PracaGrupypl.praca.dyskusje › Jak kontrolować zdalną pracę pracownika?

  • 11. Data: 2009-06-29 10:52:35
    Temat: Re: Jak kontrolować zdalną pracę pracownika?
    Od: Maverick <m...@p...fm>

    Zach wrote:
    > Rozumiem, a jakie są stosowane stawki, które można zapisać w umowie jako karę
    > za sprzedaż skryptu?

    Nie ma duzego znaczenia - wtedy prawa autorskie naleza do Ciebie, a sad
    ustala odszkodowanie. Nabywca takiego programu musi sie dogadac z Toba
    co do ceny.

  • 12. Data: 2009-06-29 11:20:16
    Od: mihau <m...@g...com>

    On Jun 29, 7:27 am, "Zach" <z...@N...gazeta.pl> wrote:

    > - przekazanie praw autorskich do wykonanego kodu (projektu) - przy UoP,
    > zgodnie z KP, oczywiste jest (tak mi się wydaje), że prawa do takiej pracy
    > nabywa pracodawca;

    Owszem. W umowie o dzieło/zlecenie musisz z kolei wprost zapisać, że
    prawa majątkowe do wykonanego kodu będą należeć do zleceniodawcy.

    > - projekt musi być nadzorowany, gdyż w wypadku jakiejś nieprzewidzianej
    > sytuacji należy nagle pomóc, coś naprawić, coś poprawić, znaleźć wyjście z
    > sytuacji.

    To oczywiście też można zapisac w umowie, np. dodatkowe prace
    programistyczne związane z projektem w zakresie do X godzin
    tygodniowo, czy coś w tym stylu. No ale przy takich potrzebach stawka
    też znacznie wzrośnie (jeśli zleceniobiorca niegłupi).

    Najważniejsze i tak jest, by znaleźć do współpracy ludzi
    odpowiedzialnych. Forma umowy to kwestia drugorzędna. UoP wiąże
    największą liczbą przepisów i dodatkowych kosztów (ZUS, progresywny
    PIT, urlopy, itp.), najprościej zaś jest gdy zleceniobiorca też ma
    działalność i wystawia faktury.

    --
    mihau

  • 13. Data: 2009-06-29 16:14:16
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    Użytkownik "Zach" <z...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > jakieś zadanie (projekt), i mniej więcej wiem ile na taki projekt
    > potrzeba mu czasu, a w między czasie trafi się coś dodatkowego do
    > wykonania, to co mam robić? Oferować godziny nadliczbowe? Czekać do
    > następnego miesiąca z małym zadaniem, jak pracownik skończy ten
    > pierwszy projekt? Gdybym miał tego pracownika u siebie na miejscu,
    > to widzę - skończył jedno, daję mu następne do wykonania. A na
    > odległość? Zaznaczam, że nie chodzi mi o jakiś wyzysk, tylko o
    > zagospodarowanie czasu, za który realnie płacę jako pracodawca.

    W takiej sytuacji chyba najłatwiej będzie Ci po prostu przesunąć termin
    wykonania tego pierwotnego projektu o te 2-3 dni, które powinny wystarczyć
    na wykonanie drugiego zadania. Inne manipulacje, choć teoretycznie wydają
    Ci się łatwiejsze (poczekać aż skończy i dać drugie), w praktyce sprawdzą
    się o tyle, o ile kulturalna i dżentelmeńska będzie Wasza współpraca (mam
    na myśli również opłacalność wydajnej pracy dla _obu_ stron). Jeśli ten
    warunek nie będzie spełniony, wtedy spodziewaj się, że pracownik będzie po
    prostu wykorzystać każdy dany mu czas w 100% i nie będzie takiej sytuacji,
    że coś jest skończone przed terminem (W.B. ma 100% racji). Bycie
    pracownika na miejscu nic tu nie zmienia. A na temat wybadania, ile
    pracownik rzeczywiście może w danym czasie, przetaczały się tutaj niezłe
    flejmy, rozpętywane m.in. przez AnyUsera i w sumie nic nie ustalono :)
    Poza tym, to się tak ładnie mówi, mała robótka "w międzyczasie" a pachnie
    mi to po prostu typowym polskim burdelem i sytuacją docelową, w której
    pracownik bez przerwy przerywa robotę i rzuca się od zadania do zadania.
    Wtedy zapomnij, że on Ci cokolwiek skończy wcześniej niż powinien,
    zwyczajnie w trosce o swoje zdrowie psychiczne.

    e.

  • 14. Data: 2009-06-29 19:30:09
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

    Dnia Mon, 29 Jun 2009 10:38:04 +0000 (UTC), Zach napisał(a):

    > Rozumiem, a jakie są stosowane stawki, które można zapisać w umowie jako karę
    > za sprzedaż skryptu?

    straszyć można w umowach, klauzulach, dopiskach i paragrafach, ale jak
    udowodnisz, że to twój skrypt ? zakładam, że chadzasz sobie po internecie i
    zauważysz, coś jakąś www przykładowo, która działa praktycznie tak samo jak
    Twoja, ale inaczej wygląda i powiedz mi jak udowodnisz, że to Twoje ?

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    http://foto.3mam.net/warsaw/ - galeria Węzeł komunikacyjny Młociny

  • 15. Data: 2009-06-29 19:42:46
    Od: "Zach" <z...@N...gazeta.pl>

    Otóż ja wcale nie chcę udowadniać, nie chcę szukać po necie podobnych stron.
    Moje portale są unikatowe (na razie przynajmniej), bo nie są tworzone na
    podstawie jakiegoś już widzianego wzoru. Są to autorskie pomysły, których
    jeszcze nie było. Zrozumiem to, że jak ktoś zobaczy moją stronkę, spodoba mu
    się pomysł i tworzy podobną. Ja chcę tylko, aby tego pomysłu i skryptu nie
    sprzedał wykonawca, który tworzył moją stronę. Bo bez mojego pomysłu by jej
    nie stworzył. Owszem, wykonał zadanie. Ale dlaczego ma zarabiać na tym, co
    wymyśliła moja głowa?

    Przytoczę ci taką sytuację, która mi się ostatnio przydarzyła. Zleciłem
    wykonanie małego skryptu. Mieliśmy się rozliczyć na podstawie faktury od
    wykonawcy. Jeszcze nie dostałem faktury, a już skrypt ten ujrzałem w
    sprzedaży na allegro. Co Ty na to?

    I ja tylko chcę uniknąć podobnej sytuacji. Dlatego szukam jakiejś możliwości
    poradzenia sobie z tym problemem. Dlatego myślałem o umowie o pracę z taką
    osobą.

    Pozdrawiam
    Zach

  • 16. Data: 2009-06-30 10:45:19
    Od: mihau <m...@g...com>

    On Jun 29, 9:42 pm, "Zach" <z...@N...gazeta.pl> wrote:

    > I ja tylko chcę uniknąć podobnej sytuacji. Dlatego szukam jakiejś możliwości
    > poradzenia sobie z tym problemem. Dlatego myślałem o umowie o pracę z taką
    > osobą.

    Ale przecież umowa o pracę nie gwarantuje uczciwości. A zapis o
    przeniesieniu praw majątkowych możesz ująć również w zleceniu czy
    umowie pomiędzy firmami.

    --
    mihau

  • 17. Data: 2009-06-30 19:34:29
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

    Dnia Mon, 29 Jun 2009 19:42:46 +0000 (UTC), Zach napisał(a):

    > Otóż ja wcale nie chcę udowadniać, nie chcę szukać po necie podobnych stron.

    Zazwyczaj na plagiaty trafia się przypadkiem.

    > Moje portale są unikatowe (na razie przynajmniej), bo nie są tworzone na
    > podstawie jakiegoś już widzianego wzoru.

    a można poprosić o linki ? jeśli nie tu to na priv (przez formularz na
    mojej www)

    > Są to autorskie pomysły, których
    > jeszcze nie było. Zrozumiem to, że jak ktoś zobaczy moją stronkę, spodoba mu
    > się pomysł i tworzy podobną.

    Zazwyczaj tak jest, ja chciałem, po prostu od autora pewnej strony (wiem,
    że jest programistą bo ma stronę i oferuje usługi programistyczne) kupić
    rozwiązanie, które zastosował do swojej strony po prostu ten CMS, a on się
    nie zgodził, nawet usuwając z "wnętrza" jakieś tam tajniki. Pisał do mnie,
    aby określił wymagania, założenia czego oczekuję, więc określiłem co i jak
    i pewnie trafiłem w 75% tego co on tam miał na tej już napisanej www, ale
    nie zgodził się, czyli widzisz, niektórzy z przyczyn mi nie znanych nie
    chcą sprzedawać własnych rozwiązań mimo iż prowadzą działalność gospodarczą
    w kierunku pisania stron, mają coś gotowe, co ewentualnie można jeszcze raz
    sprzedać, a jednak nie... chce siedzieć tydzień i pisać od nowa to samo.
    Jaki to ma sens ?

> [...]
    > nie stworzył. Owszem, wykonał zadanie. Ale dlaczego ma zarabiać na tym, co

    Takie działanie należay potępiać.

> [...]
    > wykonanie małego skryptu. Mieliśmy się rozliczyć na podstawie faktury od
    > wykonawcy. Jeszcze nie dostałem faktury, a już skrypt ten ujrzałem w

    Jesteś pewien, że to Twój skrypt ???
    Bo widzisz, ja widziałem w necie jakieś tam skrypty, ale po zakupieniu
    kilku książek i skorzystaniu z kursów on-line z netu... te same skrypty sam
    piszę.

    > I ja tylko chcę uniknąć podobnej sytuacji. Dlatego szukam jakiejś możliwości
    > poradzenia sobie z tym problemem. Dlatego myślałem o umowie o pracę z taką
    > osobą.

    W zupełności Ciebie rozumiem, ale mihau napisał już i podzielam jego zdanie

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    grupy.3mam.net 'Kontakt' dla e-poczty
    Antyki http://foto.3mam.net/antyki/antyki_6.php

  • 18. Data: 2009-06-30 20:09:55
    Od: "Zach" <z...@N...gazeta.pl>

    Wiem, że to moje pomysły, bo wykonawca nie zadał sobie trudu i na allegro
    podał link do mojej istniejącej strony. Zrobiłem zrzut z ekranu i
    zapowiedziałem mu, że jeśli nie zaprzestanie tych praktyk, to sprawa skończy
    się w sądzie.

    Wycofał aukcję allegro, ale skąd mogę mieć pewność, że gdzie indziej nie
    rozpoczął sprzedaży? Lub, że nie zrobi tego w najbliższym czasie?

    Prześlę na priva te moje strony. Nie jest to nic wielkiego (na razie), ale są
    one MOJE!! I są dla mnie ważne. Każdy, kto kiedykolwiek coś stworzył (a nie
    skopiował i zmodernizował), napewno to zrozumie.

    Zach

  • 19. Data: 2009-07-04 20:33:51
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

    Dnia Tue, 30 Jun 2009 20:09:55 +0000 (UTC), Zach napisał(a):

    > Prześlę na priva te moje strony.

    widocznie się rozmyśliłeś, bo nie mam na priv tych stron

    Antyki http://foto.3mam.net/antyki/antyki_4.php

  • 20. Data: 2009-11-22 14:36:31
    Od: "jacem" <j...@1...pl>

> [...]
    > ale są one MOJE!! I są dla mnie ważne. Każdy, kto kiedykolwiek coś
    > stworzył (a nie skopiował i zmodernizował), napewno to zrozumie.

    Nasuwa się pytanie, w którym miejscu to już podlega ochronie?

    Na początku następuje ustalenie założeń projektu (klient opisuje, w jaki
    sposób ma działać aplikacja, w różnej formie, np. przesłał szkice
    formularzy, raportów, ładnie to opisał w Wordzie, a nawet zrobił
    prezentację w Powerpoint.)

    Programista wykonał aplikację wg tych założeń.

    Branża klienta jest specyficzna, przy czym programista nabrał
    doświadczenia przy wykonaniu tego typu aplikacji.
    I jako, że ma doświadczenie, łatwiej mu będzie znaleźć sobie niszę w tej
    właśnie branży.
    Np. są firmy specjalizujące się w programach dla przychodni, serwisów
    samochodowych itp.

    No i otrzymał zlecenie od podobnej firmy.

    Klient mówi: "Stop! Pan nie może wykorzystać schematu aplikacji, którą
    Pan napisał dla mnie, bo to mój pomysł!"

    I taki zapis w umowie powoduje, że programista właściwie nie miałby co
    szukać w tej branży, bo klient zabronił.

    Przecież wielu klientów działa w danej branży podobnie - właściwie to
    nie żaden pomysł, ale zapis modelu biznesowego w tej branży, wg którego
    może przecież działać wiele firm.
    Czy można coś takiego zastrzegać?

    Inna sprawa to wykorzystanie kodu, klas, modułów, jako części danej
    aplikacji (implementacja modelu), ale to już należy do warsztatu
    programisty.
    Czy w związku z tym, klient może sobie "skrypt" zastrzec?
    Pewnie może, ale to już kwestia ceny. ;-)

    j.