PracaGrupypl.praca.dyskusje › Anulowanie rozpoczęcia działalności.

  • 1. Data: 2008-05-20 12:28:19
    Temat: Anulowanie rozpoczęcia działalności.
    Od: Adrian Kotwicki <a...@o...pl>

    Witam.

    Mam nadzieję że to odpowiednia grupa.

    W związku z zamiarem rozpoczęcia współpracy z pewną
    firmą zacząłem proces zakładania działalności
    gospodarczej: zarejestrowałem firmę w Urzędzie Miasta,
    otrzymałem REGON z Urzędu Statystycznego.

    Niespodziewanie, zanim jeszcze zdążyłem udać się
    do Urzędu Skarbowego i ZUSu dostałem od mojego niedoszłego
    kontrahenta wiadomość że podpisanie kontraktu się opóźni.

    Działalność zakładałem ponieważ było to wymagane przez
    kontrahenta do rozliczeń.

    W tym momencie ze względu na to że nie doszło do podpisania
    kontraktu (i w najbliższej przyszłości nie dojdzie)
    nie mam potrzeby zakładać firmę, a na pewno nie mam ochoty płacić ZUSu.

    W jaki sposób mogę anulować założenie tej nieszczęsnej firmy
    (biorąc pod uwagę to że nie byłem jeszcze w ZUSie).

    Termin podany jako początek działalności mija w przyszłym tygodniu.

    Jakie urzędy muszę odwiedzić? W jakiej kolejności? Jakie dokumenty?

    Dziękuję za odpowiedzi.

    Pozdrawiam grupę.

    Adrian Kotwicki

  • 2. Data: 2008-05-20 13:23:32
    Temat: Re: Anulowanie rozpoczęcia działalności.
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Tue, 20 May 2008 12:28:19 +0000 (UTC), Adrian Kotwicki
    <a...@o...pl> wrote:

    >W jaki sposób mogę anulować założenie tej nieszczęsnej firmy
    >(biorąc pod uwagę to że nie byłem jeszcze w ZUSie).

    Chyba nie możesz. Ale możesz działalność zawiesić.
    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 3. Data: 2008-05-20 13:30:55
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Adam Płaszczyca pisze:

    > Chyba nie możesz. Ale możesz działalność zawiesić.

    Powiedziałbym, że jest dokładnie na odwrót.

    Przede wszystkim należy wziąć pod uwagę, że obowiązek płacenia ZUSu
    nie powstaje w dniu wskazanym w urzędzie jako data rozpoczęcia DG, tylko
    w dniu faktycznego jej rozpoczęcia. Niejednokrotnie zdarza się, że w
    urzędzie przedsiębiorca rejestruje działalność na dzień 1 maja, a
    faktycznie ją rozpoczyna w dniu 15 maja, czy na przykład 1 czerwca. I to
    od tej drugiej daty należy się zarejestrować w ZUS.

    Jeśli ktoś rejestruje się w ZUSie po kilku dniach od daty wskazanej
    jako rozpoczęcie DG w urzędzie, to nie ma żadnego niebezpieczeństwa.
    Jeśli po kilku miesiącach, czy latach, to jeśli wykaże, że przez ten
    okres nie wykonywał DG, też mu nic nie grozi.

    Również jeśli działalność zarejestrujemy na dany dzień (albo w ogóle
    nie zarejestrujemy), a faktycznie będziemy ją wykonywać wcześniej,
    wcześniej powstanie też obowiązek ZUSowski.

    W omawianym przypadku należy pójść do urzędmu miasta/gminy i
    wyrejestrować działalność. Ponieważ działalność nigdy faktycznie nie
    była prowadzona, obowiązek rejestracji i zapłaty ZUS nie istnieje.

    Z Regonem już w ogóle nie powinno być problemu.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz