PracaGrupypl.praca.dyskusje › Podpisywanie lojalki za szkolenie - przymus czy dobra wola ?

  • 1. Data: 2006-08-13 11:17:10
    Temat: Podpisywanie lojalki za szkolenie - przymus czy dobra wola ?
    Od: andy <n...@n...pl>

    Witam

    Przeszukalem kawalek internetu w poszukiwaniu odpowiedzi na poznisze
    pytanie i niestety nie znalazlem interesujacej mnie odpowiedzi. Zle
    szukalem a moze po prostu ten post zostanie lepiej zaindexowany w
    przegladarkach.

    1. Czy pracodawca moze przymusowo wyslac pracownika na szkolenie z nakazem
    podpisania (wczesniej, przed szkoleniem jeszcze) tzw. lojalki (ze jesli
    odejdzie w ciagu jakiegos tam czasu to bedzie musial iles tam pieniazkow
    zwrocic). Przyklad: Pracodawca wie ze pracownik zarabia zdecydowanie mniej
    niz dostalby gdzie indziej, na podwyzke pracodawca sie nie zgodzil wiec
    postanawia wyslac pracownika na szkolenie za spora ilosc pieniedzy tak aby
    pracownik nie mogl za bardzo odejsc przez np. 3 lata. Pytanie jest wiec
    czy pracownik moze odmowic pojscia na szkolenie? Czy moze powinien odmowic
    jedynie podpisania lojalki?

    Znalazlem gdzies w necie informacje ze jesli pracodawca wysyla pracownika
    na szkolenie to on nie moze odmowic bo to znaczy ze nie chce podnosci
    kwalfikacji czego moze wymagac od nas ponoc pracodawac :/

    Z gory dziekuje za informacje
    pozdrawiam
    --
    Andrzej

  • 2. Data: 2006-08-13 15:10:41
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:pan.2006.08.13.11.17.10.152966@nowhere.pl andy
    <n...@n...pl> pisze:

    > Pytanie jest wiec
    > czy pracownik moze odmowic pojscia na szkolenie? Czy moze powinien odmowic
    > jedynie podpisania lojalki?
    Moim zdaniem polecenie przeszkolenia się w jakimś zakresie łatwo będzie
    pracodawcy uzasadnić jako niezbędne na danym stanowisku. Zatem byłoby to
    zostać potraktowane jako polecenie służbowe, którego odmowa wykonania jest
    ciężkim naruszeniem obowiązków pracowniczych i pozwala na wyciągnięcie
    konsekwencji przewidzianych kodeksem pracy. Aż do rozwiazania umowy bez
    wypowiedzenia z winy pracownika (dyscyplinarka).
    Natomiast podpisanie tzw. "lojalki" obowiązkiem nie jest. Notabene - w
    Polsce nie istnieje obowiązek podpisywania czegokolwiek i nikogo nie można
    do tego zmusić.

    Jotte

  • 3. Data: 2006-08-13 17:18:05
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

> [...]
    > Natomiast podpisanie tzw. "lojalki" obowiązkiem nie jest. Notabene - w
    > Polsce nie istnieje obowiązek podpisywania czegokolwiek i nikogo nie można

    Obawiam się, że jesteś w błędzie. Te zasady określa rozporządzenie:

    http://www.ciop.pl/290.html

    Wynika z niego, że albo jest taka "lojalka", która określa zasady, albo w
    razie braku takowej czas wynosi 3 lata.

    --------------------------

    2. Pracownik, który otrzymał od zakładu pracy świadczenia, o których mowa w §
    4, i w trakcie nauki lub po jej ukończeniu w terminie określonym w umowie, nie
    dłuższym niż 3 lata:

    1) rozwiąże stosunek pracy za wypowiedzeniem,

    2) z którym zakład rozwiąże stosunek pracy bez wypowiedzenia z jego winy,

    3) którego stosunek pracy wygaśnie wskutek porzucenia pracy

    jest obowiązany do zwrotu kosztów poniesionych przez zakład pracy na jego
    naukę w wysokości proporcjonalnej do czasu pracy po ukończeniu nauki lub czasu
    pracy w czasie nauki, chyba że zakład pracy odstąpi od żądania zwrotu kosztów
    w części lub w całości.

  • 4. Data: 2006-08-13 18:02:56
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:ebnmsd$8v6$1@inews.gazeta.pl leszek
    <s...@N...gazeta.pl> pisze:

    > Obawiam się, że jesteś w błędzie.
    A ja się obawiam, że czytasz bez zrozumienia.
    Czy mógłbyś zacytować jakąś błędną część mojej wypowiedzi i - naturalnie -
    zarzut ten uzasadnić?
    Jotte

  • 5. Data: 2006-08-13 19:03:52
    Od: "Piotr" <p...@w...pl>

    Specem nie jestem, ale....

> [...]
    > czy pracownik moze odmowic pojscia na szkolenie? Czy moze powinien odmowic

    Odmowa wyjazdu na szkolenie jest dyskusyjna. W zasadzie moze sie wiazac z
    wypowiedzeniem umowy przez pracodawce za wypowiedzeniem (pracownik nie
    posiada odpowiednich umiejetnosci). Teoretycznie mozna by probowac to
    podciagnac nawet pod zwolnienie dyscyplinarne, ale to juz bardzo sliski
    temat (mozna sie bronic).

    Wszelkie lojalki sa dobra wola pracownika. Mozesz odmowic podpisania i
    wowczas firma moze wyslac cie niejako na swoje ryzyko na szkolenie, albo tez
    zrezygnowac z wyslania, albo nawet wypowiedziec umowe za wypowiedzeniem
    (wspomniany juz brak umiejetnosci).

    Podsumowujac - ja nigdy zadnych lojalek nie podpisywalem i nikt z tego
    powodu nigdy mi nie podziekowal. Natomiast na twoim miejscu wyrazilbym zgode
    na wyjazd na szkolenie, ale odmowil podpisania lojalki (oczywiscie jedno z
    drugim, a nie w ostatniej chwili).

    W razie watpliwosci najlepiej sprobowac zadzwonic do Panstwowej Inspekcji
    Pracy z prosba o porade prawna (choc pewnie znajac zycie moze byc ciezko sie
    dodzwonic, jak to do urzedu), natomiast na wszelki wypadek najlepiej nie
    podawac nazwy pracodawcy (moim zdaniem lepiej grac fair wobec firmy na ile
    to mozliwe).

    http://www.pbase.com/piotrstankiewicz

  • 6. Data: 2006-08-13 19:30:56
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    Jotte <t...@w...spam.wypad.polska> napisał(a):

    > W wiadomości news:ebnmsd$8v6$1@inews.gazeta.pl leszek

    > A ja się obawiam, że czytasz bez zrozumienia.
    > Czy mógłbyś zacytować jakąś błędną część mojej wypowiedzi i - naturalnie -
    > zarzut ten uzasadnić?

    Napisałem wyraźnie w pierwszym zdaniu.
    Dodatkowo radzę przeczytać paragraf 6.1 oraz paragraf 8.1 (formy pozaszkolne)
    oraz uważnie paragraf 9.2, który chyba nawet dla ciebie powinien być
    dostatecznie jasny.
    Sugeruję także uważnie zrozumieć wypowiedź "nie uzależnia wydania pracownikowi
    skierowania", z którego wynika wyraźnie, że taką lojalkę się podpisuje przed
    skierowaniem na to szkolenie.

  • 7. Data: 2006-08-13 19:47:00
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:ebnulg$7gv$1@inews.gazeta.pl leszek
    <s...@N...gazeta.pl> pisze:

    > Napisałem wyraźnie w pierwszym zdaniu.
    Moje obawy okazały się słuszne. Ty w ogóle nie rozumiesz co czytasz.
    Miałem dziś niezły dzień więc pomogę ci zrozumieć, choć pewnie nie warto.
    Otóż postawiłem dwa twierdzenia, a mianowicie:
    1. Odmowa pracownika wzięcia udziału w szkoleniu może być uznana za odmowę
    wykonania polecenia służbowego ze wszystkimi tego prawnymi konsekwencjami.
    Nie ma to żadnego związku z przywołanym przez ciebie rozporządzeniem, mimo
    to fragmentu mojej wypowiedzi tego dotyczącego odpowiadając nie wyciąłeś.
    2. Nie ma w Polsce obowiązku podpisywania jakiegokolwiek dokumentu, również
    tzw. lojalki
    To wszystko.
    Niczego nie sugeruj i nie radź innym zanim nie zrobisz porządku ze sobą.

    Jotte

  • 8. Data: 2006-08-13 20:05:44
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

> [...]

    > tzw. lojalki
    > To wszystko.
    > Niczego nie sugeruj i nie radź innym zanim nie zrobisz porządku ze sobą.

    Przykro mi, ale ty chyba masz naprawdę złą wolę skoro smarujesz takie puste
    wywody. Sugeruję jednak przeczytać uważnie paragraf 9.2 z którego wynika, że
    postępowanie pracodawcy opisane w początkowym poście jest poprawne.

  • 9. Data: 2006-08-13 20:15:13
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:ebo0mn$f92$1@inews.gazeta.pl leszek
    <s...@N...gazeta.pl> pisze:

> [...]
    > puste wywody. Sugeruję jednak przeczytać uważnie paragraf 9.2 z którego
    > wynika, że postępowanie pracodawcy opisane w początkowym poście jest
    No cóż próbowałem ci pomóc, ale nie udało mi się, to na nic.
    Kompletnie nie rozumiesz albo nie chcesz zrozumieć, co czytasz.
    Prosiłbym cię tylko abyś nie wprowadzał innych w błąd.
    Jeszcze raz zatem powtarzam: pracownik nie ma obowiązku podpisania tzw.
    lojalki dotyczącej szkolenia i nie istnieje żaden przepis obligujący go do
    tego.
    Na tym chyba zakończymy tę wymianę zdań.

    Jotte

  • 10. Data: 2006-08-13 20:58:28
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

> [...]

    > tego.
    > Na tym chyba zakończymy tę wymianę zdań.

    Problem jest taki, że ty chyba dyskutujesz już sam ze sobą, bo na pewno nie ze
    mną i nie na temat poruszony w początkowym poście.