PracaGrupypl.praca.dyskusje › Na co może liczyć student informatyki 2-gi rok?

  • 1. Data: 2005-04-10 09:59:02
    Temat: Na co może liczyć student informatyki 2-gi rok?
    Od: "Łukasz" <l...@p...onet.pl>

    Witam!
    Studiuję na 2-gim roku informatyki. Nauka idzie mi bardzo dobrze, niestety
    mam dzięki temu mało czasu, szukałbym więc raczej czegoś na wakacje,
    ewentualnie jakieś projekty dorywczo.
    Na jaką pracę i jakie wynagrodzenie mógłbym liczyć (wakacje)? Ile płaci się
    za przeciętny projekt (jakiego typu są to najczęściej zlecenia)? Nie znam na
    razie PHP, ale jak będę miał czas wolny (wakacje) sądzę że to kwestia góra
    tygodnia, żeby go opanować (dotyczy to chyba każdego języka programowania,
    jak zna się C++ i Javę :)

    Z góry dzięki za informację, zwłaszcza od osób które były w podobnej
    sytuacji

    --
    Pozdrawiam!
    Łukasz

  • 2. Data: 2005-04-10 11:29:43
    Temat: Re: Na co może liczyć student informatyki 2-gi rok?
    Od: "Darek" <d...@e...pw.edu.pl>

    Użytkownik "Łukasz" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > jak zna się C++ i Javę :)
    >
    > Z góry dzięki za informację, zwłaszcza od osób które były w podobnej

    Kasa zalezy od zlozonosci projektu - od kilkuset zlotych do kilkutysiecy
    albo wiecej. Ale nie tym powinienes teraz zaprzatac sobie glowe. Powinienes
    zgromadzic jakies portfolio - zbior przykladowych projektow. I to najlepiej
    komercyjnych. Rynek jest PHP jest zapchany i nikt nie powierzy
    powazniejszego projektu studentowi 2 roku, ktory jezyk zna od tygodnia.

  • 3. Data: 2005-04-10 19:35:26
    Od: " " <b...@g...SKASUJ-TO.pl>

> [...]
    > tygodnia, żeby go opanować (dotyczy to chyba każdego języka programowania,

    Opanowanie skladni php, tak tydzien wystarczy ;) Natomiast wydaje, mi sie,
    ze gdybys chcial zrobic duzy serwis oparty na CMS, podpiety do bazy danych
    ktora, dopiero musisz zaprojektowac to bylby to pewien problem nauczyc sie
    tego w tydzien...
    Jarod

  • 4. Data: 2005-04-10 19:36:47
    Od: " " <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Darek <d...@e...pw.edu.pl> napisał(a):

> [...]
    > komercyjnych. Rynek jest PHP jest zapchany i nikt nie powierzy
    > powazniejszego projektu studentowi 2 roku, ktory jezyk zna od tygodnia.

    Hmm. A mi się wydawało do tej pory, że klienci i potencjalni pracodawcy
    prosząc kogoś o portfolio liczą na to, że to jego projekty, a
    nie "zgromadzone" - "najlepiej komercyjne".
    Czyżbym był w błędzie?

    Marek

  • 5. Data: 2005-04-10 20:23:47
    Od: "DooMiniK" <bachus20[WYTNIJ]@poczta.wp.pl>

    Łukasz <l...@p...onet.pl> zapodał(a):
> [...]
    > tygodnia, żeby go opanować (dotyczy to chyba każdego języka programowania,
    [...]

    Anuluj tego posta - proszę - szczególnie ta wypowiedź o PHP :>

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    bachus(@)irc(.)pl

  • 6. Data: 2005-04-11 09:50:49
    Od: "Smutny30" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > tygodnia, żeby go opanować (dotyczy to chyba każdego języka programowania,

    Ja może nie jestem w podobnej sytuacji ale może jako student informatyki nie
    powinieneś zachowywać się jak domorosły grzebajło, który kupił sobie PHP dla
    opornych. Nie myslałeś o jakiejś specjalizacji ? Jest cała masa popularnych
    technologii w których potrzebni są programisci jak np. J2EE czy .NET, dobrze
    znać na przyzwoitym poziomie jakąś bazę danych np. Oracle. Wiedzieć co to
    jest LDAP i SSL. Oprócz Tomcata umieć powiedziec że serwer aplikacji to
    także WebSphere itd.

    pozdrawiam Olek

  • 7. Data: 2005-04-11 23:34:30
    Od: " Marek" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Smutny30 <s...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    nie
    > powinieneś zachowywać się jak domorosły grzebajło, który kupił sobie PHP
    Hmm. Czy to zadzieranie nosa? Czy technik nie może być programistą?
    Poza tym wyższe wykształcenie się w ciągu ostatnich 15-stu lat mocno
    zdewaluowało. Pracodawcy wymagają coraz częściej co najmniej licencjata
    tam, gdzie często technik wystarczyłby z nadmiarem. Ja rozumiem, że inne
    czasy, nowe technologie, ale z drugiej strony pracodawcy narzekają,
    że szkoły i uczelnie opuszczają ludzie nie przygotowani do pracy.
    Czasy takie, że wśród absolwentów szkół wyższych coraz więcej bezrobotnych,
    a informatyków wypuszczają nawet prywatne uczelnie typu "Wyższa Szkoła
    Gotowania na Gazie i Prądzie" :)

> [...]
    > znać na przyzwoitym poziomie jakąś bazę danych np. Oracle. Wiedzieć co to
    > jest LDAP i SSL. Oprócz Tomcata umieć powiedziec że serwer aplikacji to

    Może się mylę, ale nauczenie się niektórych poszukiwanych technologii
    w domu, szkole czy uczelni, może być trochę karkołomne, a w porywach
    niemożliwe. Komercyjne wersje wielu środowisk są drogie, unikalne
    lub jedno i drugie. Do niektórych środowisk są wprawdzie triale,
    ale ich żywotność jest obliczona na 2-4 tygodnie, a jak mi ktoś powie,
    że w takim czasie opanuje temat na poziomie wymaganym przez pracodawców,
    to nie uwierzę. Nie uwierzę tym bardziej, że ogłoszenia pracodawców
    zawierają najczęściej kilka linijek wymagań, więc teoretycznie trzeba
    by ujeżdżać kilka triali jednocześnie, co jest niewykonalne nawet przy
    załozeniu, że się oduczy spania uznając sen za przeżytek lub snobizm :)
    Jeżeli natomiast będzie się ujeżdzać te triale po kolei, to się nie
    nadąży za przyrostem nowych wersji i nowych narzędzi :)

    Wydawnictwa takie jak Helion proponują wprawdzie bogatą ofertę podręczników,
    a w necie leży kupa darmowych kursów, ale z samego czytania można się
    nauczyć nowego narzędzia równie skutecznie, jak pływania bez wejścia do wody.

    Tymczasem poziom wymagań ogłoszeniodawców jest z reguły na tyle wysoki,
    że powstaje pytanie, gdzie i jak potencjalny kandydat na programistę
    ma poznać dobrze takie tematy jak SQL Server, Oracle, CDN XL (czy nawet
    Java2, J2EE czy .NET) skoro praktyki w firmach, które stać na droższe
    rozwiązania, są dostępne dla nielicznych?

    Poza tym takie praktyki są tylko dla absolwentów, a programista z dłuższym
    stażem, który musi poznać nowe narzędzie jest w gorszej sytuacji, bo nie
    wierzę w przechwałki, że prawdziwy programista trudniejszego narzędzia nauczy
    się w tydzień, a łatwiejszego w jeden wieczór.

    Osobna sprawa, że przyrost nowych narzędzi, środowisk i technologi, oraz
    nowych wersji starszych narzędzi, następuje niemalże z dnia na dzień.
    Można wprawdzie przyjąć, że przy pomocy trochę starszych narzędzi osiągnie
    sie to samo, co przy pomocy najnowszych, ale pracodawcy regularnie wymagają
    znajomosci najnowszych wersji. Czy to zespół jeszcze szybszego auta :)?

    Marek

  • 8. Data: 2005-04-12 20:59:56
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 11 Apr 2005 23:34:30 +0000 (UTC), " Marek"
    <m...@g...SKASUJ-TO.pl> wklepał(-a):

> [...]
    >Java2, J2EE czy .NET) skoro praktyki w firmach, które stać na droższe
    >rozwiązania, są dostępne dla nielicznych?

    Poznać można samodzielnie, ale jak wiem m.in. z własnego doświadczenia wiem, że
    tak naprawdę daną technologię poznaje się rozwiązując "prawdziwe" problemy,
    często pod presją czasu, a nie pisząc programy będące rozbudowaną wersją "Hello
    world!". :)
    Innymi słowy - nie wystarczy znać daną technologię - trzeba jeszcze umieć ją
    wykorzystać. I tego trudno nauczyć się na studiach. Dlatego warto się załapać do
    pracy inżynierskiej/licencjackiej/magisterskiej, która jest elementem
    komercyjnego projektu. Niestety nasze uczelnie wciąż za mało współpracują z
    przemysłem, ale jednak zdarzają się takie projekty.

> [...]
    >wierzę w przechwałki, że prawdziwy programista trudniejszego narzędzia nauczy
    >się w tydzień, a łatwiejszego w jeden wieczór.

    Też w to nie wierzę, poza tym samo narzędzie to jeszcze nie wszystko - firmy
    produkujące oprogramowanie posiadają jakieś środowiska do budowy aplikacji,
    zestawy komponentów, biblioteki itp. Z tym trzeba się zapoznać już w samej
    firmie, bo przecież nikt nie pisze aplikacji od zera, korzystając z gołego
    narzędzia.

> [...]
    >znajomosci najnowszych wersji. Czy to zespół jeszcze szybszego auta :)?

    Jakoś nie spotkałem się z wymaganiami co do konkretnej wersji. W końcu
    produkując oprogramowanie nie można zbyt często aktualizować wersji narzędzi, bo
    nakład poświęcony na testy i dostosowanie kodu istniejących aplikacji zajmie
    zbyt dużo czasu. A równoległe korzystanie z kilku wersji też nie jest dobrym
    pomysłem, o ile w ogóle wykonalnym.

  • 9. Data: 2005-04-14 01:26:06
    Od: qfelek <q...@u...ii.ap.krakow.pl>

    a ja mam do Was pytanko.
    takze studiuje infe, ale nie lubie programowania, natomiast lubie
    ulatwiac ludzia zycie, interesuje mnie wdrazanie roznych nowych
    projektow do firm, przykladowo bazy danych, ale interesuje sie tymi
    firmami ktore boja/nie chca isc do poteznych firm obawiajac sie kosztow.
    przykladem moge podawac wirtualne dziekanaty, uwazam ze biorac sie za
    takie "pierdolki" wychodze lepiej na tym bo poznaje coraz wiecej osob
    ktore mi pomagja pozniej, osobna sprawa jest taka ze studiuje
    zarzadzanie i nie mam problemow z marketnigiem itp. uwazam ze konczac
    studia z infy duzo ludzi zdolnych ma problem z praca bo nie umieja sie
    sprzedac. nigdy nie bede dobrym programista i boje sie tego ze za 5 lat
    mlodzi studenci mnie przerosna. jestem na info bo mi sie podoba to, ale
    nie wiaze z tym wiekszych nadzieji patrzac na strszych kolegow. nie
    zarabiaja tego czego sie spodziewali, a wlasnie takie paozyty jak ja
    zarabiaja sobie... napiszcie czy warto nadal isc na informatyke? a jak
    tak na jaka uczelnie/ specjalnosc...

  • 10. Data: 2005-04-14 08:10:30
    Od: " Marek" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    qfelek <q...@u...ii.ap.krakow.pl> napisał(a):

    > ... ale nie lubie programowania,
    Znam to. Dla mnie programowanie nie jest celem, jest głównie narzędziem
    do rozwiązywania problemów. Programowanie mnie nie pasjonuje.
    Większość czasu pracy rozwiazywałem problemy użytkowników komputerów
    i systemów. Umiejętność programowania służyła mi np. do szukania błędów
    w bazie danych i do naprawiania ich przy pomocy przetwarzania wsadowego.

    > natomiast lubie
    > ulatwiac ludzia zycie, interesuje mnie wdrazanie roznych nowych
    > projektow do firm, przykladowo bazy danych,

    Hmm. Ja mam za sobą lata ułatwiania ludziom życia. Lata pracy z ludźmi,
    sprzętem, systemami i bazami danych. Byłem podziwiany i doceniany, ale to
    niestety przeszłość.

    > osobna sprawa jest taka ze studiuje
    > zarzadzanie i nie mam problemow z marketnigiem itp. uwazam ze konczac
    > studia z infy duzo ludzi zdolnych ma problem z praca bo nie umieja sie
    > sprzedac.
    TO JEST PROBLEM! W normalnym kraju, ktos kto "umie się sprzedać", pracuje
    przy tzw. projektach, a pozostali pracują przy eksploatacji, serwisie,
    helpdesku, itp.
    Polska nie jest normalnym krajem. Politycy wytworzyli, pracodawcy kultywują,
    a specjalisci i doradcy od HR uznali za normę system, w którym pracę
    ma tylko ktoś, kto "umie się sprzedać".
    Ja kończyłem edukację wtedy, kiedy w szkołach nie uczono przedsiębiorczości,
    ale bezwględnego posłuszeństwa. Śledzenie polskiego rynku pracy z pozycji
    poszukującego, jest bardzo dołujące.

    > nigdy nie bede dobrym programista i boje sie tego ze za 5 lat
    > mlodzi studenci mnie przerosna.
    To masz problem (ja zreszta też), bo resztki wakujacych miejsc pracy,
    to głównie programowanie i trochę wdrożeń.
    Do eksploatacji raczej nikt pracowników nie szuka.
    Zapewne jeszcze nie zauważyłeś, że uczniowie szkoły średniej,
    już ciebie przerośli, a uczniowie gimnazjum i podstawówki własnie są
    w trakcie przerastania :) Podobno już w niektórych przedszkolach są już
    wykłady z informatyki :))

    > jestem na info bo mi sie podoba to, ale
    > nie wiaze z tym wiekszych nadzieji patrzac na strszych kolegow. nie
    > zarabiaja tego czego sie spodziewali, a wlasnie takie paozyty jak ja
    > zarabiaja sobie...
    Niskie zarobki są spowodowane głównie tym, że przyrost wokół informatycznych
    miejsc pracy jest najmniej 1000x mniejszy od przyrostu poszukujących takiej
    pracy.

    > napiszcie czy warto nadal isc na informatyke? a jak
    > tak na jaka uczelnie/ specjalnosc...
    Śledząc od lat rynek pracy mam wrażenie, a nawet jestem przekonany,
    że panuje totalna nadprodukcja informatyków. Studiowanie informy po to,
    żeby być przedstawicielem handlowym, barmanem, dostarczycielem pizzy,
    czy roznosicielem ulotek, to chyba strata czasu, sił i pieniędzy.
    Owszem jest trochę pracy dla programistów (głównie internetowych) i przy
    wdrożeniach głównie ERP (ale żeby się załapać, to trzeba mieć już duże
    udokumentowane osiągnięcia).
    Absolwentów po informatyce, ekonomii, zarządzaniu, medycynie, prawie,
    I INNYCH, jest za dużo. Jest coraz więcej bezrobotnych z wyższym
    wykształceniem. Generalnie w Polsce wyższe wykształcenie szalenie się
    zdewaluowało przez ostatnie 15 lat.
    Mam wrażenie, że teraz nic nie warto studiować - może poza językami
    popularnymi na wschód od Bugu :)
    Może się mylę, ale wszystko wskazuje, że jedyne grupy zawodowe nie dotknięte
    bezrobociem to politycy, księża, przestępcy i dziwki.

    Marek