PracaGrupypl.praca.dyskusjeJak kontrolować zdalną pracę pracownika? › Re: Jak kontrolować zdalną pracę pracownika?
  • Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    From: Wojciech Bancer <p...@p...pl>
    Subject: Re: Jak kontrolować zdalną pracę pracownika?
    Date: 28 Jun 2009 21:34:40 +0200

    On 2009-06-28, Zach <z...@N...gazeta.pl> wrote:
    > Dzięki. Bardzo mnie oświeciłeś. W sumie nie muszę wyliczać godzin, ale jeśli
    > na przykład ustalam, że w danym miesiącu mój pracownik musi wykonać jakieś
    > zadanie (projekt), i mniej więcej wiem ile na taki projekt potrzeba mu czasu,
    > a w między czasie trafi się coś dodatkowego do wykonania, to co mam robić?
    > Oferować godziny nadliczbowe? Czekać do następnego miesiąca z małym zadaniem,
    > jak pracownik skończy ten pierwszy projekt? Gdybym miał tego pracownika u
    > siebie na miejscu, to widzę - skończył jedno, daję mu następne do wykonania.
> [...]

    Tu już ocierasz się o zarządzanie projektami, więc podstawowe pytanie to - ilu
    masz/chcesz mieć tych pracowników. Inaczej zarządza się projektem zdalnym
    przy 1-2-3 osobach, a inaczej przy 7-9-10-ciu osobach. Zależy też od tego
    jaki rodzaj projektów masz, jakie masz umowy z klientami itd.

    Na ten temat to całe książki powstały, a Ty chcesz odpowiedzi w 1 wątku. :)

    W mojej firmie (3 programistów włącznie ze mną) stosujemy zarządzanie
    agile developement. Obciążenie programistów (w tym i mnie) jest mniej
    więcej na poziomie 5-6 godzin dziennie, czasem wzrasta do 9, czasem
    spada do 2.

    Oficjalnie zaś pracujemy po 7h (praca) + 1h (przerwa) i przez tyle czasu
    pracownik jest dostępny online. Jeśli trzeba coś zrobić danego dnia więcej
    (np. jest deadline, czy release u klienta), to ludzie zazwyczaj sami
    z siebie zostają, a następnego dnia przychodzą np. zamiast o 10-tej,
    to o 12-tej i jest luzik. Godziny sami sobie sumiennie wpisują na listę,
    bo liczy im się to jako godziny autorskie - podatek PIT od takich godzin
    jest o połowę mniejszy.

    U mnie regułą jest, że nie wyciska się z programistów codziennie po
    100%. Mogą sobie w czasie pracy oglądać youtube, pójść coś załatwić,
    zjeść śniadanie/obiad na mieście. Obowiązuje też zasada, że 20% czasu
    poświęca się na samodoskonalenie - np. kursy angielskiego, czytanie
    dokumentacji itp.

    Zadania nie są wyceniane w trybie miesięcznym, a godzinowym. Każdy projekt
    da się bowiem na takie części rozbić. Lista zadań jest dostępna / dodawana
    przez jakiś system zarządzania projektami. Nie ma problemów żeby codziennie
    zmieniać projekt nad którym się pracuje, ale zasadą jest, że programiści
    nie zajmują się więcej niż 2-ma projektami w ciągu dnia. Każdy przeskok
    w czasie dnia jest to bowiem obniżenie wydajności. Z moich doświadczeń,
    aby się nad danym zadaniem skupić porządnie, trzeba mu poświęcić te 2-3h,
    a więc im więcej przeskoków, tym gorsza wydajność.

    Jeśli chodzi o soft do zarządzania, to masz już pewnie jakieś typy.
    Ja używam tego http://www.rallydev.com/ , ale jak masz małą ilość
    zadań/projektów "na raz" + własny serwer, to myślę, że Trac będzie
    również dobry ( http://trac.edgewall.org/ , ale nie wiem na ile
    doświadczony jesteś w takich rzeczach, żeby sobie samemu coś takiego
    postawić. :)

    Obowiązkowe jest posiadanie jakiegoś repozytorium (obecnie
    najpopularniejszym systemem jest SVN), bo inaczej strasznie
    upierdliwe staje się zarządzanie przesyłanym kodem.

    W sumie dużo by można o tym pisać. :) IMHO praca zdalna jest
    tak samo wydajna jak praca lokalna, jednakże trzeba nieco więcej
    wysiłku włożyć w dopracowanie materiałów przekazywanych programistom.
    Komunikację głosową można prowadzić z powodzeniem poprzez VOIP (skype),
    więc każdą wątpliwość można w miarę szybko rozwiać poprzez normalną
    rozmowę (bez pisania).

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl