PracaGrupypl.praca.dyskusje › Czy doktorant moze isc na bezrobotne ?

  • 1. Data: 2006-03-19 18:01:12
    Temat: Czy doktorant moze isc na bezrobotne ?
    Od: "Fantom" <s...@S...poczta.onet.pl>

    Witam
    Czy osoba bedaca doktorantem (niezatrudniona przez uczelnie) i pobierajaca
    stypendium naukowe moze "zapisac sie" na bezrobotnego ?

    Fantom
    ps. Jaka ustawa o tym mowi ?

  • 2. Data: 2006-03-19 18:34:27
    Temat: Re: Czy doktorant moze isc na bezrobotne ?
    Od: "Marcin Delektowski" <t...@i...pl>

    Fantom napisał(a):

    > Witam
    > Czy osoba bedaca doktorantem (niezatrudniona przez uczelnie) i
    > pobierajaca stypendium naukowe moze "zapisac sie" na bezrobotnego ?
    > ps. Jaka ustawa o tym mowi ?

    Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy:
    "
    bezrobotnym - oznacza to osobę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1 i 2 lit. a-e
    i g, lub cudzoziemca - członka rodziny obywatela polskiego, niezatrudnioną i
    niewykonującą innej pracy zarobkowej, zdolną i gotową do podjęcia zatrudnienia w
    pełnym wymiarze czasu pracy obowiązującym w danym zawodzie lub służbie albo
    innej pracy zarobkowej, albo jeżeli jest osobą niepełnosprawną, zdolną i gotową
    do podjęcia zatrudnienia co najmniej w połowie tego wymiaru czasu pracy,
    _nieuczącą_się_w_ szkole_, z wyjątkiem uczącej się w szkole dla dorosłych lub
    przystępującej do egzaminu eksternistycznego z zakresu tej szkoły lub w szkole
    wyższej w systemie wieczorowym, zaocznym lub eksternistycznym, zarejestrowaną we
    właściwym dla miejsca zameldowania stałego lub czasowego powiatowym urzędzie
    pracy oraz poszukującą zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, jeżeli:

    c) nie nabyła prawa do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy, renty
    szkoleniowej, renty socjalnej albo po ustaniu zatrudnienia, innej pracy
    zarobkowej, zaprzestaniu prowadzenia pozarolniczej działalności, nie pobiera
    zasiłku przedemerytalnego, świadczenia przedemerytalnego, świadczenia
    rehabilitacyjnego, zasiłku chorobowego lub macierzyńskiego,
    "

    Teraz powstaje pytanie jaki ma status prawny doktorant, który pobiera
    stypendium. Czy to co umożliwia mu pobieranie stypendium nie kwalifikuje go jak
    "osoby uczącej się"? Przyznam, że nie wiem (choć intuicyjnie powiedziałbym, że
    jest osobą uczącą się) - może ktoś z Was wie?

    --
    Pozdrawiam,
    Marcin Delektowski

  • 3. Data: 2006-03-19 21:23:40
    Od: badzio <b...@n...epf.pl>

    Fantom napisał(a):
    > Czy osoba bedaca doktorantem (niezatrudniona przez uczelnie) i pobierajaca
    > stypendium naukowe moze "zapisac sie" na bezrobotnego ?
    IHMO warunkiem bycia doktorantem jest nierejestrowanie sie w urzedzie
    pracy jako bezrobotny
    --
    Michal "badzio" Kijewski
    JID: badzio(at)chrome(dot)pl

  • 4. Data: 2006-03-19 21:28:57
    Od: Lia <i...@p...org>

    Dnia 2006-03-19 19:34:27 w sprzyjających i niepowtarzalnych okolicznościach
    przyrody grupowicz *Marcin Delektowski* skreślił te oto słowa:

> [...]
    > "osoby uczącej się"? Przyznam, że nie wiem (choć intuicyjnie powiedziałbym, że
    > jest osobą uczącą się) - może ktoś z Was wie?

    Jeśli dostaje stypendium naukowe to jest na dziennych studiach
    doktoranckich - czyli osoba ucząca się.
    Ponadto osiąga jakiś "dochód" - UP nie interesuje czy to umowa o prace czy
    inne źródło. Ergo - nie jest bezrobotnym dla UP.
    Do tego - nie może podjąc pracy w pełnym wymiarze godzin na pełen etat -
    straci wtedy stypendium.

    Poza tym - jaki jest sens rejestrowania sie w UP przez doktoranta? Zasiłku
    nie dostanie... Nawet gdyby przysługiwał zasiłek (bo w poprzednim roku
    gdzies sie przepracowało wymagana liczbe dni na etacie) to zasiłek jest
    nizszy niż stypendium naukowe - wiec tez sie to nie opłaca.

    --
    Lia GG 1516512 ICQ 166035154 JID i...@j...org

    nie wie nic o usenecie, kto nie pisał na teście /KAnusia/

  • 5. Data: 2006-03-19 21:30:36
    Od: Lia <i...@p...org>

    Dnia 2006-03-19 22:23:40 w sprzyjających i niepowtarzalnych okolicznościach
    przyrody grupowicz *badzio* skreślił te oto słowa:

    > IHMO warunkiem bycia doktorantem jest nierejestrowanie sie w urzedzie
    > pracy jako bezrobotny

    Są studia doktoranckie zaoczne. Można byc wtedy bezrobotnym, bo nie dostaje
    sie stypendium, i nie uczy sie w trybie dziennym.

  • 6. Data: 2006-03-20 05:37:57
    Od: "Fantom" <s...@S...poczta.onet.pl>

    > Jeśli dostaje stypendium naukowe to jest na dziennych studiach
    > doktoranckich - czyli osoba ucząca się.

    Nie do konca. Jest "sluchaczem studiow". A taka osoba NIE JEST raczej
    studentem.

    > Ponadto osiąga jakiś "dochód" - UP nie interesuje czy to umowa o prace czy

    W ustawie nie ma nic o "dochodzie". I oczywsicie na pewno nie jest to
    dochod.

    > inne źródło. Ergo - nie jest bezrobotnym dla UP.
    > Do tego - nie może podjąc pracy w pełnym wymiarze godzin na pełen etat -
    > straci wtedy stypendium.

    No i co z tego ? Nie skresla jej to mozliwosci bycia bezrobotnym - to sprawa
    tej osoby co sobie wybierze za pieniadze - z bezrobotnego czy stypendium.

> [...]
    > gdzies sie przepracowało wymagana liczbe dni na etacie) to zasiłek jest
    > nizszy niż stypendium naukowe - wiec tez sie to nie opłaca.

    A kto sie pyta czy sie oplaca ? Chodz o to czy mozna.

    A teoretycznie moze sie oplacac. Bo (jezeli oczywiscie mozna byc tym
    bezrobotnym):
    - mozna pobierac zasilek
    - licza sie dodatkowe miesiace do emerytury
    - licza sie dodoatkowe skladki do emerytury (?)
    - ma sie ubezpieczenie (a jako student to nie za bardzo !)

    Fantom

  • 7. Data: 2006-03-20 05:38:42
    Od: "Fantom" <s...@S...poczta.onet.pl>

    > IHMO warunkiem bycia doktorantem jest nierejestrowanie sie w urzedzie
    > pracy jako bezrobotny

    Gdzie to mozna przeczytac ? Szukam wlasnie jakis konkretnych przepisow na
    ten temat

    Fantom

  • 8. Data: 2006-03-20 05:50:04
    Od: "Immona" <c...@n...gmailu>

    Fantom napisal:
    >go jak
    >powiedziałbym, że

    >Nie do konca. Jest "sluchaczem studiow". A taka osoba NIE JEST raczej
    >studentem.

    Nie chodzi o status studenta, tylko o spelnienie warunku
    "Nie uczy się w szkole z wyjątkiem szkół dla dorosłych lub szkół wyższych w
    systemie wieczorowym albo zaocznym. "

    (http://www.pup.debica.pl/bezrobot/ prawabez.html)

    Dodatkowo jest warunek, ze czlowiek musi byc zdolny podjac prace w pelnym
    wymiarze czasu.

    Nie wiem, ile wynosza obecnie stypendia doktoranckie, ale jesli ponad polowe
    placy minimalnej, to dodatkowo doktorant nie spelnia warunku

    "Nie uzyskuje miesięcznie przychodu w wysokości przekraczającej połowę
    minimalnego wynagrodzenia za pracę (z innego tytułu niż zasiłek lub
    świadczenia wypłacane z Funduszu Pracy) z wyłączeniem przychodów uzyskanych z
    tytułu odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na
    rachunkach bankowych."

    >W ustawie nie ma nic o "dochodzie". I oczywsicie na pewno nie jest to
    >dochod.

    Jest o przychodzie, jw.

    I.
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 9. Data: 2006-03-20 07:56:32
    Od: badzio <b...@n...skreslic.epf.pl>

    Patrze, patrze a tu Fantom porozsypywal nastepujace haczki:
    > Gdzie to mozna przeczytac ? Szukam wlasnie jakis konkretnych przepisow na
    > ten temat
    W regulaminie studiow doktoranckich (powinien byc dostepny na uczelni
    ktora prowadzi takie zajecia). A w tym regulaminie jest pewnie odnosnik
    do odpowiedniej ustawy na ktorej on bazuje.
    --
    Michal "badzio" Kijewski
    JID: badzio(at)chrome(dot)pl

  • 10. Data: 2006-03-20 07:59:26
    Od: badzio <b...@n...skreslic.epf.pl>

    Patrze, patrze a tu Fantom porozsypywal nastepujace haczki:
    > A teoretycznie moze sie oplacac. Bo (jezeli oczywiscie mozna byc tym
    > bezrobotnym):
    > - mozna pobierac zasilek
    nie bylbym tego pewnym
    > - licza sie dodatkowe miesiace do emerytury
    Nieskladkowe... z doktoratu tez sie raczej licza
    > - licza sie dodoatkowe skladki do emerytury (?)
    Jakie skladki?
    > - ma sie ubezpieczenie (a jako student to nie za bardzo !)
    Jako student to ma jak najbardziej. Jako doktorant do 26. roku zycia
    tez. Pozniej uczelnia raczej ubezpiecza doktoranta. Gwoli scislosci -
    mowimy tutaj o ubezpieczeniu zdrowotnym pozwalajacym korzystac z
    publicznej sluzby zdrowia, szpitali itp... kwestie typu odszkodowanie za
    zlamana noge czy zasilek macierzynski to zupelnie rozne sprawy i nie
    przysluguja one ani z racji bycia studentem, ani doktorantem ani bezrobotnym
    --
    Michal "badzio" Kijewski
    JID: badzio(at)chrome(dot)pl