PracaGrupypl.praca.dyskusjeCzy pracodawca ma prawo mnie pytac o zarobki w poprzedniej firmie? › Re: Czy pracodawca ma prawo mnie pytac o zarobki w poprzedniej firmie?
    From: krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Czy pracodawca ma prawo mnie pytac o zarobki w poprzedniej firmie?
    Date: Thu, 07 Jul 2005 22:00:03 +0200

    Jan Kowalski napisał(a):

    > Podaj swoje kwalifikacje - może poproszę cię o
    > doinformowanie...?

    > Też. "Sterowanie batem" było tu użyte jako obrazowe
    > przedstawienie polityki firmy. Inaczej metoda "kija i marchewki".
    > W zakładzie, gdzie na dane stanowisko przewidziane są widełki
    > 2500-2700zł + 10% premii przedstawienie dochodów w ogłoszeniu to
    > nie problem. W takim zakładzie wydajność uzyskuje się najczęściej
    > metodą nadzoru i poganiania, albo presji: możliwy awans lub
    > zwolnienie, zależnie od efektów - np. ilości i jakości
    > wykonywanej pracy.

    Jest pelno stanowisk, gdzie pracownik ma poprostu dobrze wykonywac swoja
    prace. A awans finansowy osiaga nie poprzez zwiekszenie wydajnosci na
    konkretnym stanowisku, tylko przechodzac na inne, z innymi obowiazkami i
    pensja, czesto dzieki podwyzszonym w miedzyczasie kwalifikacjom.
    Jesli przyjmujesz dziewczyne na centrale telefoniczna, to nie podnosi
    ona wydajnosci i pensji, laczac wieksza ilosc rozmow (no bo i skad), a
    po prostu po jakims czasie przechodzi na stanowisko asystentki, poniewaz
    obyla sie w firmie i widac, ze nadaje sie do wazniejszych obowiazkow.

    > Tam, gdzie stawia się na prowizję, zarobki pracownika zależące
    > wyłącznie od niego mogą się różnić 10-krotnie. Jeżeli napiszesz
    > 900zł to nie będziesz miał kandydatów celujących w 9000zł, a jak
    > 9000zł to 3/4 zatrudnionych uzna się za oszukanych, w tym 1/4
    > bardzo. Jak chcesz to rozwiązać przedstawiając "potencjalne
    > zarobki"?

    Za bardzo zyjesz stanowiskami czysto handlowymi. Na zespol sklada sie
    wiele osob nie majacych bezposredniego wplywu na sprzedaz, a nawet wrecz
    ja zmniejszajacych (np ksiegowa blokujaca sprzedaz dla watpliwego
    platnika). Tak samo wynik firmy moze znaczaco podniesc osoba
    zmniejszajaca znaczaco jakies koszty i to czesto w wiekszym stopniu, niz
    wychwalany prowizyjny handlowiec.