PracaGrupypl.praca.dyskusje › Niezbedna znajomosc Excela - na jakim poziomie?

  • 1. Data: 2005-10-16 10:40:10
    Temat: Niezbedna znajomosc Excela - na jakim poziomie?
    Od: romanM <r...@p...pl>

    Przegladam ogloszenia o pracy i w bardzo wielu wymaga sie bieglosci w
    produktach M. Office zwlaszcza Excelu ....

    tu pytanko - pewnie wielu tutaj ma do czynienia z Excelem w biurach -
    na jakim poziomie trzeba miec Excela w paluszku by mozna spokojnie
    startowac do takich prac?

    do czego i na ja zaawansowanym poziomie firmy uzywaja excela?
    proste trzymanie magazynu i sprzedazy w arkuszu, czy zaawansowane -
    praktycznie bazy danych?

    czego spodziewaja sie oni po nowym pracowniku, ktorym ma umiec Excela?
    ze spokojnie umie formatowac, edytowac i poruszac sie po istniejacych
    arkuszach?
    czy czegos bardziej zaawansowanego - ze bede potrafil tworzyc od zera
    skomplikowane konstrukcje, programowac w Visual Basic itd?

    bylbym bardzo wdzieczny za komentarz w tym temacie
    pozdrawiam
    roman

  • 2. Data: 2005-10-16 11:29:29
    Temat: Re: Niezbedna znajomosc Excela - na jakim poziomie?
    Od: "Immona" <c...@n...googlemailu>

    Uzytkownik "romanM" <r...@p...pl> napisal w wiadomosci
> [...]
    >
    > do czego i na ja zaawansowanym poziomie firmy uzywaja excela?
    > proste trzymanie magazynu i sprzedazy w arkuszu, czy zaawansowane -

    Zalezy od firmy, ale z tego co widze, to w jakichs 80% przypadkow to
    wystarczy umiejetnosc sortowania danych, wpisywania wzorow, robienia
    wykresow i roznych zestawien. W wiekszych firmach, jesli sa jakies wieksze
    bazy danych, to pracownikom szeregowym i tak nie daje sie ich w calosci do
    pracy nad nimi, wiec ta rzeczywiscie zaanwansowana znajomosc przydaje sie na
    stanowiskach stricte analitycznych, jak analityk sprzedazy.

    I.

  • 3. Data: 2005-10-16 20:56:31
    Od: "Koziorozec" <b...@n...pl>

    Uzytkownik "romanM" napisal w wiadomosci

    > na jakim poziomie trzeba miec Excela w paluszku by mozna
    > spokojnie startowac do takich prac?

    A nie lepiej po prostu zapytac wlasnie, na jakim poziomie mialaby
    byc ta znajomosc Excela?

    > proste trzymanie magazynu i sprzedazy w arkuszu, czy zaawansowane
    > - praktycznie bazy danych?

    Nagminne jest wykorzystanie Excela jako takich pseudo-bazy danych,
    tymczasem do tego sluzy Access - w wiekszosci wypadków firma
    posiada go w pakiecie Office'a - ale nikt go nie uzywa, bo nie umie.
    Tymczasem Access daje duzo wiecej mozliwosci, latwiejsza niz
    w Excelu obsluge takich baz danych.

    > czego spodziewaja sie oni po nowym pracowniku, ktorym ma umiec
    > Excela? ze spokojnie umie formatowac, edytowac i poruszac sie
    > po istniejacych arkuszach?

    Formatowanie, funkcje podstawowe i troche bardziej zaawansowane,
    tworzenie wykresów. Przy wiekszych wymaganiach mysle, ze moze
    sie pojawic

    > czy czegos bardziej zaawansowanego - ze bede potrafil tworzyc
    > od zera skomplikowane konstrukcje, programowac w Visual Basic

    Visual Basic to nie to samo co Visual Basic for Applications, uzywany
    w pakiecie Office. Zazwyczaj firma wymagajaca zaawansowanej
    obslugi Excela napisze w ogloszeniu, ze "na poziomie tworzenia makr
    w VBA". I wtedy juz nie bedzie chodzilo o makra tworzone z rejestra-
    tora, tylko o pisanie w kodzie. Ale nawet tutaj te poziomy moga byc
    rózne: mozna umiec pisac proste funkcje (zmienne, petle, warunki itp.),
    a mozna wykorzystywac programowanie obiektowe.

    --
    Koziorozec

  • 4. Data: 2005-10-17 07:21:44
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Wszystko zalezy od firmy i od stanowiska.
    Zaawansowanych umiejetnosci moze byc stworzenie arkusza automatyzujacego
    progonze sprzedazy (lub jakiejs innej wartosci) na 5 okresow do przodu na
    podstwie danych o trendach z ostatnich 5 lat dzialalnosci firmy i
    mozliwoscia symulacji tej prognozy w zaleznosci od zmiany roznych
    parametrow. Do tego typu pracy potrzebujesz fachowej wiedzy ze statystyki,
    prognozowania i symulacji oraz znajomosci excella i umijetnosci stosowania
    jego funkcji, pracy z danymi macierzowymi, tabelami przestawnymi itd.
    Innej, takze zaawansowanej znajomosci wymaga programowanie makr, funkcji czy
    specyficznych arkuszy. De facto mozna w excelu napisac (zprogramowac)
    przykladowo ksiazke przychodow- rozchodow, program do kalkulacji czy tez
    program do wystawiania faktur produkcji w taki sposob ze przecietny
    uzytkownik moze nie wiedziec ze wogole pracuje w excelu.
    We wzystkich przypadkach natomiast nalezy wiedziec ze glownym przeznaczeniem
    arkuszy kalkulacyjnych jest automatyzowanie powtarzalnych
    wieloparametrycznych obliczen, a nie jak wielu sadzi- tworzenie lub
    formatowanie tabelek. W mojej prywatnej opinii Excel to jedno z najlepszych
    narzedzi dla przecietnych uzytkownikow jakie wyszlo spod reki Microsoftu i
    jedno z najbardziej niewykorzystanych, zreszta podobnie Access z tym ze tu o
    "dobroci" i skutecznosci w pewnych zastosowaniach tego srodowiska mozna
    bby juz dyskutowac.
    --
    Jackare
    Bytom

  • 5. Data: 2005-10-17 21:23:36
    Od: Krzysztofsf <k...@g...pl>

    Dnia Sun, 16 Oct 2005 22:56:31 +0200, Koziorozec napisał(a):

> [...]
    > posiada go w pakiecie Office'a - ale nikt go nie uzywa, bo nie umie.
    > Tymczasem Access daje duzo wiecej mozliwosci, latwiejsza niz

    No nie...to jest inna (znacznie drozsza) licencja.
    Koncza sie czasy instalowania Profesional na kazdym kompie w firmie.
    Natomiast co do pytania tytulowego - sadze, ze raczej tytulowa znajomosc
    excela oznacza umiejetnosc pracy na arkuszach, a nie programowanie z
    wykorzystaniem zaawansowanych technik programistycznych. Chyba, ze
    rekrutacja dotyczy stanowiska informatyka, lub mocnego analityka (wtedy z
    kolei analizy statystyczne z wykorzystaniem Excela).

    pzdr

  • 6. Data: 2005-10-17 22:21:06
    Od: "Koziorozec" <b...@n...pl>

    Użytkownik "Krzysztofsf" napisał w wiadomości

    > No nie...to jest inna (znacznie drozsza) licencja.

    Tak, to prawda.
    Ale też wiele firm kupuje wersję Pro, bo chce mieć
    jak najwięcej, a wykorzystuje tylko z Worda i Excela.
    A potem, jak trzeba wykonać jakąś bazę danych to męczą się
    w Excelu albo zlecają komuś zrobienie bazy w php - za cenę
    dużo wyższą niż by wyniosła różnica pomiędzy pakietem
    Standard a Professional z Accessem.

    A przecież można zaoszczędzić jeszcze bardziej i nie kupować
    Excela - kupić samego Worda - do prostych operacji w zupełności
    wystarczą, np. formuły wrzucone w tabeli. ;))
    Można zrobić nawet niezłą fakturę opartą, np. na kontrolkach
    formularzy w Wordzie itd.

    "Można żyć bez Coca-Coli.
    Tylko po co?" ;)))

    --
    Koziorozec

  • 7. Data: 2005-10-18 08:47:42
    Od: Paweł 'Styx' Chuchmała <s...@t...ds.pwr.wroc.pl>

    Koziorozec napisał(a):

> [...]
    > w Excelu albo zlecają komuś zrobienie bazy w php - za cenę
    > dużo wyższą niż by wyniosła różnica pomiędzy pakietem

    Bo w excelu łatwiej zrobić takie tabelki niz w wordzie czy accessie.
    Próbowałem kilka osób które miały 'bazę danych' w excelu przekonać do
    accessa. Za leniwi byli by się trochę pouczyć.

    > "Można żyć bez Coca-Coli.
    > Tylko po co?" ;)))

    Hm, a jak to się ma do Twojej postawy z innego wątku na temat tego co jest
    do życia potrzebne? ;>

    Pozdr,

    --
    Paweł 'Styx' Chuchmała
    styx at irc pl

  • 8. Data: 2005-10-18 14:20:32
    Od: "Koziorozec" <b...@n...pl>

    Użytkownik "Paweł 'Styx' Chuchmała" napisał w wiadomości

    > Bo w excelu łatwiej zrobić takie tabelki niz w wordzie
    > czy accessie.

    Tiaa.
    A niektórzy mówią, że _zwykłe_ tabelki łatwiej zrobić w Excelu
    niż w Wordzie ;P

    > Próbowałem kilka osób które miały 'bazę danych' w excelu
    > przekonać do accessa. Za leniwi byli by się trochę pouczyć.

    Ja nie miałam na myśli, aby się każdy użytkownik teraz uczył
    Accessa, tylko - według mnie - taki 'firmowy' informatyk
    powinien umieć wykorzystać, np. Accessa, gdzie zrobi bazę
    z formularzami - tak, jakby to była samodzielna aplikacja
    i każdy szaraczek-user będzie wiedział, że należy użyć tego
    przycisku do jakiegoś przefiltrowania, a innego do wydruku;
    czy też zrobić coś na MySQL - ale tu już trzeba więcej
    umieć. Natomiast w Accessie masz graficzny interfejs,
    wiele gotowych rozwiązań (nagrywanie makr, raporty, które
    łatwo przystosować, możliwość stworzenia czegoś na kształt
    okien - przy pomocy formularzy).

    A potem taka firma/instytucja kupuje jakiś pseudo-bazowy
    program, no bo "musimy mieć bazę danych".
    Mogę podać kilka przykładów.

    > Hm, a jak to się ma do Twojej postawy z innego wątku
    > na temat tego co jest do życia potrzebne? ;>

    Ma, ma ;)
    Ja spokojnie żyję bez Coca-Coli.
    A - jak być może zauważyłeś - to był tylko cytat:
    kiedyś ponoć pewnego Amerykanina spytano się, czy można
    żyć bez Coca-Coli, na co odpowiedział: "można, ale poco".
    A teraz pewnie Coca-Cola Co. lansuje to hasło ;)))

    --
    Koziorozec

  • 9. Data: 2005-10-18 14:34:34
    Od: Paweł 'Styx' Chuchmała <s...@t...ds.pwr.wroc.pl>

    Koziorozec napisał(a):

    > Tiaa.
    > A niektórzy mówią, że _zwykłe_ tabelki łatwiej zrobić w Excelu
    > niż w Wordzie ;P

    No właśnie dlatego worda wymieniłem. ;) A rację niby mają bo excelu te
    tabelki już są. ;)

> [...]
    > wiele gotowych rozwiązań (nagrywanie makr, raporty, które
    > łatwo przystosować, możliwość stworzenia czegoś na kształt

    Widzisz to zależy od czego ma być ten informatyk. Bo jeśli od struktury
    informatycznej, to co go powinna obchodzić organizacja pracy takiego np.
    handlowca? Oczywiście jeśli jest właśnie od tego to normalne, że powinien
    się znać. Chyba, że ten inforamtyk to taki polski informatyk od
    wszystkiego.

    > Ma, ma ;)
    > Ja spokojnie żyję bez Coca-Coli.
    > A - jak być może zauważyłeś - to był tylko cytat

    Zauważyłem, lecz wyglądało to tak jakbyś użyła go jako przenośni w
    odniesieniu do siebie.

    Pozdr,

    --
    Paweł 'Styx' Chuchmała
    styx at irc pl

  • 10. Data: 2005-10-18 19:14:44
    Od: "Koziorozec" <b...@n...pl>

> [...]

    > jest właśnie od tego to normalne, że powinien się znać.
    > Chyba, że ten inforamtyk to taki polski informatyk

    No dobra. to taki, który zajmuje się 'strukturą informatyczną',
    to czym się zajmuje? :P

    Faktycznie u nas wymaga się od informatyka, aby był i adminem
    i helpdeskiem, i szkoleniowcem, i grafiko-webmasterem itd. itd.
    Oczywiście można zatrudniać osoby na każde z tych stanowisk
    osobno, ale: czy to rozsądne zatrudniać osobnego człowieka
    w małym urzędzie do administracji, drugiego do helpdesku
    i trzeciego - do aktualizacji strony internetowej?
    Firmy prywatne też liczą się z kosztami, więc wymagają od takiego
    informatyka czasem zbyt wiele.
    Firmy większe mogą sobie pozwolić na zatrudnianie zespołu
    informatyków, ale w końcu i tam liczą się z kosztami.

    A z drugiej strony, to takie tłumaczenie informatyka, że on jest tylko
    od administrowania i helpdesku, a nie będzie się bawił w HTML,
    to już mi pachnie lenistwem i brakiem szacunku do pracy, bo
    w końcu jest to zawód, gdy ciągle trzeba poznawać coś nowego
    i się doskonalić.
    Mógłby się zbuntować, gdyby na 1/8 etatu musiał dodatkowo
    robić za sprzątaczkę (jak np. sprzątaczko-sekretarka, w którymś
    ogłoszeniu) :D

    --
    Koziorozec