PracaGrupypl.praca.dyskusje › Pracodawcaa nie wywiazuje sie z obowiazkow - pytanie

  • 1. Data: 2003-12-01 09:09:08
    Temat: Pracodawcaa nie wywiazuje sie z obowiazkow - pytanie
    Od: andy <a...@g...pl>

    Witam.
    Mam pytanie zwiazane z obowiazkami pracodawcy...
    Moj brat od trzech miesiecy jest zatrudniony w pewnej firmie ktore j
    wlasciciel nie chce go zarejestrowac I podpisac z nim umowy o prace.
    Z kazdym dniem odklada obowiazek podpisania umowy nie podajac konkretnego
    powodu. W dniu dzisiejszym gdy wypada dzien wyplaty wynagrodzen, pracodawca
    mojego brata zaczyna sie wymigiwac od wyplacenia mu wynagrodzenia, dwa
    miesiace wstecz sprawa wyplaty wynagrodzenia dla niezarejstrowanego (brata)
    byla zalatwiana bez problemow z terminami czy obcieciami z umowionej pensji.
    Co moj brat powinien zrobic w takiej sytuacji?

  • 2. Data: 2003-12-01 09:11:29
    Od: "Lesio5" <I...@w...pI>

    Użytkownik "andy" <a...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Moj brat od trzech miesiecy jest zatrudniony w pewnej firmie ktore j
    > wlasciciel nie chce go zarejestrowac I podpisac z nim umowy o prace.

    Tzn NIE jest zatrudniony

    > Co moj brat powinien zrobic w takiej sytuacji?

    Naslac kontrole z PIPy

    --

    Leszek Grelak - Lesio5
    "Ino to ciarachy tworde, trza by stoć i walić w morde"

  • 3. Data: 2003-12-01 10:17:25
    Od: andy <a...@g...pl>

    > Naslac kontrole z PIPy

    Ale to mu nie da gwarancji ze pracodawca wyplaci mu naleznosci za
    przepracowany miesiac

  • 4. Data: 2003-12-01 10:43:47
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Mon, 1 Dec 2003 10:11:29 +0100, "Lesio5" <I...@w...pI>
    zakodował:

    >Tzn NIE jest zatrudniony

    Oczywiście, że jest
    KP:

    Art. 26. Stosunek pracy nawi?zuje się w terminie okre?lonym w umowie
    jako dzień rozpoczęcia pracy, a jeżeli terminu tego nie okre?lono - w
    dniu zawarcia umowy.
    [...]
    Art. 29. § 1. Umowa o pracę powinna być zawarta na pi?mie
    [...]
    § 3. Jeżeli umowa o pracę nie została zawarta na pi?mie, pracodawca
    powinien niezwłocznie, nie póĽniej jednak niż w ci?gu 7 dni od dnia
    rozpoczęcia pracy, potwierdzić pracownikowi na pi?mie rodzaj umowy i
    jej warunki.

    Brak formy pisemnej nie jest przeszkodą, do zaistnienia stosunku
    pracy. To pracodawca nie dopełnił swoich obowiązków.
    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 5. Data: 2003-12-01 10:58:42
    Od: andy <a...@g...pl>

    > Brak formy pisemnej nie jest przeszkod?, do zaistnienia stosunku
    > pracy. To pracodawca nie dope 1/2 ni 1/2 swoich obowi?zków.

    Ale co zrobic zeby pracodawca wyplacil nalezne mu pieniadze.
    Brat znalazl juz nowe miejsce pracy, ja tez bym osobiscie szybko szukal
    nowego miejsca obserwujac podejscie pracodawcy.
    I teraz odchodzac chcialby zabrac ze soba nalezne mu wynagrodzenie.
    Jak to rezegrac zeby ten obecny pracodawca uregulowal naleznosci?

  • 6. Data: 2003-12-01 11:18:43
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Mon, 01 Dec 2003 11:58:42 +0100, andy
    <a...@g...pl> zakodował:

    >Ale co zrobic zeby pracodawca wyplacil nalezne mu pieniadze.

    Jak pracodawca nie chce po dobroci, to PIP i (ewentualnie) sąd pracy.
    Warto też pozbierać dowody na to, że tam pracował (namiary jakieś
    dokumenty z jego podpisem, świadkowie - wszystko co może potwierdzić
    jego zeznania)

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 7. Data: 2003-12-02 10:51:20
    Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl>

    andy; <BBF0D3C5.EA52%andrzej_wwawytnij@gazeta.pl> :

    > Ale to mu nie da gwarancji ze pracodawca wyplaci mu naleznosci za
    > przepracowany miesiac

    A czy pracodawca bierze udział w tzw. przetargach publicznych? ;)

    Flyer
    ogniem i wykonywaniu niewykonalnego. ;)

  • 8. Data: 2003-12-02 11:54:43
    Od: andy <a...@g...pl>

    > A czy pracodawca bierze udzia 1/2 w tzw. przetargach publicznych? ;)

    Nie, nie bierze
    a jak to sie ma do rzeczy?

  • 9. Data: 2003-12-02 21:17:00
    Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl>

    andy; <BBF23C13.D51%andrzej_wwawytnij@gazeta.pl> :

    > Nie, nie bierze
    > a jak to sie ma do rzeczy?

    Bo wtedy, gdyby miał na pieńku z ZUSem i US, to by nie mogł startować i
    by go to lepiej zmotywowało - a tak - SP i czekać.

  • 10. Data: 2003-12-03 14:51:06
    Od: andy <a...@g...pl>

    dzieki za wsparcie, cala sprawa zakonczyla sie pozytywnie,
    jak mowilem brat znalazl nowe miejsce pracy
    Rozegral cala akcje stanowczo
    Odchodzac zabral ze soba czesci z maszyn ktore wstrzymaly produkcje...
    Jeszcze tego samego wieczoru jego pracodawca zadzwonil do niego I grzecznie
    zaprosil go po odbior wynagrodzenia...

    Oryginalny sposob - troche ryzykowny, ale cel zamierzony osiagnal:)

    Jeszcze raz dzieki za pomoc