PracaGrupypl.praca.dyskusje › Jak to jest z przejsciem na emeryture?

  • 1. Data: 2005-01-28 19:03:59
    Temat: Jak to jest z przejsciem na emeryture?
    Od: "Agnieszka:\)\)" <s...@c...net>

    Witam!
    Pisze w imieniu znajomej:
    Po 15 miesiecznym urlopie bezplatnym stawila sie ona dzis w miejscu pracy
    (urzad samorzadowy) aby uzgodnic warunki pracy - zatrudniona jest na umowe
    bezterminowa na caly etat (pracuje tam od 2000 roku).
    Zamiast rozmowy na temat obowiazkow zaoferowano jej "dobrowolne" przejscie
    na emeryture (56 lat i 30 lat pracy) czyli 3 miesieczne wypowiedzenie i 6
    miesieczna odprawe. Decyzje ma podjac do poniedzialku.
    Moje pytanie brzmi: co radzicie - pojsc na ugodne i "dobrowolnie" odejsc,
    czy tez probowac walczyc? Jakie sa szanse utrzymania sie w pracy? Czy ta
    osoba "lapie" sie w okres ochronny, a jesli tak to jak ja ewentualnie moga
    pozniej zwolnic.
    Dodam ze ta osoba nie zamierza przechodzic na emeryture a urlop wziela
    glownie ze wzgledow zdrowotnych.
    Pozdr.,
    Agnieszka :))
    Ps. Czy mozecie mi podac podstawy prawne?
    A.

  • 2. Data: 2005-01-28 21:11:26
    Temat: Re: Jak to jest z przejsciem na emeryture?
    Od: "miket" <m...@w...pl>

    > (urzad samorzadowy)
    >
    > (56 lat i 30 lat pracy)
    >
    > Dodam ze ta osoba nie zamierza przechodzic na emeryture a urlop wziela
    > glownie ze wzgledow zdrowotnych.

    przepraszam, ale musze cos napisac.
    moim skromnym zdaniem, mając na względzie obecną stopę bezrobocia,
    1) pracownicy administracji publicznej (państwowej, samorządowej itp)
    powinni wraz z momentem nabycia praw emerytalnych (automatycznie,
    dobrowolnie) przechodzić na emeryture - nie mowie o jakichś świadczeniach,
    popieram okres ochronny!
    2) administracja publiczna (co jest niewykonalne, bo zakrawa o
    samodestrukcję) powinna podlegać veryfikacji kompetencji - czy jest ktoś kto
    nie został oszukany, zwiedziony, odeslany z kwitkiem, zabity wzrokiem,
    zignorowany lub wprowadzony w błąd przez urzędnika??? Oczywiście zdarzają
    się jednostki będące przeciwieństwem i nawet udało mi się na taką natrafić w
    US.

    Sorki Agnieszko że tak przy okazji trudnej sprawy Twojej znajomej i że nie
    uzyskałaś odpowiedzi...
    pozdr!
    miket

  • 3. Data: 2005-01-29 08:38:42
    Od: Wwa <w...@t...pl.nospam>

    Niektorzy to nie potrafia doceniac swojego szczescia! A moze jak by
    sobie popracowali w firmie prywatnej to nabrali by wlasciwego dystansu
    do sprawy.
    Wwa

  • 4. Data: 2005-01-29 15:22:14
    Od: "Agnieszka:\)\)" <s...@c...net>

    "> Niektorzy to nie potrafia doceniac swojego szczescia! A moze jak by
    > sobie popracowali w firmie prywatnej to nabrali by wlasciwego dystansu do
    > sprawy.
    > Wwa

    Witam!
    Dzieki za wybitnie merytoryczne odpowiedzi,
    Pozdr.,
    Agnieszka

  • 5. Data: 2005-01-29 16:09:27
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "Agnieszka:))" <s...@c...net> napisał w wiadomości
> [...]
    ewentualnie moga
    > pozniej zwolnic.
    > Dodam ze ta osoba nie zamierza przechodzic na emeryture a urlop

    Kodeks pracy:

    Art. 38. § 1. O zamiarze wypowiedzenia pracownikowi umowy o pracę
    zawartej na czas nie określony pracodawca zawiadamia na piśmie
    reprezentującą pracownika zakładową organizację związkową, podając
    przyczynę uzasadniającą rozwiązanie umowy.
    § 2. Jeżeli zakładowa organizacja związkowa uważa, że wypowiedzenie
    byłoby nieuzasadnione, może w ciągu 5 dni od otrzymania zawiadomienia
    zgłosić na piśmie pracodawcy umotywowane zastrzeżenia.
    § 3. skreślony.
    § 4. skreślony.
    § 5. Po rozpatrzeniu stanowiska organizacji związkowej, a także w
    razie niezajęcia przez nią stanowiska w ustalonym terminie, pracodawca
    podejmuje decyzję w sprawie wypowiedzenia.

    Art. 39. Pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę pracownikowi,
    któremu brakuje nie więcej niż 4 lata do osiągnięcia wieku
    emerytalnego, jeżeli okres zatrudnienia umożliwia mu uzyskanie prawa
    do emerytury z osiągnięciem tego wieku.

    Art. 40. Przepisu art. 39 nie stosuje się w razie uzyskania przez
    pracownika prawa do renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy.

    Tyle w Kodeksie pracy.
    Jednak w przypadku braku zgody na odejście i pozostanie w
    zatrudnieniu, trudno będzie osobie w wieku przedemerytalnym pokonać
    stres w miejscu pracy, gdzie nie jest mile widziana.

    Korzystając z tak długiego urlopu bezpłatnego, udowodniła, że
    zatrudniająca ją instytucja doskonale sobie bez niej radzi.

    wa