PracaGrupypl.praca.dyskusje › Ciaza, kiedy zglosic pracodawcy?

  • 1. Data: 2002-08-14 08:59:48
    Temat: Ciaza, kiedy zglosic pracodawcy?
    Od: "Fantomas" <marcinwawa@(NOSPAM)wp.pl>

    Witam,
    kiedy, wedlug Was, kobieta powinna dac pracodawcy zaswiadczenie
    lekarskie stwierdzajace ciaze? Kodeks pracy mowi o "ochronie ciazy od
    1 dnia", a znajoma HR upiera sie, ze nalezy z wreczeniem czegos
    takiego poczekac do 3 miesiecy ciazy...
    --
    Pozdry,
    Fantomas

  • 2. Data: 2002-08-14 11:14:02
    Temat: Re: Ciaza, kiedy zglosic pracodawcy?
    Od: "Adamos" <a...@w...pl>

    Użytkownik "Fantomas" <marcinwawa@(NOSPAM)wp.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > lekarskie stwierdzajace ciaze? Kodeks pracy mowi o "ochronie ciazy od
    > 1 dnia", a znajoma HR upiera sie, ze nalezy z wreczeniem czegos

    Twoja znajoma ma chyba racje, moja kolezanka pracowala w hipermarkecie i nie
    miala 3 miesiecy i zgadnij co sie stalo ? Nie pracuje juz tam. Tyle tylko ze
    to byla wieksza sprawa, bo akurat w zlym czasie (czyt. za wczesnie) konczyla
    jej sie pierwsza umowa na 3 miesiace.
    Adamos
    gg 990369

  • 3. Data: 2002-08-14 12:29:03
    Od: "Fantomas" <marcinwawa@(NOSPAM)wp.pl>

    Użytkownik "Adamos" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    tylko ze
    > to byla wieksza sprawa, bo akurat w zlym czasie (czyt. za wczesnie)

    No wlasnie, a w tym przypadku mamy do czynienia z umowa na czas
    nieokreslony...
    To chyba jest w takiej sytuacji roznica...
    --
    Pozdry,
    Fantomas

  • 4. Data: 2002-08-14 14:18:05
    Od: "Lia" <i...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > No wlasnie, a w tym przypadku mamy do czynienia z umowa na czas
    > nieokreslony...
    > To chyba jest w takiej sytuacji roznica...

    Ochrona polega na niemoznosci wypowiedzenia ani rozwiążania stosunkupracy w
    okresi eciąży, a takze w okresie urlopu macierzynskiego. Nie dotyczy to
    osób, które zatrudniane sa n aokres próby do jednego miesiąca. (art 177 $
    1,2). Zakaz nie obejmuje równiez sytuacji, w której sa podstawy do
    rozwiazania umowy o prace z winy pracownicy.
    Jezeli pracownica zajdzie w ciaze w okresie biegnacego juz wypowiedzenia
    umowa nie moze ulec rozwiazaniu.
    W przy[padku gdy umowa jest zawarta naczas okreslony lub na czas wykonywania
    okreslonej pracy, albo na okres probny przekraczajacy jeden miesiac , a
    uległaby rozwiazaniu po upływie trzeciego miesiaca ciazy - uleg
    aprzedłuzeniu do dni aporodu ( art 177 $ 3)

    Wiec to zalezy n ajaki okres jest ta umowa, jezeli umowa nie wygasa przed
    upływem 3 misiaca ciazy to mozn aju zteraz poinformowac o tym fakcie

    Lia(mam nadzieje, ze pomocna)

  • 5. Data: 2002-08-20 11:57:02
    Od: "Pawel A." <a...@p...wp.pl>

> [...]
    > lekarskie stwierdzajace ciaze? Kodeks pracy mowi o "ochronie ciazy od
    > 1 dnia", a znajoma HR upiera sie, ze nalezy z wreczeniem czegos

    Tak naprawde to wiele zalezy od tego jaki masz rodzaj pracy i jakim typem
    szefa jest twoj pracodawca.
    Nie wiem, skąd twoja HR wziela 3 miesiace, bo prawde mowiac poczatkowy
    trymestr ciazy jest dla plodu dosc niebezpieczny i w tym okresie powinno sie
    szczegolnie unikac pewnych zajec. Inna sprawa, ze wczesne wykrycie ciazy (do
    4-6) tygodnia to czesto falszywe alarmy, ale w tym wytpadku to raczej nie
    wchodzi w rachube.
    Z doswiadczen mojej zony oraz kolezanek z pracy wynika, ze wczesne
    powiadomienie pracodawcy jest najlepszym pomyslem.
    Z jednej strony, pozwala kobiecie uwolnic sie od niektorych zajec
    niebezpiecznych dla jej stanu (chociaz z tym to roznie bywa) , z drugiej
    pracodawca z wiekszym wyprzedzeniem wie, ze musi sie liczyc z czasowym
    spadkiem dyspozycyjnosci pracownika. Jest to tez korzystne dla samej kobiety
    bo wtedy ma wiecej czasu wprowadzenie zmienniczki/zmiennika i nie jest
    narazona na ciagle telefony z pytaniami.
    Oczywiscie jezeli Twoim pracodawca jest jakis tepy burak sprawa nie wyglada
    tak fajni ale odwlekanie informacji niczego nie zalatwia chyba, ze własnie
    konczy sie okres umowy i masz podstawy zeby podejzewac, ze jak poinformujesz
    o ciazy to ci jej nie przedluza.

    Powodzenia
    Pawel