PracaGrupypl.praca.dyskusje › II filar

  • 1. Data: 2003-01-29 21:07:35
    Temat: II filar
    Od: "JLR" <j...@w...pl>

    czy ktoś wie (podobno było coś w prasie) jak można zrezygnować z II fialru
    ubezpieczeń.
    Wiem, że trzeba napisać do funduszu ale kwestia uzasadnienia - czy ktos cos
    wie na ten temat. Sprawa jest dość pilna - z góry dziękuję Joanna

  • 2. Data: 2003-01-29 21:45:21
    Temat: Re: II filar
    Od: flyer <f...@p...gazeta.pl>

    JLR wrote:

> [...]
    > Wiem, że trzeba napisać do funduszu ale kwestia uzasadnienia - czy ktos cos
    > wie na ten temat. Sprawa jest dość pilna - z góry dziękuję Joanna

    Z II filaru chyba nie mozna - rzecz dotyczy osob majacych wybor pomiedzy
    ZUSem a II filarem w 1999r. Pozostali na pewno nie moga z niego
    zrezygnowac.

    Natomiast mozna sie przeniesc z OFE do innego - nie jest potrzebna zadna
    motywacja, ale OFE moze pobierac oplate za przeniesienie i w nowym OFE
    niekoniecznie musza Ci naliczyc staz, uwzgledniony przy obliczaniu prowizji.

    Flyer

  • 3. Data: 2003-01-30 11:31:32
    Od: "domańczak" <d...@p...onet.pl>

    Poniewaz trochę interesuje sie zmianą funduszu (w moim poprzednim miejsu
    pracy wręcz zmuszono mnie do wyboru takiego a nie innego funduszu),
    zachowałm sobie taki wycinek z dziennika "Życie" (16 i 17 czerwca 2001). Nie
    wiem, moze ostatnio cos sie zmieniło. Trzeba by poszukać moze jakieś
    aktualnosci na Onecie albo pogooglować ;-)

    "Jak zmienic OFE
    Najpierw spotkaj sie z akwizytorem funduszu, do którego chcesz sie przeniesć
    i podpisz umowę członkowską. Poinformuj go takze, ze juz nalezysz do innego
    OFE. Następnie wyslij pismo do swego starego funduszu. W liscie powinny sie
    znaleźć twoje dane: imie, nazwisko, numer dowodu osobistego, adres oraz
    numer umowy członkowskiej. W pismie tym poinformuj także, ze w pełni
    świadomie zdecydowałes sie na zmiane funduszu. Podaj nazwę nowego funduszu,
    date i godzinę podpisania umowy. Poproś o jak najszybsze dokonanie transferu
    twoich srodków. Dodaj, ze wiesz, że podane przez ciebie dane sa
    wystarczajace do przeprowadzenia transferu i zagroź skargą do UNFE, gdyby
    transfer był odwlekany. Kopie wymienionego pisma wyslij także do swego
    oddziału ZUS."

    Pozdrawiam i życzę dobrego wyboru :-)
    Ania

  • 4. Data: 2003-01-31 03:26:40
    Temat: Re: II filar - DLUUUUUUUUUUUUUGIE !!!!!!
    Od: flyer <f...@g...pl>

    JLR wrote:

> [...]
    ktos cos
    > wie na ten temat. Sprawa jest dość pilna - z góry dziękuję Joanna

    Na wstepie - proponuje odwiedzic tez grupe pl.soc.prawo i ewentualnie
    realnego prawnika cywiliste lub specjaliste od prawa pracy i ubezpieczen
    spolecznych (ustawa o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
    z dnia 28 sierpnia 1997, Dz.U. z 1997 Nr 139, poz. 934 z pozn.
    zmianami, w art 90 ust. 1 i ust. 2 deleguje wiekszosc sporow pomiedzy
    czlonkami funduszy a funduszami do sadow pracy i ubezpieczen
    spolecznych). Ja prawo cywilne mialem 10 lat temu i byl to tylko jeden z
    przedmiotow teoretycznych na moim kierunku, a obcykany prawnik zna
    dokladnie przedmiot sprawy i ewentualnie ma nawet dostep do orzecznictwa
    sadow, wiec czasami nawet ma gotowe rozwiazanie i zna z
    prawdopodobienstwem 80% wynik sprawy.

    ZUS (Ustawa o systemie ubezpieczen spolecznych z dnia 13 pazdziernika
    1998, Dz.U. 1998 Nr 137, poz. 887 z pozn. zmianami)

    Art 111

    Ust. 3
    Ubezpieczeni urodzeni po dniu 31 grudnia 1948 r., a przed dniem 1
    stycznia 1969 r., z wyjatkiem osob pobierajacych emeryture, moga na swoj
    wniosek przystapic - poprzez zawarcie umowy - do wybranego otwartego
    funduszu emerytalnego.

    Ust. 4
    Ubezpieczeni, o ktorych mowa w ust.3, moga zawrzec umowe z otwartym
    funduszem emerytalnym w terminie do dnia 31 grudnia 1999r., z
    zastrzezeniem ust. 6.

    Ust. 5
    Przystapienie przez ubezpieczonych, o ktorych mowa w ust. 3, do
    otwartego funduszu emerytalnego jest nieodwolalnym oswiadczeniem woli o
    wyborze ubezpieczenia emerytalnego na zasadach okreslonych dla osob
    urodzonych po dniu 31 grudnia 1968 r.

    Ust. 6
    Termin, o ktorym mowa w ust. 4, uwaza sie za zachowany, jezeli osoba
    urodzona w okresie okreslonym w ust. 3 nie podlega obowiazkowi
    ubezpieczen spolecznych w 1999 r., lecz przystapila do otwartego
    funduszu emerytalnego w ciagu 6 miesiecy od powstania obowiazku
    ubezpieczenia po dniu 31 grudnia 1999 r. oraz w dniu powstania tego
    obowiazku nie ukonczyla 50 lat.

    Z powyzszego wynika, ze jezeli wszystkie warunki ustawowe zostaly
    spelnione, tj.:

    - osoba nie byla na emeryturze;
    - umowa zostala zawarta do dnia 31 grudnia 1999 r.;
    - lub umowa zostala zawarta do dnia 31 czerwca 2000 r. i osoba ja
    zawirajaca nie miala w dniu zawarcia ukonczonych 50 lat;

    umowa jest wazna.
    Tu musialby wypowiedziec sie cywilista (grupy prawo lub realny
    prawnik), ale ja uwazam, ze umowa nie spelniajaca powyzszych kryteriow
    jest niewazna.

    Jedynymi pozostalymi drogami jest "uniewaznienie" umowy (oswiadczenia
    woli) poprzez:

    - zastosowanie art. 82 ustawy Kodeks cywilny tj. udowodnienie, ze w
    chwili podpisywania umowy przystapienia do OFE osoba miala ograniczona
    swiadomosc psychiczna. Niestety nie wiem jak wyglada praktyka procesowa,
    ale zakladam ze dowodem moglo by byc zeznanie swiadkow o tym, ze w
    momencie podpisywania osoba miala przemijajace zaburzenie czynnosci
    psychicznych spowodowane spozyciem alkoholu (tu uwaga - naklanianie
    swiadkow do falszywych zeznan jak rowniez falszywe zeznania podlegaja
    bodajrze pod Kodeks karny ;) )

    - uchylenie sie od skutkow prawnych oswiadczenia woli z tytulu bledu.
    Tutaj trzeba by troche poszperac w aktach prawnych (komplet przesylam na
    adres prywatny) i uzgodnic od kiedy biegnie okres przedawnienia - czy od
    chwili otrzymania tego postu (niestety raczej nie) czy od chwili wejscia
    w zycie aktu prawnego - zadnej szansy - zgodnie z art. 88 terminem jest
    rok od wykrycia bledu ("rzeczowego" a nie polapania sie, ze ten II filar
    mi nie odpowiada) oswiadczenia woli.

    art 84 , 86, 88 Kc.

    Podsumowujac - niestety najlepiej najpierw skontaktowac sie z prawnikiem
    lub osoba obeznana w meandrach procesowych (wykonawczych) i podobnych
    spraw (zapewne juz byly), tudziez (juz po konsultacji, zeby nie robic
    tego na darmo) przeczytac Ustawe o organizacji i funkcjonowaniu funduszy
    emerytalnych oraz rozporzadzenie RM z dnia 9 czerwca 1998r. w sprawie
    trybu i zawarcia umowy .... . Inne przeslane na priv akty prawne, tylko
    tam gdzie sa wymienione (np. artykuly wymienione w art 84a --> ponizej),
    ale nie wiecej. Drukowac tez ich nie warto (dotyczy wszystkich aktow)-
    wyjdzie ryza papieru a efektywnie moze znajdzie sie w tym 10
    interesujacych stron.
    Podpowiem, ze gdybym jednak mylil sie w ocenie przedawnienia terminow,
    to bardzo ladnie wyglada art. 84a ustawy o funduszach emerytalnych,
    traktujacy o obowiazkowy dodatkowym zalaczniku i informacji od
    przedstawiciela OFE dla niektorych wymienionych osob (z pobieznego
    ogladu chyba wszystkich urodzonych w latach 1949-1953).

    Flyer

    PS. niestety wiecej nie zrobie - poswiecilem sprawie 5 godzin i im bede
    wiecej to rozwazal, tym wieksza papka mi sie w mozgu zrobi --> znaczy
    sie, zadnego sensownego efektu.

  • 5. Data: 2003-01-31 08:09:27
    Od: "J.R." <jromanowska[usun]@schr.gov.pl>

    dzięki dzieki wielkie, podpowiedź doskonała !!!!! pojawia sie prawdopodnie
    możliwość, skorzystania z przesłanki że w chwili podpisywania umowy osoba
    działała pod wpływem istotnego błędu - dopiero w terminie późniejszym,
    pismem syndyka została poinformowana o możliwości zaliczenia iluś tam lat
    pracy na wydziale , który ma uznane uciążliwe warunki - możliwośc doliczenia
    do emerytury - wiadomo o co chodzi. początkwo nikt nie informował
    pracowników, że ich wydział został objęty uciążliwymi warunkami.
    Cóż podejme próbę, może uda sie coś wywalczyć. Jeszcze raz serdeczne dzięki
    Joanna