PracaGrupypl.praca.dyskusjePodstawowa przyczyna bezrobocia w Polsce › Re: Podstawowa przyczyna bezrobocia w Polsce
    From: "Marcin" <n...@n...com>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Podstawowa przyczyna bezrobocia w Polsce
    Date: Mon, 12 May 2003 22:57:27 +0200

    Witam

    Użytkownik "Jacuo" <z...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:b9otqd$76e$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Wiesz to jest taka typowa telewizyjna mowa-trwa. Historaia pokazala, ze
    > kiedy pieniadze
    > wedruja z kieszenie waskiej oligarchii ( obecnie wladajacej nasza
    > gospodarka ) do szerkich rzesz pracownikow

    Przypomne, ze to dotyczylo rencistow i emrytow, kotrzy maja
    byc zwolnienie a na ich miejsce zostana zatrudnieni mlodzi ludzie.
    Trudno nazwac ich oligarchami...

    > A skad takie liczby ? Wiek emerytalny dla kobiet wynosi 60 lat, średnia
    > życia dla tego wieku wynosi obecnie według GUS około 18 lat.
    > W przypadku mężczyzn wiek emerytalny to 65 lat, a średnia dla tego wieku
    > ok. 14,6 lat.
    > Zatem dla mezczyzny emerytura 1190 a dla kobiety 925 zl. Dodam, ze sa to
    > kwoty brutto ....

    A uwzgledniasz fakt, ze czesc osob wcale nie doczeka emerytury? I takie
    pieniadze przepadaja
    w ZUSie.
    Weddlug rocznika statystycznego srednia zycia mezczyzn to 69 lat (nie
    najnowszy, ale
    z konca lat 90).

    > A wiesz ile jest funduszy emerytalneych ? Jaka konkurencja ?

    Ale nie mozesz powiedziec, ze masz ich gdzies i zabrac 'swoich' pieniedzy.
    One musza byc w funduszu, jak nie w tym to w innym.
    A wlasciciele tez o tym wiedza, wiec po co im wewnetrzna wojna cenowa?
    I jednak jest tak, ze w Funduszu Inwestycyjnym za podobny produkt
    placisz mniej niz w obowiazkowym Funduszu Emerytalnym, choc to w zasadzie
    ta sama firma.
    Co by nie zrobili w OFE to suma wplat do wszystkich funduszy bedzie taka
    sama.
    Oczywiscie najslabiej zarzadzane pewnie przegraja rywalizacje i upadna,
    ale kilka najwiekszych nie bedzie chcialo rywalizowac miedzy soba.
    A jakbys chcial zmieniac fundusze, to zaplacisz odpowiednia kare
    bodaj 200 PLN (jezeli zmiana szybciej niz w 2 lata).

    > Wiesz moge Ci wymienic tyle firm prywatnych, w ktorych byla niekompetentna
    > obsluga, ze oooo

    Tak, oczywiscie, ze tak. Ale firmie prywatnej lub panstwoej (z ktorej jednak
    nie bede
    zmuszony ustawowo korzystac!) to ja moge powiedziec sp...
    i isc do konkurencji albo nie korzystac z takich uslug (gdyby nie bylo
    lepszej oferty).
    Tutaj panstwo oczywiscie moze troche interweniowac by nie powstal monopol,
    itp.
    A ZUS ma wlasnie monopol i to zapewniony ustawowo.

    > Oczywiscie, chodzilo mi o to, ze takie narzekanie na warunki inwestowania
    > bzdura - czytam troche
    > roznych takich opinii prasy beinesowej i zmieniaja sie one jak chorogiewka
    > na wietrze.

    IMHO nie jest to bzdura.
    Dlaczego zagraniczne koncerny maja w Polsce praktycznie same dzialy
    sprzedazy, a laoratoria za granica? Przeciez placa w Polsce niska.
    Ale jakos nie bardzo chcialbym inwestowac pieniadze (gdybym je mial:))
    w kraju, w ktorym
    nawet nie trzeba zmieniac prawa, a wystarczy je inaczej zinterpretowac
    i mozna od kazdego przedsiebiorcy 'kary wyludzic'.
    A jednoczesnie prawdziwe przestepstwa gospodarcze jakos nie zwracaja uwagi
    urzednikow skarbowych.

    > Nie ma sprawdzonych recept - to ci sie sprawdzilo gdzie indziej nie musi
    > pasowac do naszych warunkow.
    > Typowy przyklad to Irlandia.

    Tzn?
    Ja bym bardzo chcial, zeby u nas bylo tak jak w Irlandii.
    A oni raczej maja cechy pansta liberlanego w gospodarce.

    > Jedyna recepta to uczciwe i inteligentne rzadzenie.

    Oczywiscie. Ale sa pewne rozwiazania, ktore sprzyjaja rozwojowi
    kraju albo wrecz przeciwnie.Np. zawsze prosty system podatkowy bedzie
    dla uczciwych podatnikow lepszy niz skomplikowany z mnostwem ulg,
    ktore sie zmieniaja co roku.
    Bo jak jest skomplikowany (i z wysokimi stawkami)
    to okazuje sie, ze wicej mozesz zyskac
    jak troche pokombinujesz niz jezeli ten sam czas wlozysz w uczciwa prace.

    Pozdrawiam

    Marcin