PracaGrupypl.praca.dyskusje › Jak kontrolować zdalną pracę pracownika?

  • 1. Data: 2009-06-28 14:44:35
    Temat: Jak kontrolować zdalną pracę pracownika?
    Od: "Zach" <z...@W...gazeta.pl>

    Witam,

    Rozpoczynam działalność. Muszę zatrudnić programistę/webmastera. Wybrałem już
    odpowiednią osobę, ale mieszka w odległym mieście. Będzie to umowa o pracę.
    Poza zaufaniem, które na razie mam do tej osoby, jak kontrolować ilość godzin
    pracy przepracowanych przez takiego pracownika? Czy jest jakieś
    oprogramowanie generujące raporty? Czy ktoś z Was ma jakieś doświadczenie lub
    pomysł i mógłby się podzielić?

    Proszę o odpowiedź, lub maila na z...@g...pl

    Bardzo dziękuję.
    Zach

  • 2. Data: 2009-06-28 15:44:14
    Temat: Re: Jak kontrolować zdalną pracę pracownika?
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-06-28, Zach <z...@W...gazeta.pl> wrote:
> [...]
    > pracy przepracowanych przez takiego pracownika? Czy jest jakieś
    > oprogramowanie generujące raporty? Czy ktoś z Was ma jakieś doświadczenie lub

    W mojej firmie [1] do rozliczania godzin pracy używamy harvestapp:
    http://www.getharvest.com/ trochę kosztuje, ale pozwala na bardzo łatwe
    raportowanie godzin.

    Z tym, że nie należy przesadzać z kontrolowaniem tego czasu. Programiści
    pracują wydajnie, ale nie pracują dobrze jeśli im się ciągle patrzy
    na ręce (wtedy wybiera się rozwiązania szybsze, a niekoniecznie lepsze).

    Poza samym tempem pisania kodu istotna jest jeszcze jego jakość.
    Jeśli współpracujesz z kimś zdalnie, to IMHO powinieneś pomyśleć
    o zadaniowym trybie pracy. W takim trybie mniej istotne jest dla
    Ciebie "ile" ktoś pracował, kiedy pracował, a bardziej istotne,
    czy dostarczył odpowiedni kod w ustalonym terminie i czy kod
    był odpowiedniej jakości.

    Jeśli w ogóle nie masz pojęcia na temat pracy którą komuś zlecasz,
    to IMHO zostaje Ci tylko zaufanie. Odpowiednio inteligentny pracownik
    będzie bowiem w stanie wcisnąć Ci dowolne sensownie-brzmiące wyjaśnienie
    dlaczego dane zadanie zajęło mu tyle, a tyle czasu, a Ty nie
    skontrolujesz czy faktycznie mu to tyle czasu zajęło, czy może 50%
    mniej.

    [1] Produkujemy zdalnie kod dla firm w UK

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 3. Data: 2009-06-28 17:24:56
    Od: "Zach" <z...@N...gazeta.pl>

    Dzięki. Bardzo mnie oświeciłeś. W sumie nie muszę wyliczać godzin, ale jeśli
    na przykład ustalam, że w danym miesiącu mój pracownik musi wykonać jakieś
    zadanie (projekt), i mniej więcej wiem ile na taki projekt potrzeba mu czasu,
    a w między czasie trafi się coś dodatkowego do wykonania, to co mam robić?
    Oferować godziny nadliczbowe? Czekać do następnego miesiąca z małym zadaniem,
    jak pracownik skończy ten pierwszy projekt? Gdybym miał tego pracownika u
    siebie na miejscu, to widzę - skończył jedno, daję mu następne do wykonania.
    A na odległość? Zaznaczam, że nie chodzi mi o jakiś wyzysk, tylko o
    zagospodarowanie czasu, za który realnie płacę jako pracodawca.

    Z góry dziękuję za sugestie.
    Zach

  • 4. Data: 2009-06-28 19:34:40
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-06-28, Zach <z...@N...gazeta.pl> wrote:
> [...]
    > A na odległość? Zaznaczam, że nie chodzi mi o jakiś wyzysk, tylko o
    > zagospodarowanie czasu, za który realnie płacę jako pracodawca.

    Tu już ocierasz się o zarządzanie projektami, więc podstawowe pytanie to - ilu
    masz/chcesz mieć tych pracowników. Inaczej zarządza się projektem zdalnym
    przy 1-2-3 osobach, a inaczej przy 7-9-10-ciu osobach. Zależy też od tego
    jaki rodzaj projektów masz, jakie masz umowy z klientami itd.

    Na ten temat to całe książki powstały, a Ty chcesz odpowiedzi w 1 wątku. :)

    W mojej firmie (3 programistów włącznie ze mną) stosujemy zarządzanie
    agile developement. Obciążenie programistów (w tym i mnie) jest mniej
    więcej na poziomie 5-6 godzin dziennie, czasem wzrasta do 9, czasem
    spada do 2.

    Oficjalnie zaś pracujemy po 7h (praca) + 1h (przerwa) i przez tyle czasu
    pracownik jest dostępny online. Jeśli trzeba coś zrobić danego dnia więcej
    (np. jest deadline, czy release u klienta), to ludzie zazwyczaj sami
    z siebie zostają, a następnego dnia przychodzą np. zamiast o 10-tej,
    to o 12-tej i jest luzik. Godziny sami sobie sumiennie wpisują na listę,
    bo liczy im się to jako godziny autorskie - podatek PIT od takich godzin
    jest o połowę mniejszy.

    U mnie regułą jest, że nie wyciska się z programistów codziennie po
    100%. Mogą sobie w czasie pracy oglądać youtube, pójść coś załatwić,
    zjeść śniadanie/obiad na mieście. Obowiązuje też zasada, że 20% czasu
    poświęca się na samodoskonalenie - np. kursy angielskiego, czytanie
    dokumentacji itp.

    Zadania nie są wyceniane w trybie miesięcznym, a godzinowym. Każdy projekt
    da się bowiem na takie części rozbić. Lista zadań jest dostępna / dodawana
    przez jakiś system zarządzania projektami. Nie ma problemów żeby codziennie
    zmieniać projekt nad którym się pracuje, ale zasadą jest, że programiści
    nie zajmują się więcej niż 2-ma projektami w ciągu dnia. Każdy przeskok
    w czasie dnia jest to bowiem obniżenie wydajności. Z moich doświadczeń,
    aby się nad danym zadaniem skupić porządnie, trzeba mu poświęcić te 2-3h,
    a więc im więcej przeskoków, tym gorsza wydajność.

    Jeśli chodzi o soft do zarządzania, to masz już pewnie jakieś typy.
    Ja używam tego http://www.rallydev.com/ , ale jak masz małą ilość
    zadań/projektów "na raz" + własny serwer, to myślę, że Trac będzie
    również dobry ( http://trac.edgewall.org/ , ale nie wiem na ile
    doświadczony jesteś w takich rzeczach, żeby sobie samemu coś takiego
    postawić. :)

    Obowiązkowe jest posiadanie jakiegoś repozytorium (obecnie
    najpopularniejszym systemem jest SVN), bo inaczej strasznie
    upierdliwe staje się zarządzanie przesyłanym kodem.

    W sumie dużo by można o tym pisać. :) IMHO praca zdalna jest
    tak samo wydajna jak praca lokalna, jednakże trzeba nieco więcej
    wysiłku włożyć w dopracowanie materiałów przekazywanych programistom.
    Komunikację głosową można prowadzić z powodzeniem poprzez VOIP (skype),
    więc każdą wątpliwość można w miarę szybko rozwiać poprzez normalną
    rozmowę (bez pisania).

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 5. Data: 2009-06-28 21:52:45
    Od: mihau <m...@g...com>

    On Jun 28, 4:44 pm, "Zach" <z...@W...gazeta.pl> wrote:

    > Rozpoczynam działalność. Muszę zatrudnić programistę/webmastera. Wybrałem już
    > odpowiednią osobę, ale mieszka w odległym mieście. Będzie to umowa o pracę.

    Umowa o pracę to chyba nienajlepsze wyjście. Sam pakujesz się wtedy w
    konieczność rozliczania godzin, nie mówiąc o poważnych zobowiązaniach
    wynikających z KP.

    Wydaje mi się, że lepiej robić to na umowę o dzieło, względnie
    zlecenie. Określasz swoje wymagania, ustalacie termin oraz stawkę i
    już. Dla drugiej strony to też korzystne, bo nikt na ręce nie patrzy,
    można pracować w piątek, świątek i o 3 nad ranem, a w poniedziałki
    łazić po górach czy jeździć motorem. Jak gość zdolny, to będzie
    pracował 3h dziennie, a jak się uczy, to zajmie mu to 10h, a Ty nie
    masz powodu by się tą kwestią przejmować.

    Oczywiście musisz w takiej sytuacji poświęcić czas na dokładne
    określenie wymagań i zakresu prac, no i przede wszystkim przekazać
    niezbędne materiały na początku. Jeśli jesteś w stanie to zrobić, nie
    zawracaj sobie głowy UoP.

    Przy wiekszych projektach oczywiście warto podzielić pracę na etapy i
    dla każdego z osobna ustalić termin i kwotę wynagrodzenia. Dla niego
    to korzystne, bo dostanie pieniądze wcześniej, a dla Ciebie również,
    bo sprawdzisz jego terminowość i jakość pracy.

    No ale to tylko sugestia, bo może masz ważne powody by związać się
    UoP :)

    --
    mihau

  • 6. Data: 2009-06-29 05:27:01
    Od: "Zach" <z...@N...gazeta.pl>

    Witam,

    Dzięki wszystkim za sugestie. Właściwie mi też odpowiadałaby inna umowa niż
    UoP, ale nie mogę wymyśleć rozwiązania dotyczącego dwóch kwestii:

    - przekazanie praw autorskich do wykonanego kodu (projektu) - przy UoP,
    zgodnie z KP, oczywiste jest (tak mi się wydaje), że prawa do takiej pracy
    nabywa pracodawca;

    - projekt musi być nadzorowany, gdyż w wypadku jakiejś nieprzewidzianej
    sytuacji należy nagle pomóc, coś naprawić, coś poprawić, znaleźć wyjście z
    sytuacji.

    Ale może można te zagadnienia jakoś zapisać w umowie o dzieło/zlecenie. Taka
    umowa też by mi bardziej odpowiadała, bo wcale mi się nie uśmiecha
    kontrolować zdalnie pracownika, bo to raczej ciężka sprawa.

    Może ktoś z Was ma jakiś wzór takiej umowy, która regulowałaby powyższe
    kwestie? Mogę odkupić - proszę pisać na z...@g...pl.

    Bardzo dziękuję za pomoc.
    Zach

  • 7. Data: 2009-06-29 06:37:43
    Od: "iso" <n...@i...pl>

    "Zach" napisał:

    > - przekazanie praw autorskich do wykonanego kodu (projektu) - przy UoP,
    > zgodnie z KP, oczywiste jest (tak mi się wydaje), że prawa do takiej pracy
    > nabywa pracodawca;

    Zgadza się a nawet więcej firma jest autorem,
    a tobie chodzi pewnie o prawa majątkowe.

    > - projekt musi być nadzorowany, gdyż w wypadku jakiejś nieprzewidzianej
    > sytuacji należy nagle pomóc, coś naprawić, coś poprawić, znaleźć wyjście z
    > sytuacji.

    Tu nie będziesz miał różnicy czy będzie to UoD czy UoP
    i tak będziesz odpowiedzialny za projekt.

    Wg. mnie każdemu pojedyńczemu programiście pracującemu zdalnie
    czy na miejscu suport jest bardzo przydatny.
    Nie możesz oczekiwać, że ktoś będzie alfą i omegą.

> [...]
    > umowa też by mi bardziej odpowiadała, bo wcale mi się nie uśmiecha
    > kontrolować zdalnie pracownika, bo to raczej ciężka sprawa.

    Umowa o dzieło z przekazaniem praw majątkowych.

    > Może ktoś z Was ma jakiś wzór takiej umowy, która regulowałaby powyższe
    > kwestie? Mogę odkupić - proszę pisać na z...@g...pl.

    google: umowa o dzieło kara umowna

    pozdrówka,
    wr,
    www.isonet.pl

  • 8. Data: 2009-06-29 07:09:36
    Od: "Zach" <z...@N...gazeta.pl>

    Bardzo dziękuję. Zaraz poszukam.

    A czy taka umowa gwarantuje, że jak obie strony ją podpiszą, to wykonawca za
    miesiąc, czy dwa nie skopiuje projektu i nie sprzeda go pod inną nazwą i
    wyglądem? Jak ma to być zapisane w umowie, aby nie doszło do takiej sytuacji?

    Zach

  • 9. Data: 2009-06-29 08:37:28
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-06-29, Zach <z...@N...gazeta.pl> wrote:
> [...]
    > wyglądem? Jak ma to być zapisane w umowie, aby nie doszło do takiej sytuacji?

    Generalnie żadna umowa tego nie gwarantuje.
    Co najwyżej, o ile udowodnisz że taka sytuacja miała miejsce, to możesz uzyskać
    prawo do odszkodowania zapisanego w umowie.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 10. Data: 2009-06-29 10:38:04
    Od: "Zach " <z...@N...gazeta.pl>

    Rozumiem, a jakie są stosowane stawki, które można zapisać w umowie jako karę
    za sprzedaż skryptu?

    Zach