PracaGrupypl.praca.dyskusje › Norwegia IT

  • 1. Data: 2008-10-28 19:18:38
    Temat: Norwegia IT
    Od: "Łukasz" <l...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Hej,
    Ostatnio bardzo dużo się pisze o Norwegii. Że to eldorado itd, że dużo się
    zarabia. Ja w sumie wpadłem na pomysł Norwegii zanim zaczęła się ta fala
    artykułów. Pracuję w IT, mam już spore doświadczenie i chciałem znaleźć dla
    siebie jakąś dobrą posadę. Nie chcę na stałe wyjeżdżać z Polski ale, wyjechać
    na rok-dwa i wrócić z kasą na mieszkanie. Norwegia jest krajem w którym jest
    to bez problemu do zrobienia. Tyle że... widzę oferty dla spawacza, nurka,
    piekarza... ale nie widzę dla programisty. Czy IT w Norwegii kuleje, czy może
    jest hermetyczne? (tylko dla swoich?). Czy ktoś ma doświadczenia w tej branży
    i w tym kraju? Głównie chodzi mi o programistów/projektantów/architektów.

  • 2. Data: 2008-10-28 23:16:05
    Temat: Re: Norwegia IT
    Od: "Piotr" <m...@w...pl>

    > Ostatnio bardzo dużo się pisze o Norwegii. Że to eldorado itd, że dużo się
    > zarabia. Ja w sumie wpadłem na pomysł Norwegii zanim zaczęła się ta fala

    Ja moge tylko powiedziec pare drobiazgow, ktore slyszalem od znajomych (choc
    jak z kazda generalizacja i zaslyszanymi informacjami bywa roznie):

    1) Praca w IT jest glownie zarezerowana dla swoich. Jesli juz to trafiaja
    sie prace typu programista, administrator, raczej na nic innego (kierownik
    projektu, projektant itd.) cudzodziemiec nie ma szans.

    2) Do Norwegii pchaja sie informatycy nie tylo z PL, ale z wielu panstw, w
    tym ponoc nawet calkiem sporo z usa. Norwedzy wola brac ludzi z europy
    zachodniej czy z ameryki polnocnej niz z bloku wschodzniego.

    3) W przypadku prac biurowych wiekszosc firm oczekuje jednak znajomosci
    norweskiego.

    4) Nawet jesli firmy z Norwegii biora kogos z Polski, to czesto nie patrza
    na polskie doswiadczenie, tylko proponuja stawki zblizone do stawek dla
    absolwentow swoich uczelni, czyli ok. 8 tys. zl na reke, co przy wysokich
    kosztach zycia nie jest az tak duzo. Choc trzeba tez pamietac, ze poza
    jedzeniem, ktore jest diabelnie drogie i samochodami, ktore rowniez maja
    nieboskie ceny (z racji jakis podatkow na zlomowanie itp), reszta rzeczy w
    Norwegii nie jest az tak droga. Duzo cen jest na poziomie zblizonym do
    Warszawy, a bywa ze niektore rzeczy sa tansze.

    5) Praktycznie jedynym miejscem, gdzie jest duzo ofert w IT jest Oslo, poza
    tym bryndza.

    6) Ostatnio w Norwegii rowniez zaczely sie zwolneinia. Oczywiscie przy
    bezrobociu rzedu 1-2 procent, sytuacja nadal jest bardzo dobra, ale dla
    Norwegow jest to cos nowego i raczej niespotykanego. Nawet , jesli na razie
    sa to maryginalne przypadki. Poza tym Norwedzy sa dosc ostrozni i bojac sie
    co bedzie dalej, moga obecnie dosc mocno ograniczyc zatrudnianie nowych
    osob.

    7) W Norwegii wazne sa nie tylko umiejetnosci, ale zaufanie do czlowieka.
    Gosci z Polski traktuje sie nieufnie. Gdybys mial kogos w IT, kto by Cie
    polecil, bez dwoch zdani zyskalbys od razu 50% punktow do zdobycia. Na tym
    troche bazuja te wszystkie firmy wyslajace spawaczy itd. Gdybys bezposrednio
    uderzal do norweskiej firmy jako spawacz, byloby ciezko. A to sa zaufane
    firmy, w przypadku ktorych Norwedzy wierza, ze sa to ludzie, ktorych
    kwalyfikacje, referencje itd. sa mocno sprawdzane.A ze u nas roznie bywa, to
    juz inna sprawa....

    8) Moim zdaniem do Norwegii warto sie przenosic nie glownie dla zarabiania
    kokosow, ale dla zupelnie innej jakosci zycia i mentalnosci. I warto to
    robic z mysla o dlugim pobycie, a nie by zarobic w rok, czy dwa i wrocic.

  • 3. Data: 2008-10-29 10:39:33
    Od: mihau <m...@g...com>

    On Oct 28, 8:18 pm, "Łukasz" <l...@g...SKASUJ-TO.pl> wrote:

    > Czy IT w Norwegii kuleje,

    Kuleje? Opera, Qt Software (Trolltech), Telenor - że wymienię tylko
    powstałe tam - to za mało znanych firm jak na niespełna
    pięciomilionowe państwo?

    --
    mihau

  • 4. Data: 2008-10-29 10:51:31
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Łukasz wrote:
> [...]
    > i w tym kraju? Głównie chodzi mi o programistów/projektantów/architektów.

    Znalem swego czasu paru Norwegow zajmujacych sie programowaniem.
    Przynajmnniej od poczatku lat 90, polowa studentow w Norwegii to IT.
    Nie wydaje mi sie by cierpieli na brak specjalistow od IT.

    A jesli chodzi o kase na mieszkanie to moze lepiej poszukaj dobrze
    platnej pracy w wawie.

  • 5. Data: 2008-10-29 11:29:33
    Od: "Agnieszka" <a...@i...pl>

    Użytkownik "Łukasz" <l...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > branży
    > i w tym kraju? Głównie chodzi mi o programistów/projektantów/architektów.

    Odnośnie Norwegii nie mogę się wypowiedzieć, bo nie mam na ten temat
    stosownej wiedzy, ale myślę, a nawet jestem pewna, że mając doświadczenie i
    poszukiwane na rynku umiejętności można spokojnie na mieszkanie zarobić w
    Polsce. W każdym bądź razie zachęcam do kontaktu z Nami, może uda się
    znaleźć dla Pana coś satysfakcjonującego:)

  • 6. Data: 2008-10-29 18:03:01
    Od: "kb" <a...@a...aa>

> [...]
    > i poszukiwane na rynku umiejętności można spokojnie na mieszkanie zarobić

    w 2 lata ?? bo Pan Łukasz pisał "rok-dwa"

    Nie wierzę bo kwoty jakie oferowali mi "pośrednicy" (w Trójmieście) nie
    przekraczały
    5.000-10.000 brutto, z takim wynagrodzeniem m3-m4 spłacał bym >20 lat
    Tak więc, o czym my tu mówimy....

    Jestem programistą JAVA z 4 letnim doświadczeniem i przeprowadzonymi (od
    strony technicznej)
    odnoszącymi sukcesy projektami (większymi niż na rok), niemniej
    widzę dla siebie tylko jeden kierunek - emigracja do Holandii/GB/IR/USA
    Przepraszam Cię ale w syfie gdzie byle klitka budowana zima przez pijaków
    kosztuje 0.5mln nie ma co siedzieć

    pozdrawiam
    Krzysztof

  • 7. Data: 2008-10-29 21:20:01
    Od: mariusz <e...@w...pl>

    Agnieszka napisał(a):

    > ale myślę, a nawet jestem pewna, że mając doświadczenie i
    > poszukiwane na rynku umiejętności można spokojnie na mieszkanie
    > zarobić w Polsce.

    Gdzie w Polsce w IT można szybko zarobić na mieszkanie?
    Bo mieszkania w moim sąsiedztwie są po 4900 parter i 5100 poddasze.
    To wychodzi około 230tyś za 47m2. To jest rata 2tys przez 10lat bez
    procentu a kredytu ma się dość juz po 3 latach.

    --
    mariusz

  • 8. Data: 2008-10-30 07:10:53
    Od: badzio <b...@g...com>

    On 28 Paź, 20:18, "Łukasz" <l...@g...SKASUJ-TO.pl> wrote:
> [...]
    > siebie jakąś dobrą posadę. Nie chcę na stałe wyjeżdżać z Polski ale, wyjechać
    > na rok-dwa i wrócić z kasą na mieszkanie.

    A polecialbys tam sam czy z rodzina? Jesli sam to jak najbardziej
    jesli z rodzina (np niepracujaca zona opiekujaca sie malym dzieckiem)
    to juz stawialbym bardziej na 3-4 lata :)

    > Tyle że... widzę oferty dla spawacza, nurka,
    > piekarza... ale nie widzę dla programisty.

    Gdzie nie widzisz tych ofert? Pierwszy krok - poszukaj firm IT w
    Norwegii (najlepiej w Oslo, o czym za chwile). Drugi krok - znajdz na
    www tych firm oferty pracy i/lub kontakt do dzialu HR i uderzaj
    bezposrednio.

    Przy czym tak - w Norwegii ciezko znalezc prace, jesli nie zna sie
    norweskiego. Wyjatkami sa: medycyna (szpitale/gminy organizuja
    przyspieszone kursy norweskiego), budownictwo/remonty (po cholere
    przecietnemu budowlancowi norweski skoro polowa zespolu to Polacy ;P),
    sprzatanie/opieka nad dziecmi (zazwyczaj na czarno) i IT. Przy czym,
    jesli chodzi o IT, w gre wchodzi glownie Oslo i tez nie wszystkei
    firmy. Znajomi obcokrajowcy z dluzszym stazem niz ja, mowili ze w Oslo
    sa 3-4 firmy, ktore zatrudniaja ludzi nieznajacych norweskiego.
    Dlatego tez pytalem czy lecisz sam czy z rodzina. Jesli z rodzina a
    malzonka nie zna norweskiego (i nie jest pielegniarka/lekarzem) to
    pozostaje jej de facto szukanie pracy na czarno przy pilnowaniu dzieci
    lub sprzataniu. A nie kazdemu moze to odpowiadac (chociaz jest duza
    szansa ze zarabialaby niewiele mniej niz Ty ;) ).

    Aha - na poczatek dostaniesz wiecej niz 8tys zl netto (o ktorym
    wspomnial Piotr) i jest cala masa developerow z europy wschodniej.
    Malo tego, znam nawet PMow niebedacych obywatelami europy zachodniej/
    usa.
    IMHO - ok 25tys NOK/m-c netto mozna wyciagnac na poczatek jako
    developer. Przy czym, w Norwegii negocjuje sie pensje brutto bo pensja
    netto zalezna jest od wielu indywidualnych czynnikow (z tego co wiem
    to bardziej niz w Polsce).

  • 9. Data: 2008-10-30 07:11:01
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    kb wrote:

> [...]
    > Przepraszam Cię ale w syfie gdzie byle klitka budowana zima przez
    > pijaków kosztuje 0.5mln nie ma co siedzieć

    A myslisz, ze z tak malym doswiadczeniem w Norwegii bedziesz zarabial
    tyle by odlozyc na mieszkanie ?

  • 10. Data: 2008-10-30 09:19:08
    Od: badzio <b...@g...com>

    On 30 Paź, 08:11, Tomek <t...@o...pl> wrote:
    > A myslisz, ze z tak malym doswiadczeniem w Norwegii bedziesz zarabial
    > tyle by odlozyc na mieszkanie ?

    A myslisz ze w Norwegii developer z 8letnim doswiadczeniem zarabia 2x
    co developer z 4letnim doswiadczeniem? Szwedzi mowia o Norwegii ze to
    jedyny komunistyczny kraj na swiecie :P