PracaGrupypl.praca.dyskusjeNiemieckie prawo pracy. › Re: Niemieckie prawo pracy.
    From: "JC" <j...@d...net>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Niemieckie prawo pracy.
    Date: Tue, 15 Jul 2003 09:57:03 +0200
    Sender: j...@p...onet.pl@193.0.236.116

    "Lia" <L...@a...poczta.onet.pl> wrote in message
    news:331n5r32jr8$.dlg@Lia.pyry.net...

    > Witam serdecznie.
    >
    > Własnie zmieniam miejsce zatrudnienia i w związku z tym mam kilka pytan.
    >
    > Czy gdzies w sieci dostepne jest niemieckie prawo pracy (kodeks pracy),
    ale
    > po polsku lub po angielsku.(niestety po niemiecku pewnie sobie nie poradze
    > ze zrozumieniem go).
    >
    > Jak wygląda sytuacja pracownika, który podpisuje niemiecką umowe o prace (
    > a bedzie pracowac w Polsce)?

    Z tego co nizej piszesz bedziesz pracowac w Polsce w filii niemieckiego
    koncernu, obowiazuje wiec polskie prawo pracy.
    Chyba, ze masz w umowie wpisane miejsce zatrudnienia w Niemczech w
    tamtejszej firmie, wtedy musisz miec w Niemczech pozwolenie na prace i wize
    pobytowa (jak sadze nie masz i miec nie bedziesz). W tym wypadku oprócz
    wynagrodzenia w Niemczech nalezalyby ci sie diety na kazdy dzien
    przepracowany w Polsce, nie sadze ze z taka wlasnie sytuacja masz do
    czynienia.

    > Czy pracodawca musi dostarczyc polską wersje umowy przetłumaczoną przez
    > tłumacza przysiegłego?

    Jak wyzej : skoro pracujesz w Polsce i obowiazuje cie polskie prawo pracy,
    to umowa musi byc podpisana w jezyku polskim, jezeli masz wpisane miejsce
    zatrudnienia w Niemczech to umowa jest w jezyku niemieckim i sam/a sobie
    musisz przetlumaczyc.

    > Czy jezeli bede sie rozliczac z niemieckim fiskusem ( to wiem na pewno) to
    > jak wygląda opłacanie składek - ZUS, zdrowotnej, emerytalnej itd?

    J.w. - podatki placisz w tym kraju, w którym jestes zatrudniony/a. Jezeli sa
    to Niemcy, wtedy podatki i zus'y placisz tam.
    Jesli jednak jest to polska filia, to powinnienes/as z nia podpisac umowe a
    nie z koncernem w Niemczech.

    > I jeszcze jedno, byc moze NTG. Normalnie Polakowi na terenie Polski nie
    > wolno jezdzic samochodem na zagranicznej rejestracji? Czy na pewno mozliwe
    > jest to gdy auto jest słuzbowe, a firma to oddział zagranicznego koncernu?

    Oddzial zagranicznego koncernu jesli prowadzi legalna dzialalnosc w Polsce
    to tez musi swoje samochody przerejestrowac na polskie numery. Firma
    dzialajaca legalnie w Polsce moze uzywac tylko samochodów na polskiej
    rejestracji, podobnie jak osoba fizyczna. Chyba , ze faktycznie bedziesz
    mial/a zatrudnienie w Niemczech, lacznie z tamtejszym pozwoleniem na prace
    i wiza pobytowa, wtedy mozesz w Polsce jezdzic na niemieckiej rejestracji,
    musisz jednak miec stale paszport z wazna niemiecka wiza przy sobie.

    > Dzięki, jesli ktokolwiek bedzie cos wiedział :)

    IMHO - cos podejrzanie mi ta firma wyglada.

    JC