PracaGrupypl.praca.dyskusje › Lojalka na 5 lat

  • 1. Data: 2006-11-23 10:43:55
    Temat: Lojalka na 5 lat
    Od: Sailor <s...@m...net>

    Witam.

    Pracodawca chce mnie wysłać na cykl szkoleń, co związane jest z
    podpisaniem tzw. "lojalki". Sęk w tym, iż okres, w którym miałbym
    zobowiązać się do pracy w firmie to 5 lat(!). Słyszałem, iż lojalki wg
    prawa Polskiego nie mogą być podpisane na okres dłuższy niż 3 lata. Czy
    to prawda?

    Druga sprawa - jeśli cykl kilku szkoleń jest rozłożony w okresie roku,
    to czy rok ten liczy się do "okresu lojalnościowego"?

    Pozdrawiam.

    --
    Sailor

  • 2. Data: 2006-11-23 11:56:13
    Temat: Re: Lojalka na 5 lat
    Od: "Lukasz" <l...@p...onet.WYTNIJpl>

    Zobacz po prostu do Kodeksu Pracy. Poza tym Twój pracodawca chyba o tym nie
    wie, że będzie Ci musiał przez czas trwania lojalki płacić co najmniej 1/4
    dotychczasowej pensji. Absolutnie nie zgódź się na podpisanie lojalki na
    zasadzie, że zwrócisz pieniądze za szkolenia, jeśli zwolnisz się wcześniej.

    --
    Lukasz
    N 50 05' 04"

  • 3. Data: 2006-11-23 12:10:59
    Od: Sailor <s...@m...net>

    Lukasz wrote:
    > Zobacz po prostu do Kodeksu Pracy. Poza tym Twój pracodawca chyba o tym nie
    > wie, że będzie Ci musiał przez czas trwania lojalki płacić co najmniej 1/4
    > dotychczasowej pensji.

    Nie do końca rozumiem... chodzi o to, że nie będzie mógł mi obniżyć
    pensji do 1/4 aktualnej po podpisaniu lojalki?

    > Absolutnie nie zgódź się na podpisanie lojalki na
    > zasadzie, że zwrócisz pieniądze za szkolenia, jeśli zwolnisz się wcześniej.

    Hmm... a są jakieś inne przyjęte zasady? Wydawało mi się, że wszystkie
    lojalki polegają na tym, że jeśli zwolnię się wcześniej, powienienem
    zapłaćić koszty kursu lub jego część proporcjonalną do czasu jaki
    przepracowałem od początku umowy lojalnościowej.

    --
    Sailor

  • 4. Data: 2006-11-23 12:15:54
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

> [...]
    > dotychczasowej pensji. Absolutnie nie zgódź się na podpisanie lojalki na
    > zasadzie, że zwrócisz pieniądze za szkolenia, jeśli zwolnisz się

    Pomyliłeś kolego pojęcia.
    25% odszkodowania płaci się jako odszkodowanie za umowę o zakazie
    konkurencji.

    Umowy lojalnościowe nie podlegają uregulowaniom odszkodowawczym, ale
    pracownika obowiązuje zwrot kosztów proporcjonalny do "nieodpracowanego"
    okresu obowiązywania umowy lojalnościowej.
    --
    Jackare

  • 5. Data: 2006-11-23 12:17:14
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@n...poczta.onet.pl>

    Sailor napisał(a):

    > Nie do końca rozumiem... chodzi o to, że nie będzie mógł mi obniżyć
    > pensji do 1/4 aktualnej po podpisaniu lojalki?

    Wszystko zalezy co to za lojalka, ale jesli np bedzie zakaz zatrudniania
    sie u konkurencji, to przez czas obowiazywania juz po twoim zwolnieniu
    bedziesz dostawal pieniadze w wysokosci nie mniejszej niz 1/4 Twojej pensji.

> [...]
    > zapłaćić koszty kursu lub jego część proporcjonalną do czasu jaki
    > przepracowałem od początku umowy lojalnościowej.

    Nie nie wszystkie na tym polegaja... A przy takiej chyba jest
    ograniczenie czasowe - nie moze byc dluzej chyba niz 3 lata.

    --
    Kaczus/Pegasos User
    http://kaczus.republika.pl

  • 6. Data: 2006-11-23 12:22:33
    Od: "Lukasz" <l...@p...onet.WYTNIJpl>

    > Nie do końca rozumiem... chodzi o to, że nie będzie mógł mi obniżyć
    > pensji do 1/4 aktualnej po podpisaniu lojalki?

    Sorki. Pomyliłem Twoją lojalkę z zakazem konkurencji.

> [...]
    > zapłaćić koszty kursu lub jego część proporcjonalną do czasu jaki
    > przepracowałem od początku umowy lojalnościowej.

    No tak, ale koszty kursu często są baaardzo wysokie i taka lojalka
    spowoduje, że praktycznie nie bedziesz mógł się zwolnic z pracy. Pracodawca
    przez 5 lat nie podniesie Ci pensji, bo i tak będzie Cie mial w garsci. A
    np. za 2 lata bezrobocie spowoduje, ze pensje Twoich kolegów na
    równorzędnych stanowiskach poszybują w góre. Szkolenie Ciebie leży w
    interesie pracodawcy. Jesli lojalka będzie niekorzystna dla Ciebie zawsze
    możesz powiedzieć, że nie zgadzasz się na jej warunki, albo obwarować ją
    swoimi warunkami. Np. określony wzrost pensji po skończeniu szkoleń i
    gwarancja waloryzacji wysokości pensji przez te 5 lat jako np. procent
    średniej krajowej.

    --
    Lukasz
    N 50 05' 04"

  • 7. Data: 2006-11-23 12:30:57
    Od: Sailor <s...@m...net>

    Tomasz Kaczanowski wrote:

> [...]
    > sie u konkurencji, to przez czas obowiazywania juz po twoim zwolnieniu
    > bedziesz dostawal pieniadze w wysokosci nie mniejszej niz 1/4 Twojej

    Czyli w przypadku, gdyby pracodawca mnie zwolnił w trakcie trwania
    lojalki, to musi mi płacić 1/4 aktualnej pensji... teraz rozumiem.

    > Nie nie wszystkie na tym polegaja...

    Poproszę o przykład. W jaki inny sposób, niż zwrot kosztów kursu, mogę
    zrekompensować pracodawcy to, że u niego nie będę pracował, mimo, iż
    wcześniej się do tego zobowiązałem?

    P.S. W moim przypadku to, że pracodawca mnie zwolni jest na obecną
    chwilę mniej pradopodobne, niż że ja będę chciał się zwolnić. Choć sam
    się nie prosiłem o to szkolenie, to nie jest ono "obowiazkowe". Mam
    wybór, jeśli się nie zdecyduję ktoś inny z firmy skorzysta z kursu.

    --
    Sailor

  • 8. Data: 2006-11-23 12:34:22
    Od: Sailor <s...@m...net>

    Sailor wrote:

    > Czyli w przypadku, gdyby pracodawca mnie zwolnił w trakcie trwania
    > lojalki, to musi mi płacić 1/4 aktualnej pensji... teraz rozumiem.

    Powyższa sprawa już nieaktualna. Powinienem pobrać wszystkie posty,
    zanim wyślę swojego. Jak się okazało w innym podwątku, 1/4 pensji
    dotyczy umów z zakazem konkurencji.

    --
    Sailor

  • 9. Data: 2006-11-23 14:59:15
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@n...poczta.onet.pl>

    Sailor napisał(a):

> [...]
    >
    > Poproszę o przykład. W jaki inny sposób, niż zwrot kosztów kursu, mogę
    > zrekompensować pracodawcy to, że u niego nie będę pracował, mimo, iż

    Moze to byc np. zakaz pracy u wybranej konkurencji przez pewien okres
    czasu. Czyli tak na prawde nie wykorzystasz swojej wiedzy zdobytej na
    kursie. Moze nie do konca jest to zysk dla pracodawcy, ale jest to
    mniejsza strata, poniewaz konkurencja nie bedzie mogla wykonac czegos
    taniej, bo zatrudniajac nowego pracownika bedzie musiala go przeszkolic.
    Dlatego umowa lojalnosciowa to rowniez umowa o zakazie konkurencji.
    Wszystko zalezy jak zostanie skonstruowana. A i sprawdz w KP maksymalny
    okres rozliczeniowy - jesli chodzi o rozklad pieniedzy - bo cos mi sie
    wydaje - nie pamietam - a teraz nie mam czasu sprawdzic, ale jak juz
    napisalem, okres w ktorym kwota moze byc rozlozona jest ograniczony
    chyba do 3 lat, wiec nie moze byc to umowa na lat 5.

    --
    Kaczus/Pegasos User
    http://kaczus.republika.pl

  • 10. Data: 2006-11-23 15:14:32
    Od: Jaroslaw Berezowski <j...@p...onet.pl>

    Lukasz napisał(a):
> [...]
    > np. za 2 lata bezrobocie spowoduje, ze pensje Twoich kolegów na
    > równorzędnych stanowiskach poszybują w góre. Szkolenie Ciebie leży w
    Coz... Z drugiej strony jak ktos bedzie potrzebowal akurat czlowieka po
    takim szkoleniu, to moze zechciec zaplacic mu ulamek tego co mialby
    wydac na samo szkolenie celem podebrania go dotychczasowemu pracodawcy.

    --
    Jaroslaw "Jaros" Berezowski