PracaGrupypl.praca.dyskusjeIT - umowa o współprace + i - › Re: IT - umowa o współprace + i -
    From: "bm" <g...@g...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: IT - umowa o współprace + i -
    Date: Sun, 26 Oct 2003 09:25:38 +0100

    Użytkownik "janek" <c...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:bnen3u$sv7$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Witam
    > Firma zaproponowała mi, że ja otwieram działalność i oni mnie biorą na
    > wyłączność. Jakie macie doświadczenia z taką formą wsółpracy. Interesują
    > mnie plusy i minusy takiego rozwiązania (i może porównanie do umowy o
    > pracę).

    plusy:
    - sam decydujesz ile płacisz na ZUS, możesz płacić najniższą stawkę a resztę
    lokować w funduszach
    - jeśli będziesz tzw 'vatowcem' to możesz w koszty rozliczać różne zakupy,
    od samochodu aż po długopis
    - możesz nawiązać współpracę z innymi firmami (na umowę o pracę też możesz,
    ale mając firmę ułatwiasz współpracę potencjalnym firmą)

    minusy:
    - wystawiasz co miesiąc fakturę, którą firma płaci, jeżeli firma z jakiegoś
    powodu nie zapłaci za wykonane usługi to tracisz bo Ty mimo wszystko musisz
    opłacić ZUS i odprowadzić VAT
    - nie wiem jak rozwiążesz problem ewentualnych delegacji
    - dochodzi tez kwestia 'kodeksu pracy', będąc współpracownikiem nie chroni
    Cię kodeks pracy (choroby, nadgodziny, urlopy, zwalnianie, itd), ale nie
    wiem na ile jest to dla Ciebie ważne, musisz to przemyśleć
    - sam musisz zadbać o ZUS, urząd skarbowy i inne tego typu instytucje, z
    drugiej strony możesz zlecić to do jakiegoś biura rachunkowego, ale nie wiem
    do końca jaka jest ich odpowiedzialność za ewentualne błędy - może warto
    zadać takie pytanie na grupie

    Mój znajomy (szef IT w pewnej firmie) przeszedł na kontrakt. Na początku
    narzekał, że w sumie finansowo wychodzi na tym gorzej, ale to było przez
    pierwsze 2-4 miesiące, teraz wie już jak załawtiać sprawy z ZUS'em, US i co
    wrzucać w koszty i wychodzi na tym lepiej. Zmiana formy współpracy nie
    wpłynęła na warunki pracy, ale z tym może być różnie, zależy od pracodawcy.

    pozdrawiam
    Basia