PracaGrupypl.praca.dyskusjeJak w tym kraju zostać rolnikiem? › Re: Jak w tym kraju zostać rolnikiem?
  • Data: 2008-08-04 16:18:50
    Temat: Re: Jak w tym kraju zostać rolnikiem?
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUfantastyka.com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    szomiz pisze:
    > Pokaz galaz przemyslu niezwiazana z rolnictwem, w ktorej trzeba inwestowac w
    > srodki trwale wykorzystywane efektywnie przez 10% czasu ich posiadania.

    Czyli rolnik bierze kredyt, kupuje kombajn za kupę kasy. Przychodzi
    termin zapłaty pierwszej raty... aż tu nagle, znienacka, okazuje się, że
    ten kombajn będzie wykorzystywał tylko przez 2 m-ce, a raty trzeba
    płacić przez cały rok. Normalnie pełne zaskoczenie. Przed zakupem nikt
    mu nie powiedział, że tak będzie.

    A tu masz przykłady branży nierolniczych, w której środki trwałe nie są
    wykorzystywane przez cały rok:
    1) Wypożyczalnie jachtów i innych podobnych sprzętów
    2) Domki kempingowe i niektóre ośrodki wczasowe działające tylko w sezonie
    3) Lodołamacze
    4) Piaskarki do posypywania ulic
    i pewnie setka innych.

    Wiem, zaraz się uczepisz, że część z nich kupowane jest i utrzymywane z
    budżetu, ale to tylko przykłady na to, że nie tylko rolnicy powinni
    *przed* zakupem włączyć myślenie i zaplanować inwestycje uwzględniając
    ich okres amortyzacji.
    A to, czy będą wykorzystywane efektywnie przez te dwa miesiące to zależy
    już od wielkości pola.
    I tutaj widać wyraźnie, że zboże zebrane tym kombajnem z 1 ha będzie
    droższe niż zebrane z 2h.

    Pozdrawiam
    Piotr