PracaGrupypl.praca.dyskusje › Norwegia IT

  • 11. Data: 2008-10-30 10:01:46
    Temat: Re: Norwegia IT
    Od: mihau <m...@g...com>

    On Oct 30, 10:19 am, badzio <b...@g...com> wrote:

    > Szwedzi mowia o Norwegii ze to
    > jedyny komunistyczny kraj na swiecie :P

    Jeszcze bardziej komunistyczny niż Szwecja? Niemożliwe!

    --
    mihau

  • 12. Data: 2008-10-30 11:26:16
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    badzio wrote:

    > A myslisz ze w Norwegii developer z 8letnim doswiadczeniem zarabia 2x
    > co developer z 4letnim doswiadczeniem? Szwedzi mowia o Norwegii ze to
    > jedyny komunistyczny kraj na swiecie :P
    Racja. To moze tak :)
    A myslisz, ze pracujac jako developer w Norwegii bedziesz zarabial
    tyle by w 2 lata odlozyc na mieszkanie ?

  • 13. Data: 2008-10-30 11:47:00
    Od: "A.G. Johnsen" <i...@C...com>

    Witam,
    > Ja moge tylko powiedziec pare drobiazgow, ktore slyszalem od znajomych (choc
    > jak z kazda generalizacja i zaslyszanymi informacjami bywa roznie):
    >
    > 1) Praca w IT jest glownie zarezerowana dla swoich. Jesli juz to trafiaja
    > sie prace typu programista, administrator, raczej na nic innego (kierownik
    > projektu, projektant itd.) cudzodziemiec nie ma szans.

    Prawda, chociaż może lepiej byłoby powiedzieć, że cudoziemiec nie ma
    szans na tę pracę od razu po przyjeździe do Norwegii, ale po kilku
    latach i owszem.

    > 2) Do Norwegii pchaja sie informatycy nie tylo z PL, ale z wielu panstw, w
    > tym ponoc nawet calkiem sporo z usa. Norwedzy wola brac ludzi z europy
    > zachodniej czy z ameryki polnocnej niz z bloku wschodzniego.

    To prawda.

    > 3) W przypadku prac biurowych wiekszosc firm oczekuje jednak znajomosci
    > norweskiego.

    Prawda - dlatego jest tak mało ofert dla Polek nie-inżynierów.

    > 4) Nawet jesli firmy z Norwegii biora kogos z Polski, to czesto nie patrza
    > na polskie doswiadczenie, tylko proponuja stawki zblizone do stawek dla
    > absolwentow swoich uczelni, czyli ok. 8 tys. zl na reke, co przy wysokich
    > kosztach zycia nie jest az tak duzo. Choc trzeba tez pamietac, ze poza
    > jedzeniem, ktore jest diabelnie drogie i samochodami, ktore rowniez maja
    > nieboskie ceny (z racji jakis podatkow na zlomowanie itp), reszta rzeczy w
    > Norwegii nie jest az tak droga. Duzo cen jest na poziomie zblizonym do
    > Warszawy, a bywa ze niektore rzeczy sa tansze.

    To nie do końca prawda, bo polskie doświadczenie jest tam szanowane
    i uznawane, ale stawki są dosyć znormalizowane, tzn. dosyć łatwo je
    przewidzieć patrząc na branżę, wielkość firmy i profil kandydata.

    > 5) Praktycznie jedynym miejscem, gdzie jest duzo ofert w IT jest Oslo, poza
    > tym bryndza.

    Jeśli chodzi o oferty dla obcokrajowców, to prawda.

    > 6) Ostatnio w Norwegii rowniez zaczely sie zwolneinia. Oczywiscie przy
    > bezrobociu rzedu 1-2 procent, sytuacja nadal jest bardzo dobra, ale dla
    > Norwegow jest to cos nowego i raczej niespotykanego. Nawet , jesli na razie
    > sa to maryginalne przypadki. Poza tym Norwedzy sa dosc ostrozni i bojac sie
    > co bedzie dalej, moga obecnie dosc mocno ograniczyc zatrudnianie nowych
    > osob.

    W tej chwili przyglądają się raczej i czekają na objawy kryzysu u
    nich, więc są ostrożni, jeżeli się okaze, że skutki/onjawy te są
    marginalne, wszystko wróci do normy sprzed ostrzeżeń o kryzysie.

    > 7) W Norwegii wazne sa nie tylko umiejetnosci, ale zaufanie do czlowieka.
    > Gosci z Polski traktuje sie nieufnie. Gdybys mial kogos w IT, kto by Cie
    > polecil, bez dwoch zdani zyskalbys od razu 50% punktow do zdobycia. Na tym
    > troche bazuja te wszystkie firmy wyslajace spawaczy itd. Gdybys bezposrednio
    > uderzal do norweskiej firmy jako spawacz, byloby ciezko. A to sa zaufane
    > firmy, w przypadku ktorych Norwedzy wierza, ze sa to ludzie, ktorych
    > kwalyfikacje, referencje itd. sa mocno sprawdzane.A ze u nas roznie bywa, to
    > juz inna sprawa....

    Ciężko trafić do takiej firmy bezpośrednio z dwóch powodów: a) brak
    zaufania i długi proces rekrutacji, b) wynajmowanie firm
    zewnętrznych do przeprowadzenia procesu rekrutacji i sprawdzanie
    kandydatów pod względem osobowości, a dopiero potem umiejętności
    merytoryczne.

    > 8) Moim zdaniem do Norwegii warto sie przenosic nie glownie dla zarabiania
    > kokosow, ale dla zupelnie innej jakosci zycia i mentalnosci. I warto to
    > robic z mysla o dlugim pobycie, a nie by zarobic w rok, czy dwa i wrocic.

    Święte słowa!

    Marzena Igła
    Recruitment&Relocation Manager

    --
    A.G. Johnsen, licencja agencji pośrednictwa pracy: 5139/1b
    ul. Celna 1, 70-644 Szczecin

  • 14. Data: 2008-10-30 12:05:16
    Od: badzio <b...@g...com>

    On 30 Paź, 12:26, Tomek <t...@o...pl> wrote:

    > Racja. To moze tak :)
    > A myslisz, ze pracujac jako developer w Norwegii bedziesz zarabial
    > tyle by w 2 lata odlozyc na mieszkanie ?

    W 2 lata moze nie, w 3-4 - powinno sie udac. Zalezy od tego na jakie
    mieszkanie chcialoby sie odkladac :) No i czy samemu sie tam jest czy
    z rodzina (pracujaca/niepracujaca), jakie warunki bytowe, jaki styl
    zycia (alkohol w pubach jest cholernie drogi) itp :)

  • 15. Data: 2008-10-30 17:29:19
    Od: "kb" <a...@a...aa>

    > A myslisz, ze z tak malym doswiadczeniem w Norwegii bedziesz zarabial tyle
    > by odlozyc na mieszkanie ?

    Myślę że jeszcze parę lat wzrostów cen o 300% i niedługo nigdzie
    nie będzie się tyle zarabiać aby zarobić na mieszkanie w Polsce ;-).
    Co innego jeśli chce się zostać za granicą. Tyle że nie znam
    warunków w Norwegii, choć przypuszczam że nawet socjalne
    po paru latach można dostać, tak jak w Holandii

  • 16. Data: 2008-10-31 07:48:54
    Od: badzio <b...@g...com>

    On 30 Paź, 18:29, "kb" <a...@a...aa> wrote:

> [...]
    > warunków w Norwegii, choć przypuszczam że nawet socjalne
    > po paru latach można dostać, tak jak w Holandii

    Tak, tylko ze z tego co wiem to socjalne przysluguje jesli sie
    legalnie pracowalo. A w wiekszosci branz, bez znajomosci norweskiego
    ciezko o prace.

  • 17. Data: 2008-10-31 18:19:23
    Od: Zbylut <Z...@N...zzz>

    A.G. Johnsen napisal(a):

    > Święte słowa!
    >
    > Marzena Igła
    > Recruitment&Relocation Manager

    czy znajomość języka szwedzkiego coś zmienia w kwestii trudności
    znalezienia pracy w IT w norwegii? Wiadomo, łatwiej norweski pojąć
    znając szwedzki, ale jak to jest w przypadku polaka mówiącego po
    szwedzku?

    --
    pozdrawiam, Zbylut

  • 18. Data: 2008-10-31 18:38:15
    Od: badzio <b...@g...com>

    On 31 Paź, 19:19, Zbylut <Z...@N...zzz> wrote:
> [...]
    > znalezienia pracy w IT w norwegii? Wiadomo, łatwiej norweski pojąć
    > znając szwedzki, ale jak to jest w przypadku polaka mówiącego po

    Nie wiem jak to jest w przypadku Polaka mowiacego po szwedzku ale
    znajomy Szwed mowil mi ze jezyki te sa na tyle do siebie podobne iz on
    rozumie norweski chociaz sie go nie uczyl

  • 19. Data: 2008-10-31 20:23:35
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Fri, 31 Oct 2008 18:19:23 +0000 (UTC), Zbylut <Z...@N...zzz>
    wrote:

> [...]
    >znalezienia pracy w IT w norwegii? Wiadomo, łatwiej norweski pojąć
    >znając szwedzki, ale jak to jest w przypadku polaka mówiącego po
    Szwedzi z Norwegami i vice versa porozumiewają się bez problemu mimo
    pewnych różnic w języku.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 20. Data: 2008-11-01 12:47:56
    Od: "Pioter" <z...@p...pl>

    Użytkownik "mihau" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    f.googlegroups.com
    > Jeszcze bardziej komunistyczny niż Szwecja? Niemożliwe!

    duzo bardziej...

    pozdr
    p.