PracaGrupypl.praca.dyskusje › Jak się zwolnić ?

  • 1. Data: 2002-11-12 23:57:27
    Temat: Jak się zwolnić ?
    Od: j...@w...pl (John)

    Witam.

    K?opot polega na tym:
    Zatrudniony jestem na pó? etatu, a ?rednio pracuje po
    120h (w zesz?ym miesi?cu nawet 150h) na miesi?c.
    Pracodawca za nadgodziny nie p?aci a dni wlonych do odbioru
    równie? nie daje. Praca jest równie? w niedziele (ka?d?)
    i ?wi?ta (niektóre). Do tego ró?ne "prace domowe" czyli rzeczy,
    które musze robi? w domu lub dni wolne, a potrzebne zawsze "na wczoraj".

    W zwi?zku z powy?szym pytania:
    1.Jak to jest z nadgodzinami przy 1/2 etatu ?
    Czy mo?na je rozlicza? w skali miesi?ca ?
    (pracodawca mówi, ?e licz? si? tylko przepracowane powy?ej
    12 godziny pracy danego dnia)
    Czy powinny by? p?atne 100% wi?cej ?

    2. Czy za zaleg?e nadgodziny mog? ??da? je?li nie pini?dzy
    to wolnych dni natychmiast, czy te? pracodawca wyznacza terminy ?

    3. Jak wybrn?? z tej nieszczesnej sytuacji by jak najmniej
    straci? ?(praca na czas okre?lony, dwa tygodnie okresu wypowiedzenia,
    czas pracy - prawie rok)
    Co ew. poda? jako przyczyne wypowiedzenia ( sytuacj? ekonomiczn? ? )
    i czy nale?y si? ew. odprawa (pewnie nie...)

    przepraszam ?e poruszam pewnie znany temat, i ?e pewnie nie?le
    namiesza?em, ale sprawa jest dla mnie bardzo powa?na, a
    nie bardzo mam gdzie si? zwróci? o pomoc,

    pozdrawiam,
    Hash

  • 2. Data: 2002-11-13 00:29:59
    Temat: Re: Jak się zwolnić ?
    Od: k...@p...onet.pl

> [...]
    > 1.Jak to jest z nadgodzinami przy 1/2 etatu ?
    > Czy mo?na je rozlicza? w skali miesi?ca ?
    > (pracodawca mówi, ?e licz? si? tylko przepracowane powy?ej

    Kiedys, jak rozliczalem pracownikow ze stawka godzinowa, to przy niepelnym
    etacie jako 50-i i 100-i dopiero godziny od 9-ej wzwyz byly uwzgledniane, ale
    za to te "uzupelniajace" do czasu pelnego etatu byly rozliczane normalnie.
    czyli, jesli ze stawki miesiecznej za pol etatu masz jakas tam pensje, to mozna
    wyliczyc ile wynosi jedna godzina, czyli stawka godzinowa..nie jako nadgodziny
    tylko godzina twojej pracy..i (teoretycznie), tego masz prawo sie domagac
    (pisze teoretycznie, bo......sam wiesz)

    > 2. Czy za zaleg?e nadgodziny mog? ??da? je?li nie pini?dzy
    > to wolnych dni natychmiast, czy te? pracodawca wyznacza terminy ?

    sadze, ze termin jest do dwustronnego jednoznacznego uzgodnienia.

> [...]
    > Co ew. poda? jako przyczyne wypowiedzenia ( sytuacj? ekonomiczn? ? )
    > i czy nale?y si? ew. odprawa (pewnie nie...)

    Skontaktuj sie z PIP. Przedtem zgromadz dokumentacje rzeczywiscie
    przepracowanego czasu, kopie kart zegarowych, list obecnosci z godzinami
    przyjscia-wyjscia. Zobacz jakie masz konkrety i dowody, bo pracodawca maze
    twierdzic, ze nie wydawal ci polecenia przesiadywania w pracy, a ty siedziales,
    bo lubisz itp...Na odprawe przy czasie okreslonym nie masz co liczyc, ale jesli
    masz dobrze udokumentowane niezaplacone godziny pracy, to mozesz (wg mnie, nie
    jestem prawnikiem ani kadrowcem) oddac sprawe do sadu pracy. Calosc
    dokumentacji pokaz w PIP i powiedza ci, co mozesz osiagnac

    Wg mnie,(ale musisz to przekonsultowac z...najlepiej PIP) moze to byc podstawa
    do wypowiedzenia z winy pracodawcy (napewno jest tak, jesli nie placi w
    terminie...jesli masz opoznienia w wyplacaniu wynagrodzenia, to na grupie
    wielokrotnie podawano, ze jest to podstawa do natychmiastowego wypowiedenia
    przez pracownika). jesli nie chcesz tam isc, sprawdzaj grupe, moze ktos
    swiatlejszy rozwinie temat

    pozdrawiam
    Krzysztof