PracaGrupypl.praca.dyskusjeNorwegia IT › Re: Norwegia IT
    From: "Piotr" <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Norwegia IT
    Date: Wed, 29 Oct 2008 00:16:05 +0100
    Sender: p...@c...chello.pl

    > Ostatnio bardzo dużo się pisze o Norwegii. Że to eldorado itd, że dużo się
    > zarabia. Ja w sumie wpadłem na pomysł Norwegii zanim zaczęła się ta fala

    Ja moge tylko powiedziec pare drobiazgow, ktore slyszalem od znajomych (choc
    jak z kazda generalizacja i zaslyszanymi informacjami bywa roznie):

    1) Praca w IT jest glownie zarezerowana dla swoich. Jesli juz to trafiaja
    sie prace typu programista, administrator, raczej na nic innego (kierownik
    projektu, projektant itd.) cudzodziemiec nie ma szans.

    2) Do Norwegii pchaja sie informatycy nie tylo z PL, ale z wielu panstw, w
    tym ponoc nawet calkiem sporo z usa. Norwedzy wola brac ludzi z europy
    zachodniej czy z ameryki polnocnej niz z bloku wschodzniego.

    3) W przypadku prac biurowych wiekszosc firm oczekuje jednak znajomosci
    norweskiego.

    4) Nawet jesli firmy z Norwegii biora kogos z Polski, to czesto nie patrza
    na polskie doswiadczenie, tylko proponuja stawki zblizone do stawek dla
    absolwentow swoich uczelni, czyli ok. 8 tys. zl na reke, co przy wysokich
    kosztach zycia nie jest az tak duzo. Choc trzeba tez pamietac, ze poza
    jedzeniem, ktore jest diabelnie drogie i samochodami, ktore rowniez maja
    nieboskie ceny (z racji jakis podatkow na zlomowanie itp), reszta rzeczy w
    Norwegii nie jest az tak droga. Duzo cen jest na poziomie zblizonym do
    Warszawy, a bywa ze niektore rzeczy sa tansze.

    5) Praktycznie jedynym miejscem, gdzie jest duzo ofert w IT jest Oslo, poza
    tym bryndza.

    6) Ostatnio w Norwegii rowniez zaczely sie zwolneinia. Oczywiscie przy
    bezrobociu rzedu 1-2 procent, sytuacja nadal jest bardzo dobra, ale dla
    Norwegow jest to cos nowego i raczej niespotykanego. Nawet , jesli na razie
    sa to maryginalne przypadki. Poza tym Norwedzy sa dosc ostrozni i bojac sie
    co bedzie dalej, moga obecnie dosc mocno ograniczyc zatrudnianie nowych
    osob.

    7) W Norwegii wazne sa nie tylko umiejetnosci, ale zaufanie do czlowieka.
    Gosci z Polski traktuje sie nieufnie. Gdybys mial kogos w IT, kto by Cie
    polecil, bez dwoch zdani zyskalbys od razu 50% punktow do zdobycia. Na tym
    troche bazuja te wszystkie firmy wyslajace spawaczy itd. Gdybys bezposrednio
    uderzal do norweskiej firmy jako spawacz, byloby ciezko. A to sa zaufane
    firmy, w przypadku ktorych Norwedzy wierza, ze sa to ludzie, ktorych
    kwalyfikacje, referencje itd. sa mocno sprawdzane.A ze u nas roznie bywa, to
    juz inna sprawa....

    8) Moim zdaniem do Norwegii warto sie przenosic nie glownie dla zarabiania
    kokosow, ale dla zupelnie innej jakosci zycia i mentalnosci. I warto to
    robic z mysla o dlugim pobycie, a nie by zarobic w rok, czy dwa i wrocic.