PracaGrupypl.praca.dyskusje › Odpowiedziałność pracownika za nielegalne, dodatkowe kopie programów komputerowych

  • 11. Data: 2004-09-11 17:15:00
    Temat: Re: Odpowiedziałność pracownika za nielegalne, dodatkowe kopie programów komputerowych
    Od: "OB" <O...@O...pl>

    > Tak więc pracuj póki możesz, postaraj się, aby nie było w firmie żadnych
    > dokumentów, które by wskazywały imiennie na ciebie, jako odpowiedzialnego za
    > legalność oprogramowania, i szukaj innego, spokojniejszego zajęcia.

    Dzięki za troskę, ale (na szczęście - jak widać) ten problem nie dotyczy mnie.
    Uczestniczyłem w dyskusji, która jak mi się wydawało odkryła kolejne
    "niedoskonałości" polskiego prawa. I jak mi się wydaje nie myliłem się.

    Pozdrowienia
    OB

  • 12. Data: 2004-09-11 17:21:30
    Od: "Paweł O." <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > wszystko zwalić na informatyka, jedyne wyjście to dać do podpisania
    > przełożonemu dokument w którym jest jasno napisane że wydaje polecenie
    > służbowe zainstalowania oprogramowania z dostarczonych przez niego nośników
    > na komputerach w firmie. Nie ma teraz pod ręką wzoru takiego pisma ale z
    > tego co pamiętam było ono napisane bardzo neutralnie, tzn nie było tam
    > napisane wprost że jest to pirackie oprogramowanie a tylko tyle że ma
    > zainstalować z dostarczonych przez przełożonego płyt, czyli mogły by to być
    > legalnie sporządzone kopie bezpieczeństwa.

    Tak czy owak jest to lamanie prawa i podpisany przez prezesa dokument
    nie zwalnia nikogo z odpowiedzialnosci. Jak Ci podpisze, ze jego
    polecenie sluzbowe to okrasc samochod stojacy na parkingu przed firma,
    to tez to zrobisz? Co najwyzej moglbym wziac ten papier, pozniej odmowic
    wykonania polecenia, a w przypadku zwolnienia udac sie do sadu pracy.

    Pawel

  • 13. Data: 2004-09-11 17:35:00
    Od: MariuszR <mariuszr.post@pl>

    Dnia 11-09-2004 "Paweł O." pisze do nas:

    > Co najwyzej moglbym wziac ten papier, pozniej odmowic
    > wykonania polecenia, a w przypadku zwolnienia udac sie do sadu pracy.

    No właśnie nie ponieważ mogły by to być np. kopie bezpieczeństwa. I razem z
    tym co znalazłem pod linkiem podanym przez OB:

    "W pierwszym przypadku, osoba zarządzająca (kierująca) firmą ma zamiar
    popełnienia czynu zabronionego (działanie w zamiarze bezpośrednim, np. w
    celu osiągnięcia korzyści majątkowej). Czynność sprawcza polega zatem na
    podjęciu decyzji dotyczącej nabycia, zarządzania i korzystania z
    nielegalnego oprogramowania komputerowego. Wydając swoim pracownikom
    sprzeczne z przepisami prawa polecenia, władze firmy swoim działaniem
    naruszają dyspozycję art. 18 § 1 K.K. (sprawstwo kierownicze), który
    stanowi, że odpowiada za sprawstwo nie tylko ten, kto wykonuje czyn
    zabroniony sam albo wspólnie i w porozumieniu z inną osobą, ale także ten,
    kto kieruje wykonaniem czynu zabronionego przez inną osobę lub wykorzystując
    uzależnienie innej osoby od siebie, poleca jej wykonanie takiego czynu."

    Jest to całkiem niezła linia obrony.

    --
    | Mariusz Rzepkowski e-mail: mariuszr.post@pl |
    | GG: 966498 ICQ: 134628796 www.mariuszr.prv.pl |