PracaGrupypl.praca.dyskusje › Agencja pracy tymczasowej - można dwie umowy?

  • 1. Data: 2007-09-07 18:51:27
    Temat: Agencja pracy tymczasowej - można dwie umowy?
    Od: igulinda <i...@g...com>

    Witam!
    Ostatnio interesuję się tematyką dot. agencji pracy tymczasowej i
    zastanawia mnie jedna rzecz:
    czy agencja jako strona umowy może podpisać z jednym 'czasownikiem'
    dwie równoległe umowy z takim samym zakresem obowiązków, każda po pół
    etatu, każda z innym pracodawcą użytkownikiem?
    Kodeks pracy nie zakazuje podpisywania dwóch umów o pracę,
    orzecznictwo sądowe mówi że nie można podpisać dwóch umów w celu
    omijania przepisów dotyczących płacenia za godziny nadliczbowe...Jeśli
    dwie umowy w sumie dają pełny etat, to nie służy to omijaniu prawa.
    Dla przykładu agencja zatrudnia np. wklepywacza danych, jeden
    pracodawca użytkownik potrzebuje go na pół etatu w godzinach 8-12
    drugi w godzinach 15-19. Zachowana jest minimalna 11 godzinna przerwa
    w pracy, zachowany jest pełen wymiar czasu pracy)( 8godzin). Logicznie
    rzecz biorąc jest więc to zgodne z prawem?
    A tak przy okazji kto w umowie o pracę tymczasową jest pracodawcą? ten
    co płaci czy ten co nadzoruje pracę? A może jeden i drugi?
    z góry serdecznie dziękuję za odpowiedź
    Iga

  • 2. Data: 2007-09-07 19:06:35
    Temat: Re: Agencja pracy tymczasowej - można dwie umowy?
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    igulinda napisał(a):
> [...]
    > w pracy, zachowany jest pełen wymiar czasu pracy)( 8godzin). Logicznie
    > rzecz biorąc jest więc to zgodne z prawem?

    Tak.

    Problemem tym pewnie nie zajęły się (jeszcze) sądy, ale przypuszczam,
    że nawet 11-godzinne przerwy muszą być zachowane jedynie wobec każdego
    pracodawcy-użytkownika osobno (podobnie jak możesz mieć podpisane 2
    normalne etaty i nikogo nie interesuje, że pracujesz po 16 godzin, ważne
    aby normy czasu pracy były przestrzegane u każdego pracodawcy z osobna).

    > A tak przy okazji kto w umowie o pracę tymczasową jest pracodawcą? ten
    > co płaci czy ten co nadzoruje pracę? A może jeden i drugi?
    > z góry serdecznie dziękuję za odpowiedź

    Odpowiedź jest w przepisach - pracodawcą jest agencja, a ten u kogo
    pracujesz, jest pracodawcą uzytkownikiem. Pracodawca odpowiada m. in. za
    podpisanie umowy, wypłacanie wynagrodzenia, natomiast pracodawca
    uzytkownik odpowiada od strony dopuszczenia do pracy, BHP,
    przestrzegania godzin pracy itd. Jeśli pracodawca użytkownik traktuje
    Cię gorzej, niż swoich własnych pracowników etatowych, to finansowo
    przed Tobą odpowiada za to agencja pracy, która ma regres do
    pracodawcy-użytkownika.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2007-09-07 19:20:51
    Od: igulinda <i...@g...com>

> [...]
    > normalne etaty i nikogo nie interesuje, że pracujesz po 16 godzin, ważne
    > aby normy czasu pracy były przestrzegane u każdego pracodawcy z osobna).

    Ale przecież pracodawca użytkownik w umowie o prace tymczasową nie
    jest tym samym co pracodawca przy umowie o pracę. Opisałam przypadek
    podpisania dwóch równoległych umów o pracę tymczasową z tym samy
    pracodawcą (agencją), Ty piszesz o podpisaniu dwóch równoległych umów
    o pracę u dwóch różnych pracodawców.
    Jak więc miałyby być zachowane 11godzinne przerwy między dwoma
    pracodawcami, gdyby pierwszy był drugim? brakuje w dobie 3 godzin żeby
    zachować ustawowe normy...

    > Odpowiedź jest w przepisach - pracodawcą jest agencja, a ten u kogo
    > pracujesz, jest pracodawcą uzytkownikiem.

    Nadal tego nie rozumiem - przy podpisaniu dwóch równoległych umów z
    agencją, z różnymi pracodawcami użytkownikami, gdzie 'czasownik'
    pracuje dla jednego w godzinach 8-12 a dla drugiego 18-22 zachowana
    jest przerwa 11h jeśli liczę je dla pracodawców użytkowników , nie
    zachowana dla pracodawcy( agencji).
    pozdrawiam
    Iga

  • 4. Data: 2007-09-07 19:59:18
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    igulinda napisał(a):

> [...]
    > pracuje dla jednego w godzinach 8-12 a dla drugiego 18-22 zachowana
    > jest przerwa 11h jeśli liczę je dla pracodawców użytkowników , nie

    Na to nie ma odpowiedzi w przepisach. Jeśli wystąpi problem,
    odpowiedź znajdziesz w orzeczeniach sądu, których na razie nie ma na ten
    temat.

    Możesz również zapytać się Państwowej Inspekcji Pracy - odpowiedzą Ci
    tak jak uważają, aczkolwiek nie będzie to miało mocy prawnej.

    Według mnie skoro to pracodawca-uzytkownik jest odpowiedzialny za
    przestrzeganie czasu pracy pracownika (art. 14 ustawy o zatrudnianiu
    pracowników tymczasowych), to podczas pracy u dwóch
    pracodawców-użytkowników każdy z nich rozlicza czas pracy i normy czasu
    pracy oddzielnie. Tym samym należy to porównać do dwóch umów o pracę z
    różnymi pracodawcami, wedle których jednego pracodawcę nie interesuje co
    robi pracownik u drugiego pracodawcy.