PracaGrupypl.praca.dyskusje › Pomylka firmy - zbyt wysokie wynagrodzenie

  • 11. Data: 2002-11-27 13:41:35
    Temat: Re: Pomylka firmy - zbyt wysokie wynagrodzenie
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

    Voyteck <v...@t...net.pl> wrote:
    > wyższe, aniżeli mu sie należy. Czy ma prawo żądać zwrotu pieniędzy, lub
    > potrącić mu "nadwyżkę" z następnej pensji ? Jak w tej kwestii zapatruje
    > sie Prawo Pracy ?
    Nie prawo pracy, a kodeks cywilny.

    Oczywiście, że ma prawo żądać zwrotu oraz ma prawo do kompensaty w
    następnym miesiącu.

    --
    ___________ (R)

  • 12. Data: 2002-11-27 14:00:19
    Od: "MarP" <p...@w...pl>

    > Mam takie pytanko - co może firma zrobić, jeśli przez pomyłkę zostanie
    > pracownikowi przelane zbyt wysokie wynagrodzenie. Chodzi mi dokładnie o
    > fakt przelania na konto pracownika wynagrodzenia, które jest dużo
    > wyższe, aniżeli mu sie należy.

    Firma Tobie nic nie moze zrobic. Pomylka jest ksiegowosci i to od niej moze
    dochodzic swoich roszczen. Twoja dobra wola czy zwrocisz, ale jesli nie
    zwrocisz ktos ucierpi (odpowiedzialny w firmie za przelewy - ksiegowa(?)).

    >Czy ma prawo żądać zwrotu pieniędzy, lub
    > potrącić mu "nadwyżkę" z następnej pensji ?

    Z pensji pracodawca moze potracac srodki na scisle okreslone (przez KP) cele
    (np. alimentacyjne, splate pozyczki).

    > Pozdrawiam
    >
    > Voyteck

    MarP.

  • 13. Data: 2002-11-27 14:13:41
    Od: w...@e...org.pl

    > Znam jednak podobny przypadek, gdy pracownikowi sąd pracy umorzył
    > niezwrócone zaliczki, argumentując, że to w gestii pracodawcy jest
    > kontrola i rozliczanie. Jakie czasy, takie obyczaje.

    Pracodawca płaci, gdy pracownik choruje (choć odprowadza składki na
    ubezpioeczenie zdrowotne), winą pracodawcy jest, że pracownik ukradł mu
    pieniądze... ślicznie. Jeszcze jakieś prawa dla pracowników? Może pracodawca
    powinien pokrywać koszty naprawy zepsutej pralki pracownika?

    Wysy

  • 14. Data: 2002-11-27 14:37:21
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

    MarP <p...@w...pl> wrote:

> [...]
    > zwrocisz ktos ucierpi (odpowiedzialny w firmie za przelewy - ksiegowa(?)).

    Windows prawda.

    > Z pensji pracodawca moze potracac srodki na scisle okreslone (przez KP) cele
    > (np. alimentacyjne, splate pozyczki).

    Windows prawda. Pracodwaca ma prawo wypłacić część wynagrodzenia
    wcześniej.

    --
    ___________ (R)

  • 15. Data: 2002-11-27 16:06:43
    Od: "MarP" <p...@w...pl>

    >Pracodwaca ma prawo wypłacić część wynagrodzenia
    > wcześniej.

    Pomijajac wczesniejszy brak argumentow ("Windows prawda" nie jest dla mnie
    argumentem), chce sie przyczepic jedynej logicznie czesci.
    Co ma piernik do wiatraka? Co z tego ze moze wczesniej wyplacic czesc
    wynagrodzenia? Jak to ma sie do faktu mozliwosci potracen, z wynagrodzenia
    pracownika, srodkow przez pracodawce? Abstrahujac, to chyba tylko
    pracownikowi zrobi "dobrze" wyplacajac mu wczesniej czesc wynagrodzenia?

    MarP

  • 16. Data: 2002-11-27 19:07:26
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

    MarP <p...@w...pl> wrote:
> [...]
    > pracownika, srodkow przez pracodawce? Abstrahujac, to chyba tylko
    > pracownikowi zrobi "dobrze" wyplacajac mu wczesniej czesc wynagrodzenia?

    Kodeks pracy okreśa coś takiego jak 'okres rozliczeniowy'. WIęc skoro
    pracownik dostał za dużo kasy, to można potraktować nadwyżkę jako
    zaliczkę na konto przyszłej wypłaty.
    Zaś co do pierwszego argumentu, to Kodeks Cywilny określa wyraźni coś,
    co jest 'bezpodstawnym wzbogaceniem'. Inaczej mówiąc to, że dostałeś
    pieniądze nie oznacza jeszcze, że są one Twoje. Jeżeli ktoś omyłkowo Ci
    je dał, to przywłaszczenie ich sobie jest kradzieżą (mowa o sytuacji,
    kiedy WIESZ że to są pieniądze których nie powinieneś otrzymać).

    --
    ___________ (R)

  • 17. Data: 2002-11-27 21:27:38
    Od: Voyteck <v...@t...net.pl>

    On 2002-11-26 23:33, while getting another beer from the fridge I saw a
    little yellow card, on which Voyteck wrote:

    > Witam,

    Widzę, że rozpętałem niezłą dyskusję... :)
    Tak na marginsie (jakby kogos intersowało) sam wyjaśniłem sprawę i
    okazało się, że ta wyższa pensja mi się należała :)
    Ale z drugiej strony - dobrze wiedzieć i wydaje mi się sprawa całkiem
    ciekawa. Generalnie - ku przestrodze kiepskich księgowych :)

    Pozdrawiam i dziękuję wszystkim za zainteresowanie.

    Voyteck

  • 18. Data: 2002-11-27 21:34:48
    Od: "Sebol" <l...@s...pl>

    Użytkownik "Voyteck" <v...@t...net.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > sie Prawo Pracy ?
    > Będę bardzo wdzięczny za jakiekolwiek info.

    teoretycznie nie mozesz nawet ich pobrac z konta - mowi o tym bodajze prawo
    bankowe oraz na 99% umowa z bankiem ktora podpisales. Generalnie chodzi o to
    ze klient MUSI poinformawac bank o kazdym 'podejrzanym' przelewie. Jezeli
    pracodawca cie nie poinformowal na pismie wczesniej o tej sytuacji to mozesz
    powiedziec ze nie zauwazyles nic podejrzanego - jednak jezeli to zrobil to
    ciezko rznac glupa :> Inna sprawa ze chyba nie chcesz stac sie zlodziejem?

    --
    l...@s...pl

  • 19. Data: 2002-11-28 05:59:53
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

    Sebol <l...@s...pl> wrote:
> [...]
    > ciezko rznac glupa :> Inna sprawa ze chyba nie chcesz stac sie zlodziejem?

    A możesz jakąś podstawę prawną przytoczyć?

    --

  • 20. Data: 2002-11-28 07:32:50
    Od: "SławekM" <m...@p...USUN.onet.pl>

    > Zaś co do pierwszego argumentu, to Kodeks Cywilny określa wyraźni coś,
    > co jest 'bezpodstawnym wzbogaceniem'. Inaczej mówiąc to, że dostałeś

    Mógłbyś przytoczyć odpowiedni paragraf? Bardzo mnie to ciekawi...

    pzdr.
    SławekM