PracaGrupypl.praca.dyskusje › Praca po szkole prywatnej

  • 91. Data: 2006-03-16 00:50:02
    Temat: Re: Praca po szkole prywatnej
    Od: "Immona" <c...@n...gmailu>

    mgl napisal:

    >Polsce.
    >
    >Myślę, że wszyscy o tym wiemy, chodzi raczej o fakt, że gdy ktoś zaczyna

    Maciek sie pytal tak, jakby nie wiedzial. To nie jego dziedzina, HRowiec-
    psycholog ma prawo nie byc zorientowany w tym, jak dziala ksiegowosc w
    dzisiejszym dziwnym swiecie :)

    >Ale ta Irlandia mnie zaciekawiła, w kontekście rynku IT właśnie. Znam
    >kilka dużych firm, które nie mają tam oddziałów - "fabryki" w UK, USA,
    >Francji, Belgii czy Szwecji spokojnie im wystarczają. Na ile atrakcyjna
    >jest Irlandia? To rzeczywiście jakis większy podatkowy hype? Mogłabyś
    >napisać w wolnej chwili coś więcej?

    Powiedzial mi to w UK Irlandczyk (nie z branzy IT) - ze gospodarcze
    podniesienie sie Irlandii po okresie zastoju wsrod swoich powodow mialo tez
    polityke podatkowa, ktora czynila atrakcyjnym transfer zyskow do tego kraju -
    i dochody budzetu byly wieksze niz by wynikalo rzeczywistej ilosci biznesu w
    Irlandii. Powiedzial, uwierzylam mu, nie sprawdzalam tego nigdzie, wiec raczej
    nie jestem w stanie napisac "cos wiecej". Pogoogluje moze w wolnej chwili.

    ><priv>
    >I dobrze Cię znowu tutaj widzieć. Mam nadzieję, że przez tamten miesiąc
    >złapałeś trochę oddechu oprócz fuchy w UK ;) i że już niedługo zaczniesz
    >co jakiś czas pisać, jak wygląda życie po drugiej stronie globu :)
    ></priv>

    Dziekuje za mile slowa :) Czekam, az mi rodzina w Polsce odnajdzie na kompie
    haslo do mojego bloga :D. A uaktywnie sie netowo bardziej po przeprowadzce, za
    nieco ponad tydzien i zrobie jakas strone z galeriami, bo przyroda jest tu
    piekna.
    W ogole to przepraszam Ciebie i Vertreta, ze mi sie przed wyjazdem nie udalo z
    Wami spotkac. Zaluje tego, ale malo kiedy mialam tak malo czasu, jak
    bezposrednio przed wyjazdem.

    I.

    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 92. Data: 2006-03-16 01:22:03
    Od: mgl <a...@f...email.com>

    Immona wrote:
> [...]
    > nie jestem w stanie napisac "cos wiecej". Pogoogluje moze w wolnej chwili.

    Nie no, nie przejmuj się tym, nic pilnego - sam w wolnej chwili
    poszukam. Zaciekawiła mnie po prostu taka podatkowa atrakcyjność
    Irlandii. Pod kątem możliwości kariery w IT na pewno atrakcyjniejsze
    jest z UK z oddziałami R&D kilku top-korporacji i sektorem finansowym w
    City, ale Irlandia... na pewno przyjemny do mieszkania kraj dla Polaka :).

> [...]
    > nieco ponad tydzien i zrobie jakas strone z galeriami, bo przyroda jest tu

    Miej się dobrze! Trzymam kciuki za pomyślność tego roku :)
    A ciekawy relacji jestem bardzo :)

    > W ogole to przepraszam Ciebie i Vertreta, ze mi sie przed wyjazdem nie udalo z
    > Wami spotkac. Zaluje tego, ale malo kiedy mialam tak malo czasu, jak
    > bezposrednio przed wyjazdem.

    Odwleka nam się to już trochę w czym dużo mojej winy, ale skoro Wrocław
    to "the meeting place", więc okazja jeszcze na pewno będzie :). U mnie
    szykują się zmiany, ale jestem dobrej myśli, a przekonanie rośnie. Nie
    będzie źle ;)

    pozdrawiam,
    --
    mgl

  • 93. Data: 2006-03-16 02:07:03
    Od: gromax <gromax@WYTNIJ_TO_interia.pl>

    > ale Irlandia... na pewno przyjemny do mieszkania kraj dla Polaka :).

    albo mi się wydaje albo masz przede wszystkim rozliczenia podatkowe na
    myśli :)
    --
    ---- to tylko moje zdanie ---
    -- G -- R -- O -- M -- A -- X --

  • 94. Data: 2006-03-16 09:11:49
    Od: Maciek Sobczyk <m...@d...doPLer>

    Muchomor napisał(a):
    > Przyznaje sie bez bicia, ze nie bardzo rozumiem co masz na mysli. Chodzi Ci
    > moze o to, ze dwoch kandydatow dysponujacych taka sama wiedza moze zostac
    > zupelnie inaczej ocenionych przez roznych rekruterow?
    dokladnie o to.

    pozdr.
    m.

  • 95. Data: 2006-03-16 18:44:12
    Od: "Aleksander Galicki" <n...@n...com>

> [...]
    >równie dobrym poziomie, jak u nas, a po drugie kojarzę też (jak mi się
    >wydaje) pewną dużą firmę, w której pracuje Muchomor, a w takim
    >kontekście odebrałem z miejsca Twoje uwagi jako czepialstwo. Może coś
    >sobie nieświadomie dopowiedziałem. Jeśli Cię uraził tamten mój komentarz
    >to przepraszam.
    >
    >Ale ciekawy jestem, skoro zacząłeś wyjaśniać motywację, dlaczego kiepsko
    >oceniasz rekrutację IT w PL? Poważnie sądzę, że jest nieźle, kulturalnie
    >i rzeczowo, bo pracodawcy potrzebują pracowników, a pracownicy szukają

    Tez mi sie wydawalo, ze jest niezle. Dopoki nie wyjechalem. Tu znalazlem prace
    w 2 tygodnie. Za te dwa tygodnie kazdego dnia mialem 2-3 spotkania - tak sobie
    zorganizowalem, bo nie znalem rynku wiec nie aplikowalem "do tej jednejk
    firmy", ale do kilku. W PL nawet (a moze - szzczegolnie) duze firmy prowadza
    rekrutacje na pograniczu desperacji i partyzantki. Specjalistow w PL, jak sie
    okazalo, nie ma az tak duzo - a ilosciowe plany zatrudnienia jakos trzeba
    realizowac. Jak bylem w PL, to koledzy z roku, ktorzy teraz sa w S., M., V. i
    reszcie podobnych firm od ponad roku chronicznie narzekali na widoczna
    przypadkowosc ich nowozatrudnionych kolegow. Wtedy wydawalo mi sie, ze tak
    sobie narzekaja jak zwykle (naturalna druga faza, po pierwszej pt. "Jestem w
    korporacji, jestem w KORPORACJI!, ta firma jest NORMALNA!, ale czad"), rowniez
    wydawalo mi sie, ze wlasciwie te firmy musza jakos walczyc o pracownikow i to
    dobrze, ze sa zdesperowane. Tu przebylem wieksza czesc rekrutacji (odsiew CV,
    dwa spotkania) w duzym oddzialem bardzo znanej firmy softwareowej (nieco
    wiekszej niz Motorola). Z moich danych wynika, ze oddzial zatrudnia teraz pare
    razy wiecej osob, niz polskie Motorola i Siemens razem wziete. Zaznacze, ze tu
    tez jest teraz ostry brak specjalistow i firmy bardzo intensywnie walcza o
    pracownikow. Ale desperacji nie ma. Ta firma ma kilku (nie udalo mi sie
    dokladnie to ustalic, ale wiem ze nie jest ich wielu) agentow rekrutacyjnych
    (wewnwtrznych tym razem), ktorzy na wlasna reke prowadza poszukiwania
    pracownikow i robia "odsiew". Rekrutacja dla jednej osoby trwa ponad miesiac
    (dla technical lead, nie wiem jak to wyglada dla programistow). Osoby, ktore
    prowadza rekrutacje naprawde robia wrazenie nawet na mojej dosc krytycznie
    nastawionej osobie - development manager i architekt dziela miedzy siebie >40
    lat doswiadczenia w IT, team leader dodaje kolejne kilkanascie. Spotkania sa
    swietnie zorganizowane i dopracowane - po raz pierwszy widzialem
    psychologiczno-socjalny wywiad, ktory robil wrazenie sensownego i dopasowanego
    do IT - odpowiadajac na pytania nie czulem sie glupio. Rozmowa techniczna tez
    byla na swietnym poziomie - zadnych idiotycznych testow z zawilosci
    skladniowych jezyka X (przeciez szukaja osob z doswiadczeniem i gotowa
    certyfikacja Sunowska, a poza tym zbyt cenia swoj czas by takimi pierdolami sie
    zajmowac).
    Agenci rekrutacyjni, generalnie, tez zrobili na mnie bardzo pozytywne wrazenie.
    Ten agent, ktorego firma-klient ostatecznie i podpisala ze mna kontrakt, ma ~30
    lat doswiadczenia w rekrutacji, ponad 20 lat doswiadczenia w rekrutacji IT, od
    kilkunastu lat wspolpracuje z firma-klientem. On zwyczajnie od dawna wie co i
    jak robic. Jak podasz swoje parametry wymarzonej pracy (_nowy_, wiekszy niz
    przecietnie projekt, firma prowadzaca biznes w wiecej niz jednym kraju, na
    takie stanowisko, z takim zakresem wynagrodzenia), to na rozmowy o wlasnie
    takiej pracy Cie i wysla. A poniewaz agent dostaje prowizje w zaleznosci od
    wysokosci kontraktu (od firmy, nie od Ciebie) - bedzie po Twojej stronie w
    finansowych negocjacjach. Terminy spotkan sa dopasowywane do kandydata, nie do
    agenta ani firmy - w dwa tygodnie odbylem paredziesiat rozmow w dwoch dosc
    odleglych miastach.
    Gdybym mial tworzyc jakies teorie - dlaczego Polska robila inne wrazenie -
    powiedzialbym: kultura prowadzenia interesow i doswiadczenie. Nikt kto
    prowadzil ze mna job interview nie mial mniej niz dwukrotnie wiekszego
    doswiadczenia ode mnie. W Polsce w tych kilku znanych koncernach, rozmowy
    prowadza przewciez moi koledzy z roku, albo osoby o niewiele wiekszym
    doswiadczeniu. Korporacje oczywiscie maja swoje standardy rekrutacyjne, ale
    gdzie owe korporacje znajda w PL osoby z >20letnim doswiadczeniem w rekrutacji
    w IT?

    A.

    ps. pare lat temu, jak bylem jeszcze mlody i glupi (a w kazdym razie bardzij
    mlody i glupi niz jestem obecnie) aplikowalem sie do pracy w polskim banku
    (stanowisko: programista). Na pierwszej rozmowie rozmawialo ze mna: mlody facet
    i mloda kobieta. Idiotyczny test, ktory mi wreczyli, oprocz szczegolow
    technicznych, mial ambicje sprawdzic moja inteligencje (testy psychometryczne
    to jakas choroba polska). Facet albo sam wymyslil te pytania, albo samodzielnie
    je znalazl, bo byl dumny jak paw, gdy mnie je wyjasnial. Do tej ory pamietam
    jak podniecony swoim wspanialym wynalazkiem z rozpromieniona buzia wyjasnia mi
    jedno z pytan: jak uzyc dwie prezerwatywy w taki sposob by w sposob bezpieczny
    odbyc stosunek z x osobami (x - nie pamietam - 3, 4??). No ale to chyba nawet w
    PL nie jest na porzadku dziennym.

    pps. pozniej pracowalem z osoba, ktora pracowala w tym banku przy tym
    projekcie. projekt po 3 (chyba) latach skonczyl sie "sukcesem" i zostal
    zagrzebany w ogrodku.

  • 96. Data: 2006-03-16 20:41:04
    Od: mgl <a...@f...email.com>

    Aleksander Galicki wrote:
> [...]
    > firmy", ale do kilku. W PL nawet (a moze - szzczegolnie) duze firmy prowadza
    > rekrutacje na pograniczu desperacji i partyzantki.
    [cut]
> [...]
    > certyfikacja Sunowska, a poza tym zbyt cenia swoj czas by takimi pierdolami sie

    Ocena rynku "dużego" IT w PL to dość złożona sprawa, jak mi się wydaje.
    Zgadzam się bez dwóch zdań, że duże firmy wytwarzające software prowadzą
    rekrutację momentami bardzo partyzancko i łapczywie, bo z jednej strony
    o specjalistów nie jest wcale tak łatwo, z drugiej strony idą z centrali
    pieniądze na rozwój, więc trzeba je wydać, a z trzeciej ten naprawdę
    dynamiczny wzrost w polskim IT trwa zbyt krótko, żeby wytworzyły się
    jakieś sprawdzone kanały rekrutacyjne między dużymi firmami a dobrymi
    uczelniami technicznymi, czy specjalizowanymi, ale nadal zbyt lokalnymi
    agencjami, jak Most Wanted. Wszystko dzieje się dość przypadkowo, a
    widząc kiedyś koszty związane z rekrutacją ze strony firmy byłem na
    poważnie zaskoczony ich (dużą) wysokością. Nie wspominam już nawet o
    tym, jaki wizerunek robi sobie firma IT prowadząc rekrutację przez
    Adecco czy takie cuda, jak RINF, no ale to już zupełnie inny problem (w
    dodatku nie nasz, tylko tych firm). Ale nadal najlepszym sposobem
    rekrutacji sprawdzonych ludzi są znajomi i znajomi znajomych tyle, że
    właśnie w przypadku dużych firm taka metoda rekrutacji ma po prostu zbyt
    małą przepustowość.

    Druga strona medalu jest taka, że firmy, których pierwsze literki
    wymieniłeś, szukają raczej ograniczonej liczby specjalistów, która jest
    mała w porównaniu z zapotrzebowaniem na regularnych wyrobników (do
    zabawniejszych należy historyjka o tym, jak do działu GSM w
    nowopowstającym Siemensie ściągali speców z PTC Era). I oczywiście,
    można się kłócić, że wytwarzanie software to nie wyrobnictwo, a domena
    specjalistów, ale prawda jest taka, że do klepania choćby w Strutsie
    kolejnych fragmentów aplikacyjek biznesowych można przyuczyć każdego
    rozgarniętego człowieka, a za ambitniejsze rzeczy płaci się większe
    pieniądze, ale mniejszej grupie ludzi. Pewien przykład idzie też prosto
    z centrali, bo narzekania, że "ci Niemcy, Amerykanie i Szwedzi" to słabo
    wykształcone głupki pojawiają się przecież często w rozmowach. Nie można
    również ukrywać, że te oddziały w PL dostają najczęściej szaro-czarną
    robotę, samo przekazywanie kolejnych kompetencji jest mocno kontrolowane
    i dawkowane przez zagraniczne centrale, a wojna o projekty między
    oddziałem w PL a innymi i centralą jest na porządku dziennym. W końcu
    offshore to offshore. Nie mówię, że dotyczy to wszystkich korporacji,
    które mają w PL oddziały produkcyjne - ale w dużej mierze się to sprawdza.

    Miałem może i szczęście - wprawdzie sam jestem jeszcze stosunkowo młody
    i głupi, ale kilka okrągłych lat już pracuję i jeśli zmieniam pracę to
    zwykle wiem, z kim bezpośrednio mam się kontaktować, mniej lub bardziej
    omijając działy HR. Jakieś tam przykre doświadczenia faktycznie mnie
    ominęły, ale kilka anegdotek zabawnych znam. Choćby w oddziale PL pewnej
    dużej międzynarodowej corpo panienka rekrutująca do grupy .NET zadała
    znajomemu pytanie: "te certyfikaty MCP, MCSD co tu pan ma... to co to
    jest??". Kolega mówił, że z miejsca go zatkało i nie wiedział, czy to
    taki podchwytliwy myk, czy podziękować i wstać, czy może po prostu się
    roześmiać :). Ale to, tak jak mówisz, kwestia pewnej niedojrzałości
    polskiego rynku i braku zarówno dużej liczby specjalistów od samego IT,
    jak i HR w IT. Czasem się takie akcje zdarzają, ale to też przekonuje
    wielu młodych, że zamiast pracować w polskim marnym oddziale za polską
    pensję (a często wyjeżdzać na takich warunkach na roczne zagraniczne
    delegacje) mogą aplikować bezpośrednio do centrali, zarabiać sensownie
    wobec umiejętności, a i przy okazji wyjechać z kraju, w którym pan
    minister mówi o kimś publicznie "bura suka"
    (http://wiadomosci.onet.pl/1278635,11,item.html)

    btw, masz może SCEA, czy poprzestałeś na SCJP i SC*CD?

> [...]
    > gdzie owe korporacje znajda w PL osoby z >20letnim doswiadczeniem w rekrutacji

    Faktycznie! To naprawdę super sprawa. Na takie wyspecjalizowane agencje
    HR dla IT, taki Most Wanted z oddziałami w największych miastach, na
    pewno jest na rynku miejsce. Póki co agencje nie znające branży IT,
    które dostają nagle zlecenie od takiego Siemensa i próbują rekrutować
    także dla tego rynku, wyrabiają generalnie instytucji "agencji
    pośrednictwa pracy" bardzo złą opinię. Nie wspominam już o błędach
    merytorycznych w ogłoszeniach, ale przede wszystkim o taśmowej
    bezmyślnej rekrutacji i działaniu jedynie w interesie zleceniodawcy. A
    szkoda, bo na takie profesjonalne usługi z całą pewnością byłby popyt.

> [...]
    >
    > pps. pozniej pracowalem z osoba, ktora pracowala w tym banku przy tym
    > projekcie. projekt po 3 (chyba) latach skonczyl sie "sukcesem" i zostal

    Jeśli zainteresowania Ci się nie zmieniły to może to być albo Lukas,
    albo BZ WBK, bardzo ewentualnie Eurobank, który jest zbyt młody, zresztą
    systemy jakoś się u nich kręcą. A o ile dobrze pamiętam szeroką
    rekrutację kilka (pięć?) lat temu właśnie przez tych pierwszych, to
    stawiałbym na Lukasa :).

    pozdrawiam i dzięki za cenne info,
    --
    mgl

  • 97. Data: 2006-03-17 00:36:44
    Od: "Muchomor" <m...@g...pl>

    "Maciek Sobczyk" <m...@d...doPLer> wrote in message
    > dokladnie o to.

    Na stanowiska gdzie ma zostac zatrudniona jedna osoba (np spec od
    projektowania oprogramowania na jakas egzotyczna platforme) mozna sobie
    pozwolic na to, by wszyscy kandydaci byli sprawdzeni przez 2-3 rekruterow
    gdyz na tego typu stanowiska jest raczej niewiele aplikacji. Kazda rozmowa
    prowadzona jest przez 2 osoby. Taka rekrutacja IMHO zapewnia spojnosc.
    Tam gdzie ma zostac zatrudnione 30 osob sukces lub porazka kandydata zalezy
    od ilosci zdobytych punktow za zadania/pytania z ogolnie pojetej inzynierii
    oprogramowania. O ile wiedze techniczna mozna zweryfikowac w miare
    obiektywnie (te same badz podobne pytania, dwie niezalezne oceny) to
    przyznawanie punktow jest z pewnoscia zabarwione subiektywna ocena. Dlatego
    rekruterzy sa szkoleni jak oceniac oraz jak minimalizowac i znieczulac sie
    na wplyw czynnikow, ktore nie powinny podlegac ocenie (charakter, zachowanie
    itp). To nie gwarantuje 100% spojnosci, ale jej poziom jest akceptowalny.
    Rekrutowalem w parze z kilkoma osobami i nasze oceny z reguly pokrywaly sie.

    pzdr
    Muchomor

  • 98. Data: 2006-03-19 16:56:36
    Od: Maciek Sobczyk <m...@d...doPLer>

    Muchomor napisał(a):
> [...]
    > Rekrutowalem w parze z kilkoma osobami i nasze oceny z reguly pokrywaly sie.
    Dzięki. Nie pytałem w celu podważenia Twojej wypowiedzi lub norm w
    Twojej firmie. Pytałem z ciekawości i za wyczerpująca odpowiedź dziękuję.

    pozdr.
    m.