PracaGrupypl.praca.dyskusje › Praca w Polsce?

  • 11. Data: 2002-11-11 14:19:58
    Temat: Re: Praca w Polsce?
    Od: "Monia " <m...@N...gazeta.pl>

    Samotnik <s...@s...eu.org> napisał(a):

    > W artykule <6...@n...onet.pl> d...@t...se
    napisał(
    > a):
    >
    > Nie, dlaczego? To normalne, dlatego staram się nie niszczyć ubrań... ;)

    > Nic się wtedy raptownie nie zmieni, nie licz na to. Polska to kraj nierobów
    (mi
    > łe
    > stwierdzenie w takie święto, jak dzisiaj, ale cóż...) i żadna UE tego nie
    napra
    > wi w
    > ciągu np. roku.
    >
    > IMHO zostań - Ty jesteś już tak naprawdę Szwedem. Przyjedziesz tutaj i co?
    Prac
    > y ni
    > ma, jeśli jest, to na ogół kiepsko płatna (nie napisałeś, co konkretnie
    robisz,
    > jeśli
    > jesteś SAPowcem, to sprawa się zmienia, ale jeśli klepiesz strony WWW,
    to...).
    > Znajomych masz tam, tutaj pewnie ze dwóch kuzynów, babcię i ciocię i tyle.
    >
    > Najpierw przyjedź tu na urlop i siedząc tutaj zastanów się, co Cię czeka.
    Co
    > prawda niedźwiedzie po ulicach tutaj nie chodzą i kolejki też już zniknęły,
    ale
    > jest
    > masa problemów, z których możesz nie zdawać sobie sprawy.
    >
    > Ja na Twoim miejscu z tak fajnego (tylko ta prohibicja... ;) kraju bym nie
    wrac
    > ał,
    > gdybym tam żył od dziecka. Howgh.
    > --
    > Samotnik

    Do Samotnika :

    moja sytuacja podobna jest do sytuacji Davida , i myje dosc powaznie zeby
    powr&ograve;cic do Polski . Nie zrozumie tego napewno nikt kt&ograve;ry poza
    granicami
    Polski nie zyl przez kilka lat . Nigdy nie jest sie w domu ...Jests
    traktowany jak UFO ( Polacy nie sa zbyt mile widziani przynajmniej gdzie ja
    mieszkam ) , i nie ze wzgledu ze pochodza z kraju komunistycznego itd ale z
    powodu , ze wiekszosc ludzi uznaje nas za nierob&ograve;w , zlodzieji ,pijak&ograve;w
    ,
    prostytutki itd . Potrzebujesz conajmniej dwa razy tyle czasu zeby pokazac
    kim jestes naprawde w miejcu pracy . Mysle , ze z dobrymi pomyslami i z
    checia do pracy i doskonala znajomoscia jezyka obcego mozna zyc w Polsce
    bardzo dobrze . Ludzie , w POlsce nie ma rasizmu i to jest najwazniejsze .
    Zawsze narzekamy na miejsce w kt&ograve;rym zyjemy , wszysctie kraje swiata
    krytykuja polityke , ekonomie , lekarzy , prawnik&ograve;w wlasnego Kraju . Wraca
    sie do domu bo jest naszym domem i tylko w domu wybacz sie wszystko ( nawet
    narzekajac ).
    Popraw mnie jesli sie myle .
    Monia

  • 12. Data: 2002-11-11 14:28:51
    Od: d...@t...se

> [...]
    > Znajomych masz tam, tutaj pewnie ze dwóch kuzynów, babcię i ciocię i tyle.

    Hehe, no w sumie babcie, ciocie i kuzynow. I wiem ze nie jest latwo. Pracuje w
    Szwecji jako projektant aplikacji w sieci telewizji cyfrowej. Wiem ze takich
    prac generalnie nie ma, nawet tutaj juz cyfrowa telewizja okazala sie drogim
    interesem z ktorego sie nie korzysta. Ale musz powiedziec ze nie czuje sie
    zadnym Szwedem, przyjechalem tutaj jako dzieciak z rodzicami, i tak poprostu
    zostalem. A teraz mam wyzuty sumienia, dlaczego tu mieszkam jak i tak zyje po
    polsku (?).

> [...]
    ale jest
    > masa problemów, z których możesz nie zdawać sobie sprawy.

    Przyjezdzam do Poznania pare razy w roku, i czuje sie dobrze, jak u siebie. Ale
    moze to tylko zludzenie? Mieszkam u rodziny jako gosc wiec to nie to samo jak w
    prawdziwym zyciu na codzien. Ale poza problemami ekonomicznymi, jakie sa inne
    problemy w Polsce? Ja boje sie tego ze rodacy by mnie odzucili, jako "polonusa".
    W dodatku niewiem czy zachowuje sie tak jak Polak. Moze by to irytowalo ludzi?
    Ale wielkich wymagan to ja nie mam.

    / David

  • 13. Data: 2002-11-11 14:48:17
    Od: d...@t...se

> [...]
    > sie do domu bo jest naszym domem i tylko w domu wybacz sie wszystko ( nawet

    Czesc!

    Mysle ze Monia dosyc dobrze opisala sytuacje. W mojim przypadku to po prostu
    uwazam ze jako Polak to odstaje od reszty ludzi, i specificznie Szwedow ktorzy
    maja bardzo zimne i rezerwowane podejscie do zycia. Polacy sa wiecej uczuciowi.
    Niestety duzo Polakow zagranica sie odruznia od tych w Polsce, mysle ze duzo
    ludzi zagranica dziwaczeje, i izoluje sie. I dlatego trudno potem porownac czy
    tylko warunki materialne sa takie wazne w zyciu, czy tez po prostu normalne zycie.

    / David

  • 14. Data: 2002-11-11 14:49:39
    Od: Samotnik <s...@s...eu.org>

    W artykule <aqoeae$2i3$1@news.gazeta.pl> Monia napisał(a):
> [...]
    > sie do domu bo jest naszym domem i tylko w domu wybacz sie wszystko ( nawet

    Hmmm... Masz dość typowe podejście emigranta, które rozumiem, niemniej to wcale nie
    znaczy, że przestanę odradzać powrót.

    Myślę, że wszystko zależy od tego, KIEDY się wyjechało z PL. Kolega, który rozpoczął
    dyskusję, wyjechał (tak mi się wydaje) w wieku circa 10 lat. Polskę pamięta z
    posterunków na rogatkach i zabaw z kolegami na podwórku - do tego zawsze się ma
    sentyment, a jednak powrót bywa bolesny i bolesne jest rozminięcie się ze swoimi
    oczekiwaniami. Dzieci dalej się bawią na podwórkach (to nic, że coraz częściej
    'bejzbolami' ;), ale trzeba stanąć naprzeciwko zupełnie innych problemów. Tamten
    kolega ze Szwecji jest już tam zasymilowany - mieszka dłuższy czas, skończył tam
    studia, doskonale mówi po szwedzku - poza paszportem (?) i nazwiskiem nie jest
    rozpoznawalny jako Polak (a jeśli jest blondynem, to w ogóle ;). Szwecja (i kilka
    innych państw europejskich, chociaż nie jestem pewien, czy należy zaliczyć do nich
    akurat Włochy, gdzie teraz jesteś...) to kraj o kulturze społecznej, którą osiągniemy
    z Bożą pomocą za 50 lat. Powrót tutaj tylko po to, aby (przy dużej dawce szcześcia)
    żyć na takim samym poziomie materialnym (co naprawdę nie jest łatwe), ale w kraju
    ogarniętym korupcją, przestępczością, chamstwem, o kiepskich perspektywach
    gospodarczych, posiadającym niewydolny i 'przeciekający' system socjalny, gdzie 1/3
    społeczeństwa zajmuje się piciem jaboli, wychowywaniem stada dzieci, oglądaniem
    telewizji i słuchaniem disco-polo i w zamian mieć tylko to, że ludzie dookoła mówią
    po polsku (który to język zna się niegorzej niż szwedzki, bo tam się chodziło do
    szkoły) - to IMHO nie ma żadnego sensu. Lepiej przyjechać sobie do Polski na urlop,
    wynająć pokój u rolnika, popaść z nim krowy, zjeść domowego twarogu i... wrócić do
    siebie, do normalnego państwa. No chyba, że bardzo bardzo chce się zbawiać Polskę,
    ale tutaj od zbawiania jest już trzydzieści parę milionów ludzi, a i tak im nie
    wychodzi.

    Nie wiem, jak to jest we Włoszech - to państwo kojarzy mi się tylko z tym, że nie
    chcę tam jeździć na wakacje. Może stamtąd warto wrócić, zwłaszcza, jeśli się tam nie
    wrosło.

    P.S. Ja mieszkam w Polsce i nie zamierzam z niej na razie wyjeżdżać - ale ja jestem
    'stąd' - tutaj się uczę, pracuję, tutaj mam znajomych i znajomości, nie mam ochoty
    zamieniać tego na walkę o jakąkolwiek pozycję społeczną gdzieś na obczyźnie -
    natomiast jeśli ktoś już coś sobie gdzieś wywalczył, to powrót jest bez sensu.
    --
    Samotnik

  • 15. Data: 2002-11-11 15:12:50
    Od: Samotnik <s...@s...eu.org>

    W artykule <6...@n...onet.pl> d...@t...se napisał(a):
    > Hehe, no w sumie babcie, ciocie i kuzynow.

    Skąd ja to wiedziałem... ;)

> [...]
    > zostalem. A teraz mam wyzuty sumienia, dlaczego tu mieszkam jak i tak zyje po

    No to powiem Ci, że prawodpodobnie będziesz zarabiał góra tak z 5k na rękę (GÓRA), no
    chyba, że podłapiesz jakąś super fuchę (ale to nie będzie proste, a wiesz dlaczego?
    Bo nie jestes z Polski, nie masz tutaj znajomych ze studiów, ze szkoły, a w warunkach
    wysokiego bezrobocia, kiedy jest dużo kandydatów o porównywalnych kwalifikacjach, to
    zatrudnia się tego znajomego). Powyższe to scenariusz optymistyczny, w pesymistycznym
    będziesz miał 3k na rękę (to wszystko dotyczy Warszawy, w Poznaniu będzie cieniej
    zarówno z dostępnością pracy, jak i z zarobkami) i będziesz cały czas wychodził na
    zero. Co kilka miesięcy uzbierasz sobie na jakąś przyjemność pod tytułem odtwarzacz
    DVD albo wycieczka nad morze, jeśli w ogóle coś Ci zostanie. Jeśli Ci to odpowiada,
    to proszę bardzo, ale ja jednak lubię coś mieć i nie lubię się "downgrade'ować" na
    niższy poziom w jakiejkolwiek dziedzinie życia.

> [...]
    > moze to tylko zludzenie? Mieszkam u rodziny jako gosc wiec to nie to samo jak w

    No właśnie. Już w odpowiedzi tej koleżance (parę postów wcześniej) napisałem ogólnie,

    co Polskę trapi, mogę Ci wymienić kilka szczegółów, które się Tobie, żyjącemu w
    normalnym kraju, wydadzą dziwactwami na miarę trzeciego świata:

    * masz zawał, ale karetka przyjeżdża po 2h, bo po pierwsze jest ich za mało, po
    drugie brakuje dróg i są korki. Niestety lekarz jest po dwóch, trzech kielichach i
    tak nie bardzo potrafi się Tobą zająć...

    * w szpitalu leżysz na korytarzu, bo nie ma wolnych łóżek w salach mają niewydolność
    nerek możesz umrzeć, jeśli akurat 20-letni dializator się zepsuje. A na prywatną
    klinikę/szpital/leczenie nie będzie Cię stać przy takich zarobkach, jakie Ci
    przepowiadam.

    * Policja nie dojedzie do wypadku, bo... zabrakło jej benzyny! Tak, dostała tyle
    kasy, że starczy do października, na pozostałe dwa miesiące trzeba coś wykombinować.
    Czasem się nie udaje na czas, więc policjanci chodzą piechotą.

    * na Policję niespecjalnie masz co liczyć, bo... tak, dokładnie, bo nie mają
    pieniędzy. To znaczy jeśli ktoś Cię nachodzi w domu i grozi, że zabije, to mogą go
    wezwać i pouczyć. Nagminne są przypadki zniechęcania ludzi do składania doniesień o
    przestępstwach (konieczność oczekiwania kilka godzin, aż ktoś to doniesienie przyjmie

    i 100000 innych sposobów).

    * szeregowy policjant zarabia nie 2k zł na rękę, tylko 1k zł na rękę, z groszami.
    Widzisz, jego nawet na te spodnie za 150 zł nie stać. No to co przeciętny policjant
    zrobi? Zacznie brać w łapę przy każdej okazji, do tego stopnia, że trzeba im zabronić
    nosić przy sobie pieniądze na służbie (sic!), żeby przy powrocie można było ich
    przeszukać i stwierdzić, czy wzięli łapówkę. Pomysł idiotyczny, ale ta jego
    idiotyczność dobrze ilustruję skalę problemu.

    * mandat w łapę to jeszcze nic, wyobraź sobie zarabiającego 2k zł oficera
    operacyjnego od narkotyków i zorganizowanej przestępczości, któremu przestępca
    pomacha przed oczami plikiem 10k zł. Przecież on zrobi dla tego przestępcy wszystko,
    bo nie ma na leki dla chorego dziecka, a żona nie pracuje, bo pracy tam nie ma.

    * masz firmę i startujesz do przetargu dla instytucji publicznej. Jeśli nie masz
    znajomych w tej instytucji, to NIE WYGRASZ, choćbyś miał to zrobić za darmo. Jeśli
    dasz za darmo, to najwyżej konkurencja wynajmie gościa z bejzbolem, który obije Ci
    gębę, kiedy pod blokiem wysiądziesz z auta (a co zrobi Policja? Patrz trzy punkty
    wcześniej - wezwie i pouczy, o ile w ogóle znajdzie)

    * protokolantka w sądzie zarabia 1k zł. Jak sądzisz, za ile wyniesie i zniszczy akta
    sprawy, aby nie można jej było kontynuować? Wystarczy kilka tysięcy złotych i proces
    odciąga się o kilka(naście) miesięcy.

    Można by tak pisać i pisać o niemal wszystkim, tylko już mi się nie chce. ;)

    > Ale poza problemami ekonomicznymi, jakie sa inne
    > problemy w Polsce? Ja boje sie tego ze rodacy by mnie odzucili, jako "polonusa".

    Tego się nie bój. Bój się tego, co opisałem powyżej.

    > W dodatku niewiem czy zachowuje sie tak jak Polak. Moze by to irytowalo ludzi?

    A tego to już nie wiem. ;)
    --
    Samotnik

  • 16. Data: 2002-11-11 16:18:05
    Od: MucK <rwawrzycki@WYTNIJ_TOwp.pl>

    Heya ! W twoim ostatnim liscie napisa(les/las):

    > Obawiam sie tego co piszesz. Problem w tym, gdzie jest miejsce na
    > uczucia w tym chaosie finansowym, co z reszta panuje na calym swiecie.
    > Czy to jest jedynym problemem Polski? Wiem ze praca i ekonomia jest
    > wazna dla spokoju duszy. Po prostu dziwie sie ze tak duzo Polakow znow
    > chce opuszczac Polske, zeby szukac "lepszego zycia" gdzieindziej. Mi
    > sie zawsze wydawalo ze czlowiek czuje sie najlepiej wsrod rodziny,
    > znajomych i w kraju w ktorym sie urodzil. Dlaczego ludzie sie we
    > wlasnym kraju zle czuja?

    Odpowiedz jest prosta: ludzie maja juz dosc zaciskania pasa i ciaglego
    biedowania, nie widzac rownoczesnie zadnych perspektyw na przyszlosc i
    obserwujac "elity" polityczne zmieniajace sie u koryta.

    --
    MucK of Venison aka Rafal Wawrzycki
    mailto: rwawrzycki[at]wp.pl

  • 17. Data: 2002-11-11 16:41:32
    Od: Darek Adamkiewicz <d...@i...com.pl>

    d...@t...se wrote:

> [...]
    > W dodatku niewiem czy zachowuje sie tak jak Polak. Moze by to irytowalo ludzi?

    Sprobuj moze tak - poszukaj szwedzkiej ew. innej firmy zachodniej,
    ktora szuka
    ludzi do pracy w Polsce na okreslony czas - otwiera filie czy co tam -
    zdaje sie ze w niektorych przypadkach mozna liczyc na extra bonus z
    tytulu "zeslania" - spodoba Ci sie Ok (mozesz poszukac sobie innej
    pracy, przedluzyc kontrakt itp), jesli nie - wracasz do Szwecji z ulga,
    ze koszmar minal :)) - tylko, ze oni raczej potrzebuja managerow do
    kierowania ludzmi :(. Powinienes wiedziec, ze wiele wskazuje ze w tym
    kraju bedzie gorzej - bezrobocie, przestepczosc, korupcja, zle
    dziajajace instytucje publiczne.

  • 18. Data: 2002-11-11 16:45:03
    Od: "Wrangler" <a...@i...pl>

    To co napisał Samotnik to 100% prawdy, patrzysz na Polskę przez inne
    okulary, sentyment, przez pryzmat byc może dzieciństwa i kraju Twoich
    rodziców. Co innego być w odwiedzinach a co innego załatwiać powiedzmy
    sprawy publiczne w Urzędach, lub szukać pracy.
    Zetkąłbyś się zupełnie z inną rzeczywistością, która by Cię ... być może
    przerosła.
    Tu nie ma na dobrą sprawę do czego wracać !!!
    Większość Ci radzi aby nei wracać, sa to ludzie średnio w Twoim wieku,
    ktorzy wiedzą co piszą !!!!

    Pozdrawiam
    Wrangler

  • 19. Data: 2002-11-11 17:54:24
    Od: "A.B." <b...@k...onet.pl>

    .
    napisał(a):
> [...]

    1. Co do cen mieszkan. 1500 to kosztuje mieszkanie wynajmowane. Wlasne
    wychodzi duzo taniej i przy normalnej pensji oplaty nie sa wielkim
    problemem.
    Kupno oczywiscie kosztuje (2500- 3000/m2) ale wielu ludzi wyjezdza stad na
    Zachod aby zarobic na mieszkanie. Tobie tez radze, a nawet uwazam to za
    warunek konieczny: tam zaoszczedzic i tu kupic a nie wynajmowac (jesli
    zdecydujesz sie na powrot, co radze powaznie przemyslec).

    2. Gdy idzie o krotkie przyjazdy. W wakacje odwiedzili nas na krotko
    Szwedzi. Zmienilismy na pare dni rytm zycia na intensywny (rozrywki pod
    katem dzieci), caly dzien cos sie dzialo. Nie chodzi nawet o pieniadze, bo
    kazdy placil za siebie i nie byly to straszne kwoty dla kogos kto normalnie
    pracuje, ale o pewna mobilizacje. Dzieci potem dlugo pytaly kiedy znowu
    odwiedza nas jacys goscie z zagranicy. Oni tez chyba wyniesli dobre
    wspomnienia (ladny Krakow noca, kregle w nowo oddanym centrum rozrywki,
    przyjazne ceny w aqua park - w Szwajcarii np. braklo im pieniedzy). Wiec
    moze i z Twoimi przyjazdami do Poznania jest podobnie?
    Nie mieli do czynienia z kiepsko oplacana i czesto rozbestwiona sluzba
    zdrowia, policja (za byle przewinienie chca 600 zl i 10 pkt., a naprawde to
    50-100 zl w lape), urzedami, itp.

    A poza tym.
    On pracownik aministracji domow komunalnych, ona nauczycielka, wiec zaden
    ekstra status, ale gdy probowalismy porownywac dosw. wakacyjne to w 10 lat
    nie zjezdzimy tyle co oni w dwa.

    3. Mamy tez znajoma w Danii - przymusowa emigracja z 68 r.. Nie
    zaaklimatyzowala sie tam, ciagle ma problemy z praca, ciagle narzeka "bo w
    Danii to szefowie sa tacy a tacy, kolezanki dolki kopia" itp., a ja jakbym
    sluchal kogos kto ma problemy w Polsce.

  • 20. Data: 2002-11-11 18:08:07
    Od: Darek Adamkiewicz <d...@i...com.pl>

    d...@t...se wrote:

> [...]
    > ludzie sie we wlasnym kraju zle czuja? Ja nie uwazam Szwecji za swoj kraj nawet

    Moze ta historia zmieni odrobine Twoje widzenie Polski:
    "Jakies 2 lata temu, Warszawa, jedna z glownych ulic - ludzie stoja na
    przystanku. Podjezdza samochod - wysiada dwoch osilkow, otwieraja na
    oczach oczekujacych bagaznik - w srodku zwiazany czlowiek. Zwiazany
    jeczy "ratunku, ludzie pomocy" - nikt sie nie rusza nikt nie reaguje
    - osilkowie smieja sie, daja mu pare ciosow, zamykaja bagaznik i
    odjezdzaja - zaden z ludzi oczekujacych na przystanku nie reaguje, nikt
    nigdzie nie dzwoni, itp"

    Pozdr.
    D.