PracaGrupypl.praca.dyskusje › IT - umowa o współprace + i -

  • 1. Data: 2003-10-25 20:40:14
    Temat: IT - umowa o współprace + i -
    Od: "janek" <c...@p...onet.pl>

    Witam
    Firma zaproponowała mi, że ja otwieram działalność i oni mnie biorą na
    wyłączność. Jakie macie doświadczenia z taką formą wsółpracy. Interesują
    mnie plusy i minusy takiego rozwiązania (i może porównanie do umowy o
    pracę).

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2003-10-25 22:23:35
    Temat: Re: IT - umowa o współprace + i -
    Od: scream <s...@...pl>

    Użytkownik janek napisał:
> [...]
    > wyłączność. Jakie macie doświadczenia z taką formą wsółpracy. Interesują
    > mnie plusy i minusy takiego rozwiązania (i może porównanie do umowy o

    minusy są takie, że ZUS i wszystkie inne popłatki płacisz Ty ze swojej
    forsy, dlatego uwzględnij to kiedy bedziesz negocjowac swoją płace

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 3. Data: 2003-10-26 08:25:38
    Od: "bm" <g...@g...pl>

    Użytkownik "janek" <c...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wyłączność. Jakie macie doświadczenia z taką formą wsółpracy. Interesują
    > mnie plusy i minusy takiego rozwiązania (i może porównanie do umowy o

    plusy:
    - sam decydujesz ile płacisz na ZUS, możesz płacić najniższą stawkę a resztę
    lokować w funduszach
    - jeśli będziesz tzw 'vatowcem' to możesz w koszty rozliczać różne zakupy,
    od samochodu aż po długopis
    - możesz nawiązać współpracę z innymi firmami (na umowę o pracę też możesz,
    ale mając firmę ułatwiasz współpracę potencjalnym firmą)

    minusy:
    - wystawiasz co miesiąc fakturę, którą firma płaci, jeżeli firma z jakiegoś
    powodu nie zapłaci za wykonane usługi to tracisz bo Ty mimo wszystko musisz
    opłacić ZUS i odprowadzić VAT
    - nie wiem jak rozwiążesz problem ewentualnych delegacji
    - dochodzi tez kwestia 'kodeksu pracy', będąc współpracownikiem nie chroni
    Cię kodeks pracy (choroby, nadgodziny, urlopy, zwalnianie, itd), ale nie
    wiem na ile jest to dla Ciebie ważne, musisz to przemyśleć
    - sam musisz zadbać o ZUS, urząd skarbowy i inne tego typu instytucje, z
    drugiej strony możesz zlecić to do jakiegoś biura rachunkowego, ale nie wiem
    do końca jaka jest ich odpowiedzialność za ewentualne błędy - może warto
    zadać takie pytanie na grupie

    Mój znajomy (szef IT w pewnej firmie) przeszedł na kontrakt. Na początku
    narzekał, że w sumie finansowo wychodzi na tym gorzej, ale to było przez
    pierwsze 2-4 miesiące, teraz wie już jak załawtiać sprawy z ZUS'em, US i co
    wrzucać w koszty i wychodzi na tym lepiej. Zmiana formy współpracy nie
    wpłynęła na warunki pracy, ale z tym może być różnie, zależy od pracodawcy.

    pozdrawiam
    Basia

  • 4. Data: 2003-10-26 20:46:52
    Od: "JL" <jl@[cut]noemail.pl>

    Użytkownik "bm" <g...@g...pl> napisał w wiadomości

    > - nie wiem jak rozwiążesz problem ewentualnych delegacji

    Dopisując wartość delegacji do faktury. Pracodawcy wystarczy okazać
    kserokopie biletów, rachunki za nocleg, rozliczenie kilometrówki.
    Należy też pamiętać o dopisaniu diety.

    > - dochodzi tez kwestia 'kodeksu pracy', będąc współpracownikiem nie chroni
    > Cię kodeks pracy (choroby, nadgodziny, urlopy, zwalnianie, itd),

    Tego typu sprawy negocjuje się i następnie zawiera stosowne zapisy w
    kontrakcie.

    > - sam musisz zadbać o ZUS, urząd skarbowy i inne tego typu instytucje, z
    > drugiej strony możesz zlecić to do jakiegoś biura rachunkowego,

    Zalecam to drugie, ze wskazaniem na koncesję MF.

    > ale nie wiem
    > do końca jaka jest ich odpowiedzialność za ewentualne błędy

    Cywilna.

    > - może warto zadać takie pytanie na grupie

    Warto przede wszystkim poszukać w googlach.
    Temat wałkowany jest kilka razy miesięcznie.

    Elementy o których nie wspomniałaś to:

    1. Zmiana przepisów w styczniu 2003 w zakresie kwalifikowania przychodów
    z tyt. prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.
    Polecam lekturę ze względu na skarbówkę. W moim przypadku potrzebna była
    opinia prawna.

    2. Konsekwencje wynikające z odpowiedzialności względem pracodawcy
    w tym:
    - za powierzone mienie
    - za jakość i terminowość wykonanej pracy
    (rozdział odpowiedzialność materialna pracownika w KP)

    3. Brak ochrony prawnej w postaci przestrzegania czasu pracy,
    należnych urlopów, okresów wypowiedzenia, terminowego regulowania
    zobowiązań pracowniczych, ochronie w razie niewypłacalności pracodawcy itp.

    JL

  • 5. Data: 2003-10-26 22:45:36
    Od: "janek" <c...@p...onet.pl>

    Dzięki wszystkim za info. Będę modrzejszy na jutrzejszej rozmowie z szefem
    tej firmy.
    Pozdrawiam.