PracaGrupypl.praca.dyskusjeNa co może liczyć student informatyki 2-gi rok? › Re: Na co może liczyć student informatyki 2-gi rok?
    From: " Marek" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Na co może liczyć student informatyki 2-gi rok?
    Date: Thu, 14 Apr 2005 08:10:30 +0000 (UTC)

    qfelek <q...@u...ii.ap.krakow.pl> napisał(a):

    > ... ale nie lubie programowania,
    Znam to. Dla mnie programowanie nie jest celem, jest głównie narzędziem
    do rozwiązywania problemów. Programowanie mnie nie pasjonuje.
    Większość czasu pracy rozwiazywałem problemy użytkowników komputerów
    i systemów. Umiejętność programowania służyła mi np. do szukania błędów
    w bazie danych i do naprawiania ich przy pomocy przetwarzania wsadowego.

    > natomiast lubie
    > ulatwiac ludzia zycie, interesuje mnie wdrazanie roznych nowych
    > projektow do firm, przykladowo bazy danych,

    Hmm. Ja mam za sobą lata ułatwiania ludziom życia. Lata pracy z ludźmi,
    sprzętem, systemami i bazami danych. Byłem podziwiany i doceniany, ale to
    niestety przeszłość.

    > osobna sprawa jest taka ze studiuje
    > zarzadzanie i nie mam problemow z marketnigiem itp. uwazam ze konczac
    > studia z infy duzo ludzi zdolnych ma problem z praca bo nie umieja sie
    > sprzedac.
    TO JEST PROBLEM! W normalnym kraju, ktos kto "umie się sprzedać", pracuje
    przy tzw. projektach, a pozostali pracują przy eksploatacji, serwisie,
    helpdesku, itp.
    Polska nie jest normalnym krajem. Politycy wytworzyli, pracodawcy kultywują,
    a specjalisci i doradcy od HR uznali za normę system, w którym pracę
    ma tylko ktoś, kto "umie się sprzedać".
    Ja kończyłem edukację wtedy, kiedy w szkołach nie uczono przedsiębiorczości,
    ale bezwględnego posłuszeństwa. Śledzenie polskiego rynku pracy z pozycji
    poszukującego, jest bardzo dołujące.

    > nigdy nie bede dobrym programista i boje sie tego ze za 5 lat
    > mlodzi studenci mnie przerosna.
    To masz problem (ja zreszta też), bo resztki wakujacych miejsc pracy,
    to głównie programowanie i trochę wdrożeń.
    Do eksploatacji raczej nikt pracowników nie szuka.
    Zapewne jeszcze nie zauważyłeś, że uczniowie szkoły średniej,
    już ciebie przerośli, a uczniowie gimnazjum i podstawówki własnie są
    w trakcie przerastania :) Podobno już w niektórych przedszkolach są już
    wykłady z informatyki :))

    > jestem na info bo mi sie podoba to, ale
    > nie wiaze z tym wiekszych nadzieji patrzac na strszych kolegow. nie
    > zarabiaja tego czego sie spodziewali, a wlasnie takie paozyty jak ja
    > zarabiaja sobie...
    Niskie zarobki są spowodowane głównie tym, że przyrost wokół informatycznych
    miejsc pracy jest najmniej 1000x mniejszy od przyrostu poszukujących takiej
    pracy.

    > napiszcie czy warto nadal isc na informatyke? a jak
    > tak na jaka uczelnie/ specjalnosc...
    Śledząc od lat rynek pracy mam wrażenie, a nawet jestem przekonany,
    że panuje totalna nadprodukcja informatyków. Studiowanie informy po to,
    żeby być przedstawicielem handlowym, barmanem, dostarczycielem pizzy,
    czy roznosicielem ulotek, to chyba strata czasu, sił i pieniędzy.
    Owszem jest trochę pracy dla programistów (głównie internetowych) i przy
    wdrożeniach głównie ERP (ale żeby się załapać, to trzeba mieć już duże
    udokumentowane osiągnięcia).
    Absolwentów po informatyce, ekonomii, zarządzaniu, medycynie, prawie,
    I INNYCH, jest za dużo. Jest coraz więcej bezrobotnych z wyższym
    wykształceniem. Generalnie w Polsce wyższe wykształcenie szalenie się
    zdewaluowało przez ostatnie 15 lat.
    Mam wrażenie, że teraz nic nie warto studiować - może poza językami
    popularnymi na wschód od Bugu :)
    Może się mylę, ale wszystko wskazuje, że jedyne grupy zawodowe nie dotknięte
    bezrobociem to politycy, księża, przestępcy i dziwki.

    Marek