PracaGrupypl.praca.dyskusje › Drenaz mozgow

  • 1. Data: 2003-08-02 16:35:55
    Temat: Drenaz mozgow
    Od: "Pit" <p...@w...pl>

    Fragmenty z Gazety Wyborczej :

    "
    Polscy studenci w amerykańskim Microsoft

    Znane są już nazwiska szczęśliwców, którzy wyjadą na staż do macierzystego
    oddziału Micosoft. W 15-osobowej grupie Europejczyków znajdzie się aż pięciu
    Polaków. Wszyscy studiują informatykę, a wyjazd to nagroda za ciężką
    kilkumiesięczną pracę - tyle trwała rekrutacja. Jak wybrano najlepszych? W
    pierwszym etapie kandydatów typowały uczelnie, które szczycą się najlepszymi
    wydziałami technicznymi. Pod uwagę brano nie tylko prymusów, ale i tych,
    którzy mają szanse stanąć w szranki z rekrutującymi do Microsoftu i potyczkę
    tę wygrać.
    (.....)
    Do USA polecą: Tomasz Czajka, Łukasz Anforowicz, obaj z Uniwersytetu
    Warszawskiego, Paweł Olsza z Uniwersytetu Wrocławskiego, Bartosz Nowierski i
    Stanisław Osiński z Politechniki Poznańskiej. "

    W tym kraju nigdy nie bedzie dobrze, poki najzdolniejsi beda wyjezdzac do
    USA zamiast przyczyniac sie do innowacyjnosci polskiej gosporarki. Tomasz
    Czajka, ktory wyjedzie do Microsoft jest jednym z trzech Polakow, ktorzy w
    tym roku wygrali miedzynarodowy konkurs na programowanie zespolowe. Mamy 3
    najlepszych studentow-informatykow na swiecie, wszyscy zapewne wyjada robic
    kariere za granice.
    Jesli juz kosztem polskiego podatnika wyksztalci sie geniusza na skale
    swiatowa od razu jedzie on pracowac i zarabiac pieniadze dla obcokrajowcow.
    Nie dziwie sie tym ktorzy wyjezdzaja, sam postapilbym podobnie - w Polsce
    nikt nie jest w stanie zapewnic im godnych warunkow do pracy.
    Poki nie zmieni sie polityka naszych wladz - nie beda wykladac wiecej
    pieniedzy na inwestycje w nauke i rozwoj mlodych talentow, poty bedziemy
    wszystko
    produkowac na licencji , badz sprowadzac towar. To oczywiscie oznacza brak
    szans na jakikolwiek rozwoj, bezrobocie i biede. Kraje skandynawskie wysoki
    standard zycia zawdzieczaja m.in innowacyjnosci gosporarki (wezmy za
    przyklad firmy Nokia, Ericsson), w USA jest podobnie. U nas nikt nie
    dostrzega tej zaleznosci. Dalej wyrzuca sie pieniadze w bloto: na dotacje
    dla hutnictwa i rolnictwa. Jakie jest wasze zdanie na ten temat?

  • 2. Data: 2003-08-03 16:04:35
    Temat: Re: Drenaz mozgow
    Od: "Dirschauer" <d...@N...wp.pl>

    Pit wrote:
    > Fragmenty z Gazety Wyborczej :

    > Polscy studenci w amerykańskim Microsoft
    >
    > Znane są już nazwiska szczęśliwców, którzy wyjadą na staż do
    > macierzystego oddziału Micosoft. [...]

    Można naiwnie mieć nadzieję, że kiedyś tutaj wrócą i przyczynią się do
    przebudowy naszej gospodarki na lepsze...

> [...]
    > podobnie. U nas nikt nie dostrzega tej zaleznosci. Dalej wyrzuca sie
    > pieniadze w bloto: na dotacje dla hutnictwa i rolnictwa. Jakie jest

    Niestety, masz rację. Mój promotor opowiadał przed kilku laty, że niemiecki
    koncern Volkswagen wydaje więcej rocznie na szkolenie pracowników, niż
    państwo polskie na edukację. Patrząc na to co się dzieje w kraju, można
    dojść do przewrotnego wniosku, że jesteśmy państwem bardzo bogatym, skoro
    stać nas żeby kształcić specjalistów przez 5-6 lat (mówię tylko o okresie
    studiów), a potem nie zapewnia się im godnych warunków pracy i muszą
    wyjeżdżać za granicę. Piszę "muszą", bo jeśli mają do wyboru "miłość do
    ojczyzny" i biedę w tejże lub godne życie za granicą, nawet za cenę ciężkich
    wyrzeczeń, to wybór jest prosty. Dzieci trzeba nakarmić zupą a nie
    pieprzeniem o polskiej ziemi, Marii Konopnickiej i Kulturkampfie.

    Dirschauer

  • 3. Data: 2003-08-03 17:50:43
    Od: Jado <j...@c...pl>

    Witam,

    Kilka uwag...

    Wydaje mi sie jednak, ze Ci zdolni ludzie swoje wyniki zawdzieczaja bardziej
    wlasnym zdolnosciom i ciezkiej pracy niz Panstwu i funduszom podatnikow.

    A po drugie - spojrzcie na to z drugiej strony - Nasze Panstwo nie jest w
    stanie dobrze wykorzystac ich zdolnosci i umiejetnosci - logicznym wiec
    bedzie, ze za granica beda mogli wlasciwie wykorzystac wlasne talenta.
    Czy maja u nas robic za "pomocnika administratora"?, bo pracy zgodnej z ich
    umiejetnosciami i wiedza u nas nie ma.

    To nasze Panstwo musi sie zmienic.

    Jado

  • 4. Data: 2003-08-03 19:07:28
    Od: "sajmon_templer" <f...@p...onet.pl>

    > A po drugie - spojrzcie na to z drugiej strony - Nasze Panstwo nie jest w
    > stanie dobrze wykorzystac ich zdolnosci i umiejetnosci - logicznym wiec
    > bedzie, ze za granica beda mogli wlasciwie wykorzystac wlasne talenta.

    Dokladnie to chcialem napisac - spójrzmy to jako dalsze ich ksztalcenie,
    nabywanie doswuiadczenia , którego nie mogliby zdobyc w Polsce

    TSS

  • 5. Data: 2003-08-03 19:55:56
    Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl>

    Pit napisał:

    > Jesli juz kosztem polskiego podatnika wyksztalci sie geniusza na skale
    > swiatowa od razu jedzie on pracowac i zarabiac pieniadze dla obcokrajowcow.

    A co - M$ miał wziąść mniej zdolnych, których kształcenie kosztowało
    tyle samo? Geniuszem się jest albo nie, do tego dochodzi jeszcze praca -
    a koszty są takie same jak przy próbach kształcenia debili. ;)

    Flyer

  • 6. Data: 2003-08-03 20:52:09
    Od: "Wiha Wrangler" <w...@N...gazeta.pl>

    Pit <p...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > W tym kraju nigdy nie bedzie dobrze, poki najzdolniejsi beda wyjezdzac do
    > USA zamiast przyczyniac sie do innowacyjnosci polskiej gosporarki.
    I bardzo dobrze. Silna koniunktura wywodzi sie z inwestowania w potencjal
    ludzki, a nie w molochy ktore generuja straty. A tak naprawde takich zdolnch
    ludzi z pasja w dziedzinie w ktorej rozwijaja talent jest niewielu (w Polsce
    jakies 5% z osob ktore sie ucza). Polska szokla nie ma luzu i dlatego
    generuje ludzi malo kreatywnych. Ci nieliczni to samouki i pasjonaci. Sobie
    tylko moga podzekowac bo wiedza co robia...:).
    > Jesli juz kosztem polskiego podatnika wyksztalci sie geniusza na skale
    swiatowa
    Wieszosc studentow to ludzie uzaleznieni od rodziny wiec:)...
    > od razu jedzie on pracowac i zarabiac pieniadze dla obcokrajowcow.
    I tak powinno być. Tam pracuje gdzie mam warunki. Po to inwestuje czlowiek we
    wlasne kwalifikacje, aby zarabiac. A moze tak napisze. Po co sie uczyc skoro
    to nic nie daje?. No moze ktos jest zboczony na punkcie uczenia sie i robi to
    bo lubi no to jakos zrozumiem...:], ale nie rozumiem jak ktos sie uczy aby
    odwalic i olac po najmniejszej lini oporu, a potem na rynku plakac ze sie nic
    nie potrafi, ze jest bezrobocie itp... Specjalisci maja sie dobrze bez
    wzgledu na kraj;).

    Pozdrawiam,
    Wiha Wrangler

  • 7. Data: 2003-08-03 21:10:09
    Od: "Jarosław Wiechecki" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pit" <p...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Fragmenty z Gazety Wyborczej :

    [...]
    Wreszcie jakiś sensowny głos w dyskusji. Niestety, ani rząd, ani
    społeczeństwo (większość), ani przedsiębiorcy nie rozumieją opłacalności
    inwestycji w naukę. Jedyne co potrafią to wymóc obniżenie pensji minimalnej,
    skrócenie urlopów, wydłużenie czasu pracy. Buraki ot co.

    --
    pozdrawiam
    Jarosław Wiecheck

  • 8. Data: 2003-08-03 21:31:55
    Od: "MiT" <m...@m...neostrada.pl>

    V-tek

    <cut>

    > Niestety, masz rację. Mój promotor opowiadał przed kilku laty, że
    niemiecki
    > koncern Volkswagen wydaje więcej rocznie na szkolenie pracowników, niż
    > państwo polskie na edukację.

    Ciekawe spostrzezenie. A mnie ciekawi jak sie ma stosunek wydatkow na
    edukacje do wydatkow na dotacje do gornictwa. Bo wedlug danych jakie
    ostatnio widzialem w TV dotacje dla gornictwa od poczatku lat
    dziewiecdziesiatych pochlonely ponad dwie roczne dziury budzetowe (okolo 90
    mld zlotych).

    Kiedys jeden z moichy wykladowcow mowil ze roczyn koszt doplat do gornctwa
    rowna sie kosztowi budowy fabryki nokii w Finlandii.

    Ja wiem ze gornicy maja trudna sytuacje. Ale moze by tak zamiast chodzic na
    Warszawe przez jakis czas zacisnac pasa. Pozwolic na zudowanie czegos co
    bedzie przynosic zysk

    Pozdrawiam

    MiT.

  • 9. Data: 2003-08-03 21:51:30
    Od: n...@p...ninka.net (Nina M. Miller)

    "Jarosław Wiechecki" <j...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    > inwestycji w naukę. Jedyne co potrafią to wymóc obniżenie pensji minimalnej,
    > skrócenie urlopów, wydłużenie czasu pracy. Buraki ot co.

    nie buraki tylko myslacy w perspektywie paru lat, do nastepnych
    wyborow. ot co.

    reforma edukacji? to kij w mrowisko, niepopularne, a nawet jak sie uda
    (w co nalezy watpic) to efekty beda widoczne za wieeeele lat - przy
    innej ekipie rzadzacej.

    to po co oni maja sie wysilac, skoro nie maja z tego zadnych korzysci?

    --
    Nina Mazur Miller
    n...@p...ninka.net

  • 10. Data: 2003-08-03 22:56:00
    Od: "Jarosław Wiechecki" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Nina M. Miller" <n...@p...ninka.net> napisał w wiadomości
> [...]
    > innej ekipie rzadzacej.
    >
    > to po co oni maja sie wysilac, skoro nie maja z tego zadnych korzysci?

    Święte słowa. Święte:)

    --
    pozdrawiam
    Jarosław Wiechecki