PracaGrupypl.praca.dyskusje › Cala prawda o Polsce

  • 171. Data: 2003-08-18 09:26:54
    Temat: Re: Cala prawda o Polsce
    Od: "Mariusz Jankowicz" <m...@e...com.pl>

    "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl> wrote in message
    news:bhq26e$365$1@inews.gazeta.pl...

    > Użytkownik "Mariusz Jankowicz" <m...@e...com.pl> napisał w
    > wiadomości news:bhq1bb$eru$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Wiekszosc komponentow moze byc krajowa, lub importowana rowniez jak
    > najtaniej.

    No to weszles w zly watek - bylo o zawyzeniu cen komponentow przysylanych
    przez matke.

    > Niestetym moge operowac wylacznie ogolnikami. W kazdym razie wszystko jest
    > zgodne z prawem i przepisami.

    No wlasnie - zero konkretow - przyklady nierzeczywiste.

  • 172. Data: 2003-08-18 09:38:56
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "Mariusz Jankowicz" <m...@e...com.pl> napisał w
    wiadomości news:bhq60m$7pp$1@atlantis.news.tpi.pl...
    Wlascicielami
    > duzych wielonarodowych koncernow sa akcjonariusze na calym swiecie -
    > sadzisz, ze pozwola sponsorowac prezesowi szpital blisko siebie? Czy
    > sadzisz, ze taki prezes wogole potrzebuje forsowac taki sponsoring?
    Sa firmy roznej wielkosci, o roznym skladzie akcjonariatu, a nawet
    posiadajace jednego wlasciciela.
    Coca-cola nie jest jedynym producentem napojow.

    > Milej
    > zaplacic u siebie? A zawyzenie cen (komponentow) nie spowoduje suma
    summarum
    > ZWIEKSZENIA tych oplat?
    Gdzie widzisz zawyzanie cen komponentow?
    Firma produkcyjna kupuje jak najtaniej od firmy matki lub innego dostawcy
    (kozystajac z rabatow uzgodnionych przez matke dla calej grupy)...placi sie
    male cla, bo mala wartosc.
    W Polsce powstaje wyrob i co nie moze byc sprzedane po cenach gwarantujacych
    zysk idzie po cenach zblizonych do kosztow do firmy matki...od tego male
    cla.

    Nie ma milej - jest tylko czy sie oplaca -
    > WLASCICIELOM firmy.
    Wlasnie. A ty nie widzisz juz wlascicieli, tylko jakas ponadnarodowa magme
    dysponujaca wszystkimi firmami.
    Zdziwilbys sie, w ilu firmach jeszcze glos decydujacy maja zalozyciele lub
    ich potomkowie.

  • 173. Data: 2003-08-18 09:45:39
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "Mariusz Jankowicz" <m...@e...com.pl> napisał w
    wiadomości news:bhq60m$7pp$2@atlantis.news.tpi.pl...

    > No wlasnie - zero konkretow - przyklady nierzeczywiste.

    jesli tak uwazasz....
    Pewno powiesz tez, ze jest niemozliwe, aby firma zachowala nienaruszony a
    wrecz powiekszajacy sie fundusz socjalny, mimo, ze jej pracownicy caly czas
    z niego korzystaja i wszystko pozostaje w zgodzie z obowiazujacym prawem?:)
    Zycie.......

    --
    pzdr. Krzysztof

    ## Szczecin - popracowalbym juz sobie gdzies:##
    ##CV## http://kch.spec.pl ##
    $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

  • 174. Data: 2003-08-18 09:59:26
    Od: "Mariusz Jankowicz" <m...@e...com.pl>

> [...]
    > Coca-cola nie jest jedynym producentem napojow.

    > summarum
    > Gdzie widzisz zawyzanie cen komponentow?

    Pare postow wyzej - mam wrazenie, ze sie pogubiles.

    > Firma produkcyjna kupuje jak najtaniej od firmy matki lub innego dostawcy
    > (kozystajac z rabatow uzgodnionych przez matke dla calej grupy)...placi
    sie
    > male cla, bo mala wartosc.

    No to jest zupelnie inna teza niz ta z ktora dyskutuje - moze zanim
    wejdziesz w watek poczytaj go?

> [...]
    >
    > Nie ma milej - jest tylko czy sie oplaca -
    > Wlasnie. A ty nie widzisz juz wlascicieli, tylko jakas ponadnarodowa magme

    Najwieksi sa na gieldzie - czemu? Zaskocze Cie znow ta sama odpowiedz - BO
    TO SIE OPLACA.

    > Zdziwilbys sie, w ilu firmach jeszcze glos decydujacy maja zalozyciele lub
    > ich potomkowie.

    W bardzo malej liczbie - family business to juz zanikajaca forma dzialania.
    NIe korzystajac z talkiego finansowania jak konkurencja (konkretnie z
    gieldy) maja problemy z utrzymaniem rynku (nie wszyscy oczywiscie).

  • 175. Data: 2003-08-18 10:03:07
    Od: "Mariusz Jankowicz" <m...@e...com.pl>

    > Użytkownik "Mariusz Jankowicz" <m...@e...com.pl> napisał w
    > wiadomości news:bhq60m$7pp$2@atlantis.news.tpi.pl...

    > jesli tak uwazasz....

    To nie jest kwestia co uwazam, a raczej co Ty piszesz - jak na razie nie
    podales zadnego konkretu. Napisales, ze ktos robi jakies akrobacje finsowe,
    ja poddalem w watpoliwosc ich sensownosc i poprosilem o konkrety liczbowe,
    firme, rodzaj dzialnosci , a Ty na to "jesli tak uwazasz...", zamiast podac
    te konkrety.

    Dyskutujemy o funduszu socjalnym?

  • 176. Data: 2003-08-18 10:14:09
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "Mariusz Jankowicz" <m...@e...com.pl> napisał w
    wiadomości news:bhq8c9$lgm$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > No to jest zupelnie inna teza niz ta z ktora dyskutuje - moze zanim
    > wejdziesz w watek poczytaj go?

    Wszedlem w miejsce zwiazane z opodatkowaniem poz Polska produkcji
    wytwarzanej w Polce oraz jednej z metod przedstawionej przezemnie, ktora
    daje taki efekt. Na ten temat sei wypowiadam

    > W bardzo malej liczbie - family business to juz zanikajaca forma
    dzialania.
    Hmm...mowisz, ze nikt nie zachowuje udzialow gwarantujacych mu decyzyjnosc,
    jesli firma sie rozrasta i wchodzi na gielde?

    > NIe korzystajac z talkiego finansowania jak konkurencja (konkretnie z
    > gieldy) maja problemy z utrzymaniem rynku (nie wszyscy oczywiscie).

    Do nas wlasnie ci mniejsi, sredniacy wchodza, starajac sie utrzymac.Dla
    najwiekszych Polska chyba nie jest atrakcyjna w porownaniu z wieloma innymi
    krajami. Zreszta przykladem jest Atlas, ktory zaczyna uciekac z produkcja z
    Polski.

  • 177. Data: 2003-08-18 10:18:05
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "Mariusz Jankowicz" <m...@e...com.pl> napisał w
    wiadomości news:bhq8c9$lgm$2@atlantis.news.tpi.pl...

> [...]
    > ja poddalem w watpoliwosc ich sensownosc i poprosilem o konkrety liczbowe,
    > firme, rodzaj dzialnosci , a Ty na to "jesli tak uwazasz...", zamiast

    Zadne akrobacje, Nie mam obowiazku podawac konkretow. Chyba, ze mnie
    zatrudnisz:)

    > czas
    > prawem?:)
    >
    > Dyskutujemy o funduszu socjalnym?

    Nie. Podalem ci przyklad na rozwiazania w skali firmy rzeczy, ktora zupelnie
    inaczej wyglada w skali makro.

  • 178. Data: 2003-08-18 10:40:23
    Od: Darek Adamkiewicz <d...@i...com.pl>

    Vat - placisz tylko roznice tzn. jesli kupiles cos za 10 zl
    (vat 2,2 zl) a sprzedajesz za 11 zl (vat 2,42) to 2,42-2,2=0,22

    "Czy Stomil Olsztyn transferuje zyski do koncernu Michelin?

    Nierynkowe transakcje

    Pelnomocnicy akcjonariuszy mniejszosciowych fabryki opon Stomil Olsztyn
    SA chca wystapic z sadowym wnioskiem o odszkodowanie od koncernu
    Michelin i zarzadu spolki za dzialania na szkode firmy. Chodzi o
    podejrzenie stosowania przez zaklad tzw. cen transferowych. Nadzwyczajne
    Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy na wniosek szwajcarskiego koncernu
    zostalo przerwane do 28 lutego. Transfer zyskow spolki za granice
    wykazal audyt firmy BDO Polska. Chodzi o prawie 223 mln zl. Zdaniem
    zarzadu, raport zostal sporzadzony bez zastosowania norm OECD.

    Podstawa zarzutow stawianych Michelin i Stomilowi jest raport z audytu
    przygotowanego przez firme audytorska BDO Polska. W opinii akcjonariuszy
    mniejszosciowych, potwierdzil on, ze w Stomilu dochodzi do transferu
    zyskow za granice i stosowania przez te firme cen transferowych w
    kontaktach z Michelinem. Ich zdaniem, Stomil wnosi rowniez zbyt wysokie
    oplaty licencyjne na rzecz Michelina. BDO stwierdzila w raporcie, ze
    ceny sprzedazy produktow Stomilu zagranicznym podmiotom grupy Michelin
    sa generalnie nizsze, nawet o 20 proc., od cen stosowanych w obrocie z
    innymi kontrahentami zagranicznymi, jak i krajowymi, a straty siegaja
    222,6 mln zl.

    Czym sa ceny transferowe, ktorych stosowanie zarzucaja akcjonariusze?
    Pojecie to wiaze sie z nielegalnym przekazywaniem zyskow poprzez
    ustalanie cen nierynkowych. Nieoficjalnie wiadomo, ze nielegalne
    naduzywanie cen transferowych to masowe zjawisko wsrod spolek
    kontrolowanych przez zachodnie firmy. Najpopularniejszym sposobem ich
    stosowania jest zanizanie cen w eksporcie, gdy towar trafia do
    zagranicznej firmy nalezacej do tej samej grupy kapitalowej. Wtedy marze
    dla takich podmiotow sa o wiele nizsze niz dla innych kontrahentow,
    a zdarza sie nawet, ze sa one PONIZEJ RZECZYWISTEGO KOSZTU wytworzenia
    produktu.

    Najkrocej mowiac - klientom sprzedajemy towar np. po 100 zl, a "swoim"
    po zlotowce. Mniejsze wydatki koncernu, ale ogromne straty dla firmy,
    ktora sprzedaje. Korzysci plynace z tego procederu sa duze, gdyz dana
    grupa kapitalowa nie tylko oszczedza na podatku dochodowym, placonym
    przez polska spolke-corke, ale i na nizszych oplatach granicznych dla
    spolki-matki badz powiazanych z nia podmiotow zagranicznych.

    - Stosowanie cen transferowych przez firmy dzieje sie z uszczerbkiem dla
    krajow z wysokimi podatkami - tlumaczy Krzysztof Marczewski z Instytutu
    Koniunktur i Cen Handlu Zagranicznego.

    - Przeciwdzialac temu procederowi mozna, i trzeba, przez sprawny aparat
    skarbowy, ktory dokonuje kontroli rzetelnosci sprawozdan finansowych -
    dodaje. Ministerstwo Finansow zapowiada, ze urzednicy beda szkoleni
    specjalnie do tego rodzaju kontroli. Takie przeszkolenia sa potrzebne,
    gdyz zwalczanie zjawiska cen transferowych nie jest prosta czynnoscia.

    - Kontrolerzy musza wykazac roznice w cenach i udowodnic, ze roznice
    zaistnialy wlasnie z powodu stosowania cen transferowych - mowi
    Marczewski. Zaznacza, ze wiele krajow Europy Zachodniej skutecznie
    walczy z tym procederem.

    Jak wynika z opracowania sporzadzonego w ubieglym roku przez jedna z
    zagranicznych firm consultingowych, w latach 1996-2000 polskie urzedy
    skarbowe zakwestionowaly ZALEDWIE 160 DEKLARACJI PODATKOWYCH firm
    z racji podejrzenia stosowania cen transferowych.

    [Pytanie za 2 punkty: ile bierze w lape urzednik za "nie zakwestionowanie"
    deklaracji podatkowych - i kto mu daje? - mjw]

    W ponad stu sprawach sad przyznal fiskusowi racje. Jednak w wielu z tych
    spraw inspektorzy skarbowi kwestionowali oplaty zwiazane z zarzadzaniem,
    ktore polska spolka-corka placi swej centrali. Z reguly ich wysokosc
    jest ustalana na podstawie udzialu, jaki sprzedaz polskiej spolki ma w
    przychodach wszystkich filii grupy w Europie. Jednak takze tu zdarzaja
    sie naduzycia, np. gdy uslugi zarzadcze placone sa na podstawie innego
    systemu, czesto trudnego do weryfikacji i udokumentowania.

    Obowiazujaca od poczatku ubieglego roku znowelizowana ustawa o podatku
    dochodowym od osob prawnych nakazuje dokumentowanie transakcji podmiotow
    powiazanych, gdy wartosc umowy przekracza 30 tys. euro dla uslug
    niematerialnych i prawnych.

    Zarzad Stomilu nie zgadza sie z wnioskami zawartymi w raporcie BDO
    Polska. Wedlug rzecznik zarzadu Ewy Czarneckiej, nie istnieja zadne
    przeslanki, ktore pozwalalyby domagac sie od spolki odszkodowania, a juz
    z pewnoscia nie upowaznia do tego raport przedstawiony przez BDO Polska.
    Wedlug niej, uchwala domagajaca sie odszkodowania moze spowodowac
    skierowanie przez Michelin pozwu przeciwko akcjonariuszom
    mniejszosciowym. W sklad tej grupy wchodza inwestorzy finansowi
    dysponujacy lacznie ponad 20 proc. akcji Stomilu."

  • 179. Data: 2003-08-18 10:46:40
    Od: "Mariusz Jankowicz" <m...@e...com.pl>

> [...]
    > finsowe,
    > podac
    >
    > Zadne akrobacje, Nie mam obowiazku podawac konkretow. Chyba, ze mnie

    Po co dyskutujesz wiec. Stawiasz teze potem olewasz jej uzasadnienie - wolno
    Ci, tylko troche glupio to wyglada i jest marnowaniem czasu.

    Po co?

  • 180. Data: 2003-08-18 10:46:46
    Od: "Mariusz Jankowicz" <m...@e...com.pl>

> [...]
    innymi
    > krajami. Zreszta przykladem jest Atlas, ktory zaczyna uciekac z produkcja

    Ok: Coca-cola, pepsico, GM (czyli opel, , delphi, itp), firmy zajmujace sie
    energetyka itp. Teraz Ty pokaz te firmy familijne co do nas wchodza. A atlas
    jest dowodem na moja teze, ze produkcja idze tam gdzie taniej produkowac.