PracaGrupypl.praca.dyskusje › Niemieckie prawo pracy.

  • 1. Data: 2003-07-14 21:36:28
    Temat: Niemieckie prawo pracy.
    Od: Lia <L...@a...poczta.onet.pl>

    Witam serdecznie.

    Własnie zmieniam miejsce zatrudnienia i w związku z tym mam kilka pytan.

    Czy gdzies w sieci dostepne jest niemieckie prawo pracy (kodeks pracy), ale
    po polsku lub po angielsku.(niestety po niemiecku pewnie sobie nie poradze
    ze zrozumieniem go).

    Jak wygląda sytuacja pracownika, który podpisuje niemiecką umowe o prace (
    a bedzie pracowac w Polsce)?
    Czy pracodawca musi dostarczyc polską wersje umowy przetłumaczoną przez
    tłumacza przysiegłego?
    Czy jezeli bede sie rozliczac z niemieckim fiskusem ( to wiem na pewno) to
    jak wygląda opłacanie składek - ZUS, zdrowotnej, emerytalnej itd?

    I jeszcze jedno, byc moze NTG. Normalnie Polakowi na terenie Polski nie
    wolno jezdzic samochodem na zagranicznej rejestracji? Czy na pewno mozliwe
    jest to gdy auto jest słuzbowe, a firma to oddział zagranicznego koncernu?

    Dzięki, jesli ktokolwiek bedzie cos wiedział :)

    --
    Lia GG 1516512 ICQ 166035154
    howuser&userid=39102

  • 2. Data: 2003-07-15 07:57:03
    Temat: Re: Niemieckie prawo pracy.
    Od: "JC" <j...@d...net>

    "Lia" <L...@a...poczta.onet.pl> wrote in message

> [...]
    > ze zrozumieniem go).
    >
    > Jak wygląda sytuacja pracownika, który podpisuje niemiecką umowe o prace (

    Z tego co nizej piszesz bedziesz pracowac w Polsce w filii niemieckiego
    koncernu, obowiazuje wiec polskie prawo pracy.
    Chyba, ze masz w umowie wpisane miejsce zatrudnienia w Niemczech w
    tamtejszej firmie, wtedy musisz miec w Niemczech pozwolenie na prace i wize
    pobytowa (jak sadze nie masz i miec nie bedziesz). W tym wypadku oprócz
    wynagrodzenia w Niemczech nalezalyby ci sie diety na kazdy dzien
    przepracowany w Polsce, nie sadze ze z taka wlasnie sytuacja masz do
    czynienia.

    > Czy pracodawca musi dostarczyc polską wersje umowy przetłumaczoną przez
    > tłumacza przysiegłego?

    Jak wyzej : skoro pracujesz w Polsce i obowiazuje cie polskie prawo pracy,
    to umowa musi byc podpisana w jezyku polskim, jezeli masz wpisane miejsce
    zatrudnienia w Niemczech to umowa jest w jezyku niemieckim i sam/a sobie
    musisz przetlumaczyc.

    > Czy jezeli bede sie rozliczac z niemieckim fiskusem ( to wiem na pewno) to
    > jak wygląda opłacanie składek - ZUS, zdrowotnej, emerytalnej itd?

    J.w. - podatki placisz w tym kraju, w którym jestes zatrudniony/a. Jezeli sa
    to Niemcy, wtedy podatki i zus'y placisz tam.
    Jesli jednak jest to polska filia, to powinnienes/as z nia podpisac umowe a
    nie z koncernem w Niemczech.

> [...]
    > jest to gdy auto jest słuzbowe, a firma to oddział zagranicznego koncernu?

    Oddzial zagranicznego koncernu jesli prowadzi legalna dzialalnosc w Polsce
    to tez musi swoje samochody przerejestrowac na polskie numery. Firma
    dzialajaca legalnie w Polsce moze uzywac tylko samochodów na polskiej
    rejestracji, podobnie jak osoba fizyczna. Chyba , ze faktycznie bedziesz
    mial/a zatrudnienie w Niemczech, lacznie z tamtejszym pozwoleniem na prace
    i wiza pobytowa, wtedy mozesz w Polsce jezdzic na niemieckiej rejestracji,
    musisz jednak miec stale paszport z wazna niemiecka wiza przy sobie.

    > Dzięki, jesli ktokolwiek bedzie cos wiedział :)

    IMHO - cos podejrzanie mi ta firma wyglada.

    JC

  • 3. Data: 2003-07-15 08:27:37
    Od: Lia <L...@a...poczta.onet.pl>

    Dnia 2003-07-15 09:57:03 w sprzyjających i niepowtarzalnych okolicznościach
    przyrody grupowicz *JC* skreślił te oto słowa:

    > IMHO - cos podejrzanie mi ta firma wyglada.

    Jeszcze raz dzieki :)
    Podejrzana niby nie jest, bo to wielki znany koncern, ale te ruchy tez mi
    sie dziwne wydały...

  • 4. Data: 2003-07-15 09:26:20
    Od: Lia <L...@a...poczta.onet.pl>

    Dnia 2003-07-15 09:57:03 w sprzyjających i niepowtarzalnych okolicznościach
    przyrody grupowicz *JC* skreślił te oto słowa:

    To moze wyjasnei kilka rzeczy jeszcze :)

    > Z tego co nizej piszesz bedziesz pracowac w Polsce w filii niemieckiego
    > koncernu, obowiazuje wiec polskie prawo pracy.

    Nie bedzie to filia, ale przedatawicielstwo - i tu sa ponoc jakies roznice
    Przedstawicielstwo jest oddzialem firmy, ale wpisanym w jej strukture i
    powiazanym finansow- po to byla potrzeban zgoda Minsterstwa Finasnow na
    transfer pieniedzy miedzy polska a niemcami. Filia- jest calkowicie
    niezalezna (formalnie).

    > Oddzial zagranicznego koncernu jesli prowadzi legalna dzialalnosc w Polsce
    > to tez musi swoje samochody przerejestrowac na polskie numery.

    Podobno nie musi - bylo sprawdzane w wydziale komunikacji jakies 2 tyg.
    temu oraz na policji : i jesli jestes pracownikiem firmy a samochod
    stanowi jej wlasnosc to mozna jezdzic takim autem.

> [...]
    > i wiza pobytowa, wtedy mozesz w Polsce jezdzic na niemieckiej rejestracji,
    > musisz jednak miec stale paszport z wazna niemiecka wiza przy sobie.

    A tu zacytuje to, czego sie dowiedziałam gdzie indziej:

    "no wlasnie wszystko sie rozbija o nastepujace zalozenie - jest zakladana
    firma
    od zera na polskich warunkach z wlasna niezaleznoscia finansowa.

    Natomiast przedstawicielstwo dziala w oparciu o inne zasady - i to tobie
    powie
    raczej jakis zaufany prawnik - bo prawda jest taka ze sluzy to unikaniu
    polskich podatkow... wiec oficjalnie nikt nie potwierdzi ..."

    To tak gwoli wyjaśnienia :)
    Pozdrówki

  • 5. Data: 2003-07-15 17:27:22
    Od: "terrorysta" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Lia" <L...@a...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > raczej jakis zaufany prawnik - bo prawda jest taka ze sluzy to unikaniu
    > polskich podatkow... wiec oficjalnie nikt nie potwierdzi ..."

    Tak gwoli wyjasnienia to nie musi byc prawnik,( tym bardziej zaufany)
    wystarczy ktos, ktory umie czytac. Miedzy Polska a Niemcami( i jeszcze
    baaardzo wielu krajami) obowiazuje umowa o unikaniu podwojnego
    opodatkowania.

    pozdrawiam wybuchowo

    t.

  • 6. Data: 2003-07-22 09:00:07
    Od: "Killservice" <k...@N...gazeta.pl>

    JC <j...@d...net> napisał(a):

> [...]
    > zatrudnienia w Niemczech to umowa jest w jezyku niemieckim i sam/a sobie

    z tego co wiem slyszalem to niemiecki pracodawca ma obowiazek dla obcokrajowca
    dac umewe o prace w zrozumialym dla pracownika jezyku!!!

    Jednak po wiecej szczegolow proponuje odwiedzenie strony ze stopki i popytanie
    sie ludzi ktorzy maja wieksze doswiadczenie w takich sprawach.

    -------
    Pozdrowka
    Killservice

    www.polnia-it.org

  • 7. Data: 2003-07-22 16:49:34
    Od: Lia <L...@a...poczta.onet.pl>

    Dnia 2003-07-22 11:00:07 w sprzyjających i niepowtarzalnych okolicznościach
    przyrody grupowicz *Killservice* skreślił te oto słowa:

    > Jednak po wiecej szczegolow proponuje odwiedzenie strony ze stopki i popytanie
    > sie ludzi ktorzy maja wieksze doswiadczenie w takich sprawach.

    > www.polnia-it.org

    Czy to na pewno własciwy adres, bo janeimoge otworzyc tej www :(

  • 8. Data: 2003-07-22 21:07:55
    Od: "mec.Michał" <m...@p...pl>

    > Dnia 2003-07-22 11:00:07 w sprzyjających i niepowtarzalnych
    okolicznościach
    > przyrody grupowicz *Killservice* skreślił te oto słowa:

    > Czy to na pewno własciwy adres, bo janeimoge otworzyc tej www :(
    > --
    > Lia GG 1516512 ICQ 166035154
    > O wszystkim decyduje środowisko. Dlatego anioły fruwające w niebie mają
    > piękne skrzydła, natomiast anioły chodzące po ziemi mają piękne nogi.
    > http://www.poznan4u.com.pl/pyrypy/pyrypy.php?state=s
    howuser&userid=39102

    Jest podany błędny adres.
    Powinien być: http://www.polonia-it.org/cms/html/

    Pozdrowienia
    Michał

  • 9. Data: 2003-07-24 14:12:16
    Od: Lia <L...@a...poczta.onet.pl>

    Dnia 2003-07-22 23:07:55 w sprzyjających i niepowtarzalnych okolicznościach
    przyrody grupowicz *mec.Michał* skreślił te oto słowa:

    > Jest podany błędny adres.
    > Powinien być: http://www.polonia-it.org/cms/html/

    Dziekuję bardzo :)