PracaGrupypl.praca.dyskusjeNa co może liczyć student informatyki 2-gi rok? › Re: Na co może liczyć student informatyki 2-gi rok?
    From: " Marek" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Na co może liczyć student informatyki 2-gi rok?
    Date: Mon, 11 Apr 2005 23:34:30 +0000 (UTC)

    Smutny30 <s...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Ja może nie jestem w podobnej sytuacji ale może jako student informatyki
    nie
    > powinieneś zachowywać się jak domorosły grzebajło, który kupił sobie PHP
    dla
    > opornych.
    Hmm. Czy to zadzieranie nosa? Czy technik nie może być programistą?
    Poza tym wyższe wykształcenie się w ciągu ostatnich 15-stu lat mocno
    zdewaluowało. Pracodawcy wymagają coraz częściej co najmniej licencjata
    tam, gdzie często technik wystarczyłby z nadmiarem. Ja rozumiem, że inne
    czasy, nowe technologie, ale z drugiej strony pracodawcy narzekają,
    że szkoły i uczelnie opuszczają ludzie nie przygotowani do pracy.
    Czasy takie, że wśród absolwentów szkół wyższych coraz więcej bezrobotnych,
    a informatyków wypuszczają nawet prywatne uczelnie typu "Wyższa Szkoła
    Gotowania na Gazie i Prądzie" :)

    > Nie myslałeś o jakiejś specjalizacji ? Jest cała masa popularnych
    > technologii w których potrzebni są programisci jak np. J2EE czy .NET,
    dobrze
    > znać na przyzwoitym poziomie jakąś bazę danych np. Oracle. Wiedzieć co to
    > jest LDAP i SSL. Oprócz Tomcata umieć powiedziec że serwer aplikacji to
    > także WebSphere itd.

    Może się mylę, ale nauczenie się niektórych poszukiwanych technologii
    w domu, szkole czy uczelni, może być trochę karkołomne, a w porywach
    niemożliwe. Komercyjne wersje wielu środowisk są drogie, unikalne
    lub jedno i drugie. Do niektórych środowisk są wprawdzie triale,
    ale ich żywotność jest obliczona na 2-4 tygodnie, a jak mi ktoś powie,
    że w takim czasie opanuje temat na poziomie wymaganym przez pracodawców,
    to nie uwierzę. Nie uwierzę tym bardziej, że ogłoszenia pracodawców
    zawierają najczęściej kilka linijek wymagań, więc teoretycznie trzeba
    by ujeżdżać kilka triali jednocześnie, co jest niewykonalne nawet przy
    załozeniu, że się oduczy spania uznając sen za przeżytek lub snobizm :)
    Jeżeli natomiast będzie się ujeżdzać te triale po kolei, to się nie
    nadąży za przyrostem nowych wersji i nowych narzędzi :)

    Wydawnictwa takie jak Helion proponują wprawdzie bogatą ofertę podręczników,
    a w necie leży kupa darmowych kursów, ale z samego czytania można się
    nauczyć nowego narzędzia równie skutecznie, jak pływania bez wejścia do wody.

    Tymczasem poziom wymagań ogłoszeniodawców jest z reguły na tyle wysoki,
    że powstaje pytanie, gdzie i jak potencjalny kandydat na programistę
    ma poznać dobrze takie tematy jak SQL Server, Oracle, CDN XL (czy nawet
    Java2, J2EE czy .NET) skoro praktyki w firmach, które stać na droższe
    rozwiązania, są dostępne dla nielicznych?

    Poza tym takie praktyki są tylko dla absolwentów, a programista z dłuższym
    stażem, który musi poznać nowe narzędzie jest w gorszej sytuacji, bo nie
    wierzę w przechwałki, że prawdziwy programista trudniejszego narzędzia nauczy
    się w tydzień, a łatwiejszego w jeden wieczór.

    Osobna sprawa, że przyrost nowych narzędzi, środowisk i technologi, oraz
    nowych wersji starszych narzędzi, następuje niemalże z dnia na dzień.
    Można wprawdzie przyjąć, że przy pomocy trochę starszych narzędzi osiągnie
    sie to samo, co przy pomocy najnowszych, ale pracodawcy regularnie wymagają
    znajomosci najnowszych wersji. Czy to zespół jeszcze szybszego auta :)?

    Marek