przepada w podatkach (małe piwo) i
    Owszem, patrząc od tej strony tak jest. Wielokrotnie już była tu mowa o tych
    pijawach.

    > praca na czarno za 3000zł, mając jako alternatywę 1500zł na umowie o
    > pracę, to może być nawet pożądana przez samego pracownika.
    Może, ale nie musi. Jest wiele sytuacji w których prawdziwe okazuje się
    przysłowie "lepszy wróbel w garści niźli gołąb na dachu".

    > Działalność gospodarcza (samozatrudnienie) pozwala na ograniczenie tych
    > kosztów i jest wybierana przez co bardziej świadomych "pracowników",
    > którzy kariery zawodowej nie kończą na pensji 2000zł brutto.
    Na "samozatrudnienie" decydują się różni ludzie, z różnych powodów i żaddna
    "świadomość" nie czyni tu jednych lepszymi od drugich. Nie zawsze także jest
    to wybór pomiędzy DG a stosunkiem pracy. Bywa to wybór pomiędzy posiadaniem
    dochodów, a ich nie posiadaniem.

    --
    Jotte
    I niekoniecznie