PracaGrupypl.praca.dyskusje › Co sadzicei o tej decyzji ? Zakaz pracy dla cudzoziemcow.

  • 1. Data: 2004-04-27 09:59:04
    Temat: Co sadzicei o tej decyzji ? Zakaz pracy dla cudzoziemcow.
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

    Mam mieszane uczucia - ale raczej odbieram to bardziej negatywnie.
    Mam wrazenie, ze tak naprawde jest to odpowiedz na niemieckie obawy, ze
    firmy
    pouciekaja do polskiego "raju podatkowego". Teraz bedzie to niewygodne i
    przewlekle - nie wystarczy kupic pomieszczenia i wynajac mieszkania dla
    kadry
    kierowniczej przenoszonej firmy.
    Inwestycje uciekna do lotwy estonii itp a restrykcje dla Polakow i tak
    pozostana.
    www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_040427/kraj/kra
    j_a_5.html
    Szlaban dla cudzoziemców
    Jak Unia nam, tak my Unii. Po burzliwej dyskusji wewnątrz rządu zapadła
    decyzja, że Polska wprowadzi ograniczenia w dostępie do rynku pracy dla
    obywateli niektórych krajów UE. "Rzeczpospolita" dotarła do projektu
    rozporządzenia, które to reguluje. Organizacje gospodarcze krytykują rządowy
    pomysł.

    W całym dokumencie najważniejszy jest załącznik nr 1. zawierający listę
    państw, których obywatele nie będą mogli swobodnie pracować w Polsce. Jest
    na
    niej 16 krajów - wszyscy obecni członkowie UE (oprócz Wielkiej Brytanii i
    Irlandii) oraz Norwegia, Islandia i Liechtenstein, które ściśle współpracują
    z Unią w ramach Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

    Skąd taka właśnie lista? Polska sięgnęła po tzw. lustrzane ograniczenia -
    ponieważ wszystkie te 16 państw wprowadza ograniczenia w dostępie Polaków do
    swoich rynków pracy, my zrobimy podobnie. Wielkiej Brytanii i Irlandii na
    liście nie ma, gdyż po 1 maja Polacy będą tam mogli swobodnie pracować.
    Traktat akcesyjny daje Polsce prawo wprowadzenia ograniczeń wobec państw,
    które zamknęły swoje rynki pracy. W praktyce dla większości obywateli UE
    pracujących w Polsce nic się nie zmieni, ponieważ w tej chwili i tak
    potrzebują zezwoleń.

    Będą jednak wyjątki. Ponieważ poszczególne kraje postanowiły - mimo okresów
    przejściowych - nieco ułatwić Polakom podejmowanie pracy, rząd postąpi
    podobnie wobec ich obywateli.

    Dla przykładu - Dania, Holandia, Szwecja i Norwegia zdecydowały, że Polacy
    będą co prawda potrzebowali pozwoleń na pracę, jednak znacznie ułatwiły
    procedury wydawania takich dokumentów. Polska zrobi podobnie. W projekcie
    rządowego rozporządzenia zapisano, że przed wydaniem pozwolenia na
    zatrudnienie w Polsce Duńczyka, Holendra, Szweda czy Norwega, wojewoda nie
    będzie już musiał sprawdzać, czy nie ma Polaka chętnego na ich stanowisko.

    Ograniczenia dotkną głównie menedżerów wysokiego szczebla - z czego rząd
    doskonale zdaje sobie sprawę. Ustaliliśmy, że przed podjęciem decyzji badano
    nie tylko, ilu cudzoziemców z UE pracuje w Polsce (10 tys. osób), ale także,
    jak wielu z nich ma wyższe wykształcenie (średnio 78 proc.).

    Nie obyło się bez kontrowersji. Pierwotnie resort gospodarki planował
    zaproponować pełne otwarcie rynku. - Nie zamierzamy utrzymywać żadnych
    restrykcji. Uważamy, że byłoby to sprzeczne z interesem naszej gospodarki.
    Liczba obywateli Unii pracujących w Polsce jest na tyle mała, że nie wpływa
    istotnie na wielkość bezrobocia - mówił pod koniec lutego "Rz" jeden z
    wiceministrów. Skąd więc zmiana stanowiska? Nieoficjalnie wiadomo, że rząd
    przestraszył się krytyki partii opozycyjnych, których większość domagała się
    restrykcji. Znaczenie miało również to, że część krajów przystępujących (np.
    Czechy, Węgry, Słowenia) zapowiada "lustrzane ograniczenia" wobec państw
    Unii.

    Szef resortu gospodarki, pracy i polityki społecznej Jerzy Hausner będzie
    czekał ze złożeniem podpisu pod projektem do ostatniej chwili. Czemu? Jeśli
    przed 1 maja któreś z państw członkowskich zliberalizuje zasady zatrudniania
    Polaków, wówczas zostanie skreślone z czarnej listy. Jednak zdanie może
    zmienić właściwie już tylko Szwecja.

    Według rozmówców "Rz" rozporządzenie zostanie opublikowane razem z wieloma
    dokumentami unijnymi dopiero w Dzienniku Ustaw datowanym na 1 maja, który
    ukaże się w przyszłym tygodniu.

    Katarzyna Sadłowska

    Andrzej Stankiewicz

    ---

  • 2. Data: 2004-04-27 15:30:06
    Od: misman <m...@r...NIESPAM.pl>

    On Tue, 27 Apr 2004 11:59:04 +0200, krzysztofsf wrote:

> [...]
    > swoich rynków pracy, my zrobimy podobnie. Wielkiej Brytanii i Irlandii na
    > liście nie ma, gdyż po 1 maja Polacy będą tam mogli swobodnie pracować.

    Bardzo dobrze. Osobiście mam już dosyć naszego narodowego
    wazeliniarstwa, jeśli my sami się nie szanujemy - tym bardziej nie
    możemy liczyć na to, że zrobią to inni. Bez względu na finansowe
    konsekwencje takiego przedsięwzięcia - popieram.

    --
    Pozdrawia m.

  • 3. Data: 2004-04-27 16:30:02
    Od: "marek" <m...@b...kom>

    "misman" <m...@r...NIESPAM.pl> wrote in message
    .

> [...]
    > możemy liczyć na to, że zrobią to inni. Bez względu na finansowe
    > konsekwencje takiego przedsięwzięcia - popieram.

    zgadzam sie, tylko... kto to zauwazy na tzw "zachodzie"? Czy wstrzasnie to
    rzadem szwedzkim i hiszpanska gospodarka? A moze obywatele Wloch posypia
    sobie glowy popiolem, lub zmusza swoich przywodcow do zmiany polityki wobec
    zatrudnienia Polakow? Watpie. Watpie tez, zeby taki byl cel restrykcji
    polskich. Co wskazuje jasno na wazeliniarstwo politykow polskich, ale tym
    razem wobec Polakow, ktorych chcieliby przekupic gestami, ktore nic nie
    kosztuja.

    marek

  • 4. Data: 2004-04-27 17:39:18
    Od: misman <m...@r...NIESPAM.pl>

    On Tue, 27 Apr 2004 18:30:02 +0200, marek wrote:

> [...]
    > polskich. Co wskazuje jasno na wazeliniarstwo politykow polskich, ale tym
    > razem wobec Polakow, ktorych chcieliby przekupic gestami, ktore nic nie

    Może i nie wstrząśnie, ale być może przy próbie wprowadzenia
    kolejnej dyskryminacji dla nas ktoś się tam podrapie w głowę i
    stwierdzi: "no tak, ale my u nich będziemy mieć tak samo..." A to nie
    jest tak, że Polska nic na świecie nie znaczy. _Jeszcze_ nie jesteśmy
    Bangladeszem czy inną Etiopią, Szanowni Państwo...

    --
    Pozdrawia m.

  • 5. Data: 2004-04-27 17:52:37
    Od: "Irek" <j...@w...pl>

> [...]
    > polskich. Co wskazuje jasno na wazeliniarstwo politykow polskich, ale tym
    > razem wobec Polakow, ktorych chcieliby przekupic gestami, ktore nic nie

    I tu masz niestety racje. Glupoty typu "nicea albo smierc" czy przesluchanie
    Pani komisarz przez LPR. Moze przedterminowe wybory cos dadza ?? Ostatnio
    krasawica Jaruga jest the best mowiac o ogromnym sukcesie !!!! przy 2 mln
    oficialnie zarejestrowanych bezrobotnych bedzie na konie roku ok 100 tys
    miejsc pracy, ale moze ona ma mgliste pojecie o procentach ;-))
    Irek

  • 6. Data: 2004-04-27 21:29:02
    Od: Fabio <f...@a...inetsolutions.pl>

    In article <c6la7o$cmm$1@inews.gazeta.pl>, k...@p...gazeta.pl
    says...

> [...]
    > pouciekaja do polskiego "raju podatkowego". Teraz bedzie to niewygodne i
    > przewlekle - nie wystarczy kupic pomieszczenia i wynajac mieszkania dla

    Moim zdaniem bezsensowne podejscie. Ja sie wcale nie dziwie, ze
    zagraniczne firmy wola inwestowac w Czechach lub na Slowacji, omijajac z
    daleka Polske. Coraz wieksze podatki, kiepska infrastruktura oraz
    kiepskie, czesto zmieniajace sie prawo. Powoduje to, ze kolejne
    inwestycje nam przepadaja. Jak tak dalej pojdzie, to bedziemy wygladac
    jak zacofana wyspa posrod innych krajow Europy.

    > Inwestycje uciekna do lotwy estonii itp a restrykcje dla Polakow i tak
    > pozostana.

    Zgadza sie. Zyskaja innych. A my znow sobie strzelimy w kolano. Idiotyzm
    polskiego rzadu zaczyna mnie przerazac.

    > Po burzliwej dyskusji wewn?trz rz?du zapadła
    > decyzja, że Polska wprowadzi ograniczenia w dostępie do rynku pracy dla
    > obywateli niektórych krajów UE.

    Cha, cha! A to dobre! Juz widze te tabuny Niemcow walacych jak w dym do
    Polski, aby pracowac w bogatych gospodarstwach sciany wschodniej.

    ..:: fabio

  • 7. Data: 2004-04-27 21:31:58
    Od: Fabio <f...@a...inetsolutions.pl>

    In article <p...@r...NIESPAM.pl>,
    m...@r...NIESPAM.pl says...

    > Może i nie wstrząśnie, ale być może przy próbie wprowadzenia
    > kolejnej dyskryminacji dla nas ktoś się tam podrapie w głowę i
    > stwierdzi: "no tak, ale my u nich będziemy mieć tak samo..."

    Ale to wyglada bardzo smiesznie. Polska nie jest krajem, do ktorego wala
    cudzoziemcy z Niemiec, czy Francji, aby u nas pracowac. To tak jakby
    najbrzydsza baba na swiecie stwierdzila, ze teraz to bedzie udawac
    niedostepna, mimo, ze nikt jej do tej pory 'nawet patykiem nie ruszyl.'

    ..:: fabio

  • 8. Data: 2004-04-28 05:24:34
    Od: "andrzej" <b...@o...pl>

    Użytkownik "Fabio" <f...@a...inetsolutions.pl> napisał w wiadomości
    .
    > In article <c6la7o$cmm$1@inews.gazeta.pl>, k...@p...gazeta.pl
    > Cha, cha! A to dobre! Juz widze te tabuny Niemcow walacych jak w dym do
    > Polski, aby pracowac w bogatych gospodarstwach sciany wschodniej.

    Tabuny może nie, ale pewna ich ilośc jest. Znam dwóch enerdowców, którzy
    przed dwoma laty robili na czarno na polskiej budowie na Śląsku.

    andrzej

  • 9. Data: 2004-04-28 06:16:13
    Od: Robert Drózd <r...@y...iq.wytnijto.pl>

    Stało się to Tue, 27 Apr 2004 23:29:02 +0200, gdy Fabio
    <f...@a...inetsolutions.pl> napisał:

    >Moim zdaniem bezsensowne podejscie. Ja sie wcale nie dziwie, ze
    >zagraniczne firmy wola inwestowac w Czechach lub na Slowacji, omijajac z
    >daleka Polske. Coraz wieksze podatki,

    CIT niższy. Koszty pracy nadal niższe niż na zachodzie.
    Myślisz, że Niemcy boją się tylko pro-forma?

    > kiepska infrastruktura oraz
    >kiepskie, czesto zmieniajace sie prawo. Powoduje to, ze kolejne
    >inwestycje nam przepadaja. Jak tak dalej pojdzie, to bedziemy wygladac
    >jak zacofana wyspa posrod innych krajow Europy.

    Czechy wprowadziły podobne ograniczenia jak my.

    Dla pracowników z UE w istocie niewiele to zmienia w porównaniu ze
    stanem dzisiejszym. Kadra kierownicza i specjaliści mają mnóstwo
    sposobów na omienięcie tego. Trochę gorzej z pojedynczymi osobami, ale
    tęż się da.

    Ekonomiczny wpływ tych ograniczeń będzie żaden.
    Politycznie, rząd nie miał za specjalnego wyboru. Należało zareagować na
    restrykcje, które wiele krajów narzuciło nam w ostatniej chwili.
    Pamiętacie kampanie przed referendum. W ilu to krajach będzie można
    pracować? :-)

    >Zgadza sie. Zyskaja innych. A my znow sobie strzelimy w kolano. Idiotyzm
    >polskiego rzadu zaczyna mnie przerazac.

    Co mają inwestycje do zatrudniania?
    Firmę w Polsce czy UE może założyć każdy.

    Czytam ujmujące wyjaśnienia pani z Francuskiej Izby Handlowej:
    "Dostaję miesięcznie kilkadziesiąt życiorysów od młodych Francuzów,
    którzy chcieliby rok lub dwa lata popracować w Polsce." Ojej.
    A czy może przekonać swój rząd, aby uczynił miły gest wobec młodych
    Polaków, którzy chcą popracować we Francji?

    >Cha, cha! A to dobre! Juz widze te tabuny Niemcow walacych jak w dym do
    >Polski, aby pracowac w bogatych gospodarstwach sciany wschodniej.

    :-)
    Ciekaw jestem czy nasza agroturystyka wykorzysta swoją szansę
    (i to nie tylko na ziemiach odzyskanych).

    Robert

  • 10. Data: 2004-04-28 09:01:51
    Od: "Szymon" <s...@N...onet.pl>

    Oto *Fabio* o e-mailu f...@a...inetsolutions.pl
    w wiadomości news:MPG.1af8efb4911218ba989713@news.astercity.net zmieścił(a),
    co cytuję:

> [...]
    > jakby najbrzydsza baba na swiecie stwierdzila, ze teraz to bedzie
    > udawac niedostepna, mimo, ze nikt jej do tej pory 'nawet patykiem nie

    Dalej ze strony Rz czytuję:
    "Polaków w Niemczech i Niemców w Polsce obejmą
    ograniczenia w usługach budowlanych, dekorowaniu wnętrz
    oraz sprzątaniu obiektów."

    Ekstra... nie będę mógł zatrudnić do sprzątania
    mieszkania Niemca ani Austriaka!!

    IMHO: Ograniczenie bezsensowne... i bardzo krótkowzroczne.
    No ale cóż - taki mamy Rząd, jaki nam Parlament i Prezydent
    zatwierdzili... a Parlament i Prazydenta takich, jakich
    sobie wybraliśmy!!
    --
    Z dobrymi życzeniami ............................................ Szymon
    howuser&userid=89049