PracaGrupypl.praca.dyskusje › DG

  • 21. Data: 2002-11-05 01:41:26
    Temat: Re: DG (od jednej firmy - długie !)
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 1 Nov 2002, Andrzej Wrobel wrote:

    >+ <s...@p...onet.pl> wrote:
    [...]
> [...]
    >+ >> Niby dlaczego??? Ja tak własnie pracuję - wystawiam f-ry dla mojego
    >+ >> pracodawcy - tylko i wyłącznie. Raz ma miesiąc jedna f-ra. I nie
    >+ >> mam z tego powodu żadnych problemów z US. Ba... Kilku moich
    >+ >> znajomych tak pracuje i też nie mają problemów z US.
    >+ >
    >+ > No to czekaj, czekaj... I nic z tym nie rób... I za chwilę będziesz
    >+ > miał za swoje. Nie pamiętam szczegółów, ale na *.podatki był ten
    >+ > problem poruszany...
    >+
    >+ A mógłby jaśnie pan hrabia powiedzieć jaki przepis łamie?

    Jako przypozwany przez jaśnie hrabiego NieNaTejGrupie
    pozwolę sobie skomentować cytatami (wszystko z UoPDoOF,
    podkreślenie i gwiazdkowania moje, przepraszam za niezjadliwe
    polskie litery - ale to cut&paste z pewnej kombinacji),
    cytaty między ++++/---- lub "":

    Art. 13:
    ++++
    Za przychody z działalności wykonywanej osobiście,
    o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2,
    uważa się:
    *********
    ----

    "uważa się" a nie "można uznać", jakby kto nie zwrócił uwagi.
    Po prostu dochód spełniający wymogi jak wyżej *JEST* dochodem
    z "działaności wykonywanej osobiście" i nie można go uznać
    ani za dochód z DG ani za darowiznę (darowizna celem uświadomienia
    że zaliczenie jest "twarde" :] a nie "wedle uznania")

    ++++
    8) przychody z tytułu osobistego wykonywania usług na
    podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane
    wyłącznie od:
    ************
    a) osoby prawnej, jednostki organizacyjnej nie mającej
    osobowości prawnej lub przedsiębiorcy - jeżeli podatnik
    wykonuje te usługi wyłącznie dla
    potrzeb tych podmiotów i tego samego rodzaju usług
    nie wykonuje na rzecz ludności,
    ******************************
    [...]
    - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9
    ----

    Komentarze (nie moje, bo ja tam uprawniony nie jestem - ale
    osób z kwalifikacjami, prezentowane po gazetach) wyprowadzają
    drogą dedukcji że wyklucza realizację umowy "osobistej"
    w szczególności:
    - zatrudnienie osób fizycznych jako podwykonawców, o ile
    działalność wykracza poza własny ogródek (bo służącego,
    ogrodnika i zarządcę chałupy można sobie zatrudnić nawet
    na umowę o pracę *jako osoba fizyczna*, ale do *innych*
    prac już nie - więc zatrudniający staje się przedsiębiorcą)
    - zawarcie umowy której *nie da się* zaliczyć do umów
    zlecenia lub o dzieło - np. umowy agancyjnej (tu uwaga:
    AFAIK wg naszego prawa nie liczy się tytuł umowy
    a treść: czytamy że "zrobi to i to, do wtedy i daje
    ileś gwarancji" - to wg KC jest to umowa o dzieło
    i nie ma zlituj się !)
    -...pewnie jeszcze inne "wyróżniki" istnieją. Pytać fachowców.

    Przykładowo - dobre opisy są na hodze, ale w tej
    chwili widzę że im coś się strony rozjechały :] to
    weźmy kopię z googla:

    http://www.google.com.pl/search?q=cache:O0gPnPokXIcC
    :www.podatki.hoga.pl/in_zlecdzielo.asp+dzie%C5%82o+V
    AT+dzia%C5%82alno%C5%9B%C4%87&hl=pl&ie=UTF-8&inlang=
    pl

    Trochę oderwane, ale sam podział w odniesieniu do zupełnie
    innego rodzaju przychodu (bo z punktu widzenia podatków
    to jest przychód z praw majątkowych) mamy jak niżej:

    http://panorama.infor.pl/serwisvat/blank.html?trs=70
    &d=2
    (bądź łaskaw dotrzeć aż do miejsca w którym jest o umowach
    "wykonywanych osobiście").

    >+ Tysiące ludzi współpracuje tylko z jedną firmą i co?

    I nic. Jak długo US uzna że taki (DG) sposób naliczania
    podatku jest dla państwa korzystnyu to może nie mieć powodu
    się czepiać. Aż taki powód znajdzie albo zmieni zdanie:

    http://www.infor.pl/serwis.html?serwis=01&P180=I02.2
    002.109.000001000&krok=A

    IMHO VAT jest tylko jednym z powodów dla którego można próbować
    zacząć się przyglądać sposobowi klasyfikacji przychodu...
    Ale to IM*H*O (M*S*Z po naszemu z naciskiem na "S").

    BTW: w linku powyżej charakterystyczne jest, że niezależnie
    iż być może US coś "przywali" - to "przy okazji" możemy
    nieźle mieć zamieszane z ZUSem :( choć USu to *nie obchodzi*.
    Szczególnie jak umowa będzie umową zlecenia....
    Sprawa że ZUS od *zarejestrowanej jako działającej* DG trzeba
    odprowadzić - IMHO *wbrew* stwierdzeniu "Może się bowiem okazać,
    iż zleceniobiorca nie powinien płacić ZUS z tytułu działalnoœci
    gospodarczej (bo w rzeczywistoœci jej nie prowadził)," to...hm...
    IMO - fakt niedokonywania transakcji to mało !

    Hrabiemy oraz tobie powinno być znane stanowisko A.Golańskiego
    w kwestii ZUS (a to fachowiec), które jest nawet ponad moją
    ostrożność :) - a tu to ja bym uznał że ZUS należy zapłacić
    (od DG). Czyli 2 razy - raz od DG (z tytułu istnienia owej
    DG), raz od zlecenia (z tytułu istnienia zlecenia "osobistego").
    Krótko mówiąc - w razie postawienia przed sądem i przegrania
    mamy:
    - VAT który "wdzięczny kupujący" spróbuje od nas ściągnąć
    drogą sądową jako że z naszej winy (w końcu nie ma
    obowiązku sprawdzać czy coś robimy dla OF, czy zatrudniamy
    pracowników itp. - nieprawdaż ? Czyli z winy prowadzącego
    DG "dostaje w łeb" - to bierze KC i czyta: "kto wyrządzi
    szkodę..."), oczywiście do VATu 'przysługuje' sankcja 30%
    - ZUS, którego nie wiem czy ma podstawy nas ścigać, ale
    w myśl ww. zasady pewnie tak
    - odsetki od tego wszystkiego co wyżej
    - podważenie wszystkich kosztów DG, bo skoro nie były
    poniesione "w celu uzyskania przychodu"... Dla porządku
    trzeba przyznać że pewnie *część* kosztów da się zaliczyć
    do "nowoodkrytej" umowy o działo lub zlecenie (bo ustawa
    pozwala, ale warunki nie są identyczne jak dla DG), płacąc
    oczywiscie odsetki od zaliczenia w 'zły KUP' (DG) i nie
    dostając rekompensaty odsetkowej od zaliczenia w 'dobry KUP'
    (umowa "osobista") bo niby czemu...
    - podważenie odliczenia VAT od błędnego KUP bez możliwości
    odzyskania (bo przy "osobistych" nie przysługuje)
    - kara za nierzetelne prowadzenie ksiąg - ale to musiałby
    zaopiniować jakiś fachowiec czy fakt błędnego zaliczenia
    w KUP to jest "nierzetelność" czy "nieprawidłowość"
    ("nieprawidłowość" to nie przestępstwo, jak Maddy kiedyś
    wykładała na *.podatki, ale "nierzetelność" ponad jakieś
    ćwierć czy pół procenta to jest poważny problem)
    -...ja tam nie wiem co jeszcze, fachowców trzeba pytać...

    Starczy ci ? ;)
    Bo ja mam dość, ide spać (jak mi klient pozwoli :>),
    szukaj sobie dalej sam :) (bez urazy poproszę !)

    Pozdrowienia, Gotfryd
    (uznający że dobrze jest namawiać okoliczną ludność do
    kupowania usług w małych DG i przypominający że podstawą
    uznawania kosztów DG jest *PRZYCHÓD* a nie *DOCHÓD*)