PracaGrupypl.praca.dyskusjeJak to jest z przejsciem na emeryture? › Re: Jak to jest z przejsciem na emeryture?
    From: "wektor" <w...@i...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Jak to jest z przejsciem na emeryture?
    Date: Sat, 29 Jan 2005 17:09:27 +0100

    Użytkownik "Agnieszka:))" <s...@c...net> napisał w wiadomości
    news:73wKd.16427$Dk5.7789@fe03.lga...
> [...]
    > (urzad samorzadowy) aby uzgodnic warunki pracy - zatrudniona jest na
    umowe
    > bezterminowa na caly etat (pracuje tam od 2000 roku).
    > Zamiast rozmowy na temat obowiazkow zaoferowano jej "dobrowolne"
    przejscie
    > na emeryture (56 lat i 30 lat pracy) czyli 3 miesieczne
    wypowiedzenie i 6
    > miesieczna odprawe. Decyzje ma podjac do poniedzialku.
    > Moje pytanie brzmi: co radzicie - pojsc na ugodne i "dobrowolnie"
    odejsc,
    > czy tez probowac walczyc? Jakie sa szanse utrzymania sie w pracy?
    Czy ta
    > osoba "lapie" sie w okres ochronny, a jesli tak to jak ja
    ewentualnie moga
    > pozniej zwolnic.
    > Dodam ze ta osoba nie zamierza przechodzic na emeryture a urlop
    wziela
    > glownie ze wzgledow zdrowotnych.

    Kodeks pracy:

    Art. 38. § 1. O zamiarze wypowiedzenia pracownikowi umowy o pracę
    zawartej na czas nie określony pracodawca zawiadamia na piśmie
    reprezentującą pracownika zakładową organizację związkową, podając
    przyczynę uzasadniającą rozwiązanie umowy.
    § 2. Jeżeli zakładowa organizacja związkowa uważa, że wypowiedzenie
    byłoby nieuzasadnione, może w ciągu 5 dni od otrzymania zawiadomienia
    zgłosić na piśmie pracodawcy umotywowane zastrzeżenia.
    § 3. skreślony.
    § 4. skreślony.
    § 5. Po rozpatrzeniu stanowiska organizacji związkowej, a także w
    razie niezajęcia przez nią stanowiska w ustalonym terminie, pracodawca
    podejmuje decyzję w sprawie wypowiedzenia.

    Art. 39. Pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę pracownikowi,
    któremu brakuje nie więcej niż 4 lata do osiągnięcia wieku
    emerytalnego, jeżeli okres zatrudnienia umożliwia mu uzyskanie prawa
    do emerytury z osiągnięciem tego wieku.

    Art. 40. Przepisu art. 39 nie stosuje się w razie uzyskania przez
    pracownika prawa do renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy.

    Tyle w Kodeksie pracy.
    Jednak w przypadku braku zgody na odejście i pozostanie w
    zatrudnieniu, trudno będzie osobie w wieku przedemerytalnym pokonać
    stres w miejscu pracy, gdzie nie jest mile widziana.

    Korzystając z tak długiego urlopu bezpłatnego, udowodniła, że
    zatrudniająca ją instytucja doskonale sobie bez niej radzi.

    wa