PracaGrupypl.praca.dyskusje › Odpowiedzialnoscc materialna ?

  • 1. Data: 2004-03-03 22:13:24
    Temat: Odpowiedzialnoscc materialna ?
    Od: "Adamos" <adamos7(tnijto)@wp.pl>

    Witam, jak powinien wygladac dokument stwierdzajacy odpowiedzialnosc
    materialna ?

    Czy moze to byc zdanie:

    "Jednoczesnie pelniac funkcje magazyniera ponosi sie odpowiedzialnosc
    materialna za przyjete towary." jesli jestem odpowiedzialny za: zamawianie i
    przyjmowanie czesci serwisowych ? Czy to wg. prawa polskiego i okreslony
    kodeks jest prawnym dokumentem stwierdzajacym, iz jestem odpowidzialny za
    czesci magazynu ?

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2004-03-04 00:24:44
    Temat: Re: Odpowiedzialnoscc materialna ?
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "Adamos" <adamos7(tnijto)@wp.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > kodeks jest prawnym dokumentem stwierdzajacym, iz jestem odpowidzialny za

    Przy przyjeciu odpowiedzialnosci materialnej powinna sie odbyc
    inwentaryzacja zdawczo-odbiorcza, wg ktorej potwierdzasz jaki masz stan na
    poczatek pod opieka i naturalnie twoje przyjecia i wydania juz lacznie z tym
    stanem ksztaltuja ilosci towarow magazynowych.
    Jesli jest wiecej osob, powinno byc wyszczegolnione w jakim procencie
    odpowiadacie za powierzone towary.
    Towar powinien byc zabezpieczony i tylko magazynierzy powinni miec do niego
    dostep (nie wiem jak to sie ma do odpowiedzialnosci w sklepach
    samoobslugowych, gdzie potencjalni "zlodzieje" swobodnie spaceruja posrod
    polek z towarem)
    Jesli wskutek pieczy nad nieduza iloscia wylacznei "czesci serwisowych"
    dostales sie do grupy odpowiadajacych solidarnie za caly magazyn, poniewaz
    ich sklad odbywa sie wraz z towarami handlowymi, moze uda ci sie
    zorganizowac samodzielny sklad czesci w wydzielonym pomieszczeniu poza
    magazynem, zebys odpowiadal tylko za nie..

    --
    pzdr. Krzysztof

    ##CV## http://kch.spec.pl ##
    $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
    > pozdrawiam

    ---

  • 3. Data: 2004-03-04 02:07:59
    Od: "Jakub Wysocki" <j...@u...o2.pl>

    > Witam, jak powinien wygladac dokument stwierdzajacy odpowiedzialnosc
    > materialna ?

    uwazaj aby sie nie dac wkopac, znajomego ojciec, facet po 50 nie mogl
    znalezc pracy, i go jako magazyniera zrobili na 30k, splacaja do dzisiaj
    pzdr
    jakub

  • 4. Data: 2004-03-04 05:55:45
    Od: "Adamos" <adamos7(tnijto)@wp.pl>

    > uwazaj aby sie nie dac wkopac, znajomego ojciec, facet po 50 nie mogl
    > znalezc pracy, i go jako magazyniera zrobili na 30k, splacaja do dzisiaj

    Najlepiej gdyby ktos podal jakies pragrafy prawne, ktore to reguluja.

    Adamos
    gg990369

  • 5. Data: 2004-03-04 07:48:58
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

    > Najlepiej gdyby ktos podal jakies pragrafy prawne, ktore to reguluja.

    Odpowiedzialnosc materialna mialem z 10 lat temu ostatni raz. Paragrafy byly
    wtedy wymieniane w tresci podpisywanych dokumentow o odpowiedzialnoci,
    ktorych juz niestety nie posiadam. Sprobuj skontaktowac sie z PIP, moze
    podpowiedza gdzie szukac.

    > Pozdrawiam
    >
    > Adamos
    > gg990369
    pzdr
    krzysztof

    ---

  • 6. Data: 2004-03-04 10:23:36
    Od: "Wojciech" <w...@a...com.pl>

    Użytkownik "Adamos" <adamos7(tnijto)@wp.pl> Najlepiej gdyby ktos podal
    jakies pragrafy prawne, ktore to reguluja.

    np kodeks pracy

    DZIAŁ PIĄTY

    ODPOWIEDZIALNOŚĆ MATERIALNA PRACOWNIKÓW

    Rozdział I

    Odpowiedzialność pracownika za szkodę wyrządzoną pracodawcy

    Art. 114. Pracownik, który wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania
    obowiązków pracowniczych ze swej winy wyrządził pracodawcy szkodę, ponosi
    odpowiedzialność materialną według zasad określonych w przepisach
    niniejszego rozdziału.

    Art. 115. Pracownik ponosi odpowiedzialność za szkodę w granicach
    rzeczywistej straty poniesionej przez pracodawcę i tylko za normalne
    następstwa działania lub zaniechania, z którego wynikła szkoda.

    Art. 116. Pracodawca jest obowiązany wykazać okoliczności uzasadniające
    odpowiedzialność pracownika oraz wysokość powstałej szkody.

    Art. 117. § 1. Pracownik nie ponosi odpowiedzialności za szkodę w takim
    zakresie, w jakim pracodawca lub inna osoba przyczyniły się do jej powstania
    albo zwiększenia.
    § 2. Pracownik nie ponosi ryzyka związanego z działalnością pracodawcy, a w
    szczególności nie odpowiada za szkodę wynikłą w związku z działaniem w
    granicach dopuszczalnego ryzyka.
    § 3. (skreślony).

    Art. 118. W razie wyrządzenia szkody przez kilku pracowników każdy z nich
    ponosi odpowiedzialność za część szkody stosownie do przyczynienia się do
    niej i stopnia winy. Jeżeli nie jest możliwe ustalenie stopnia winy i
    przyczynienia się poszczególnych pracowników do powstania szkody,
    odpowiadają oni w częściach równych.

    Art. 119. Odszkodowanie ustala się w wysokości wyrządzonej szkody, jednak
    nie może ono przewyższać kwoty trzymiesięcznego wynagrodzenia
    przysługującego pracownikowi w dniu wyrządzenia szkody.

    Art. 120. § 1. W razie wyrządzenia przez pracownika przy wykonywaniu przez
    niego obowiązków pracowniczych szkody osobie trzeciej, zobowiązany do
    naprawienia szkody jest wyłącznie pracodawca.
    § 2. Wobec pracodawcy, który naprawił szkodę wyrządzoną osobie trzeciej,
    pracownik ponosi odpowiedzialność przewidzianą w przepisach niniejszego
    rozdziału.

    Art. 121. § 1. Jeżeli naprawienie szkody następuje na podstawie ugody
    pomiędzy pracodawcą i pracownikiem, wysokość odszkodowania może być
    obniżona, przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności sprawy, a w
    szczególności stopnia winy pracownika i jego stosunku do obowiązków
    pracowniczych.
    § 2. Przy uwzględnieniu okoliczności wymienionych w § 1 wysokość
    odszkodowania może być także obniżona przez sąd pracy; dotyczy to również
    przypadku, gdy naprawienie szkody następuje na podstawie ugody sądowej.

    Art. 1211. § 1. W razie niewykonania ugody przez pracownika, podlega ona
    wykonaniu w trybie przepisów Kodeksu postępowania cywilnego, po nadaniu jej
    klauzuli wykonalności przez sąd pracy.
    § 2. Sąd pracy odmówi nadania klauzuli wykonalności ugodzie, jeżeli ustali,
    że jest ona sprzeczna z prawem lub zasadami współżycia społecznego.

    Art. 122. Jeżeli pracownik umyślnie wyrządził szkodę, jest obowiązany do jej
    naprawienia w pełnej wysokości.

    Art. 123. (skreślony).

    Rozdział II

    Odpowiedzialność za mienie powierzone pracownikowi

    Art. 124. § 1. Pracownik, któremu powierzono z obowiązkiem zwrotu albo do
    wyliczenia się:
    1) pieniądze, papiery wartościowe lub kosztowności,
    2) narzędzia i instrumenty lub podobne przedmioty, a także środki ochrony
    indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze,
    odpowiada w pełnej wysokości za szkodę powstałą w tym mieniu.
    § 2. Pracownik odpowiada w pełnej wysokości również za szkodę w mieniu innym
    niż wymienione w § 1, powierzonym mu z obowiązkiem zwrotu albo do wyliczenia
    się.
    § 3. Od odpowiedzialności określonej w § 1 i 2 pracownik może się uwolnić,
    jeżeli wykaże, że szkoda powstała z przyczyn od niego niezależnych, a w
    szczególności wskutek niezapewnienia przez pracodawcę warunków
    umożliwiających zabezpieczenie powierzonego mienia.

    Art. 125. § 1. Na zasadach określonych w art. 124 pracownicy mogą przyjąć
    wspólną odpowiedzialność materialną za mienie powierzone im łącznie z
    obowiązkiem wyliczenia się. Podstawą łącznego powierzenia mienia jest umowa
    o współodpowiedzialności materialnej, zawarta na piśmie przez pracowników z
    pracodawcą.
    § 2. Pracownicy ponoszący wspólną odpowiedzialność materialną odpowiadają w
    częściach określonych w umowie. Jednakże w razie ustalenia, że szkoda w
    całości lub w części została spowodowana przez niektórych pracowników, za
    całość szkody lub za stosowną jej część odpowiadają tylko sprawcy szkody.

    Art. 126. § 1. Rada Ministrów określi w drodze rozporządzenia zakres i
    szczegółowe zasady stosowania przepisów art. 125 oraz tryb łącznego
    powierzania mienia.
    § 2. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, może określić warunki
    odpowiedzialności za szkodę w mieniu, o którym mowa w art. 124 § 2 i w art.
    125:
    1) w ograniczonej wysokości, ustalonej tym rozporządzeniem,
    2) na zasadach przewidzianych w art. 114-116 i 118.

    Art. 127. Do odpowiedzialności określonej w art. 124-126 stosuje się
    odpowiednio przepisy art. 117, 121, 1211 i 122.

  • 7. Data: 2004-03-04 10:35:33
    Od: tuptuś <x...@x...pl>

    Wed, 3 Mar 2004 23:13:24 +0100, na pl.praca.dyskusje, Adamostnijto
    napisał(a):

> [...]
    > kodeks jest prawnym dokumentem stwierdzajacym, iz jestem odpowidzialny za

    to zdanie chyba wsadziles do angazu, a to musi byc osobna umowa /bardziej
    szczegolowa/miedzy toba a pracodawca
    --
    pozdrawiam
    Tuptuś :-)