PracaGrupypl.praca.dyskusje › praca w zastępstwie

  • 1. Data: 2009-04-26 06:51:38
    Temat: praca w zastępstwie
    Od: "filip" <a...@g...pl>

    Pracownik A dostarczył zwolnienie lekarskie. W dniu dostarczenia zwolnienia
    przez A zostało ustalone, że pracownik B go zastąpi.
    Odmówił zastępstwa. Miała to być praca w jego dodatkowych godzinach w tym
    dniu (pracownik nie musiał stawiać się do pracy w dniu dla niego wolnym od
    pracy), godziny miały zostać odebrane w dniu następnym. Jest to praca na tym
    samym stanowisku.
    Czy B miał prawo odmówić pracy nie podając przyczyny?

    Natalia

  • 2. Data: 2009-04-26 07:54:00
    Temat: Re: praca w zastępstwie
    Od: "grom@x" <gromax@_USUN_.interia.pl>

    firma ustaliła potencjalnego zastępcę.
    ten potencjalny zastępca nie koniecznie sie zgodził z dyspozycją firmy.

    Pytanie - pracownik B dostal propozycję dodatkowej pracy i odmówił czy
    tez może propozycję przyjął i olał sprawę?
    To jest praca na pełen etat? bo cos mi tu pachnie wykonywaniem zleceń
    dla np. infolinii.

    a generalnie odpowiedź jest taka, że oczywiscie mógł odmówić. Nikt nie
    może nakazać czegoś, czego nie ma w umowie.

  • 3. Data: 2009-04-26 07:57:31
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    grom@x pisze:
> [...]
    >
    > a generalnie odpowiedź jest taka, że oczywiscie mógł odmówić. Nikt nie
    > może nakazać czegoś, czego nie ma w umowie.

    Ale jest w kp. Zastępstwo chorego pracownika jest szczególną potrzebą
    pracodawcy, która jest jednym z warunków dopuszczenia do pracy w
    godzinach nadliczbowych.

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2009-04-26 08:15:13
    Od: "grom@x" <gromax@_USUN_.interia.pl>

    > Ale jest w kp. Zastępstwo chorego pracownika jest szczególną potrzebą
    > pracodawcy, która jest jednym z warunków dopuszczenia do pracy w
    > godzinach nadliczbowych.

    dobrze że piszesz - dopuszczenia. pracownik nie ma obowiązku pracy w
    godzinach nadliczbowych, czyli moze odmówić. jakby bardzo chciał, to
    pracodawca może się nagiać i własnie skorzystać z tego paragrafu.
    i w druga strone podobnie - jeśli pracodawca ma potrzebę a pracownik ma
    mozliwość to jest konkretny przepis to regulujący.

    W zadanym pytaniu było jasne - pracodawca chce, pracownik nie chce. Brak
    podstaw do skorzystania z paragrafu

  • 5. Data: 2009-04-26 08:17:35
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    grom@x pisze:

> [...]
    > mozliwość to jest konkretny przepis to regulujący.
    >
    > W zadanym pytaniu było jasne - pracodawca chce, pracownik nie chce. Brak

    IMHO nie masz racji. Jedną z cech stosunku pracy jest wykonywanie
    pracy w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę. Pracodawca może
    zatem swobodnie ustalać czas pracy pracownika - w ramach określonych
    przepisami - w tym również w godzinach nadliczbowych.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2009-04-26 08:33:08
    Od: "filip" <a...@g...pl>

    Użytkownik "grom@x" <gromax@_USUN_.interia.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > może propozycję przyjął i olał sprawę?
    > To jest praca na pełen etat? bo cos mi tu pachnie wykonywaniem zleceń dla

    Pracownik dostał polecenie, nie sprzeciwił się (początkowo).
    Jest to praca na pełny etat.
    Nie jest to infolinia.
    Dodam, że sytuacja nieco zakłóciła pracę w firmie.

  • 7. Data: 2009-04-26 09:04:42
    Od: "grom@x" <gromax@_USUN_.interia.pl>

    śliska sprawa. Dzień wolny pracownika.
    A najlepszym wyjsciem w takim przypadku jest nie odbierac telefonu i
    wtedy nie ma zagwostek
    Wg twojej interpretacji 24 na dobe musiałbym być dostepny dla
    pracodawcy, bo moze zadzwonić w ramach "nieprzewidzianych okolicznosci".
    Nie wyobrazam sobie żeby nie mieć czasu na np. dwugodzinny spacer nad
    morzem (trzeba dojechać), spotkanie z przyjaciółmi (no tak, pub i
    alkohol) albo najzwyklejsze w świecie siedzenie przed telewizorem przy
    arcywaznym dwa tysiące pięćset trzydziestym siódmym odcinku mojego
    ukochanego serialu.
    Rozumiesz? to jest czas wolny pracownika. Moze się zdarzyc sytuacja
    podbramkowa, ale wtedy lezy w dobrej woli pracodawcy żeby sciągnac
    jakies zastepstwo. A pracownika dobra wola to zgodzic się. albo odmówić.
    albo nie odebrać telefonu, wtedy nie ma najmniejszego problemu

  • 8. Data: 2009-04-26 09:17:41
    Od: "grom@x" <gromax@_USUN_.interia.pl>

    > Pracownik dostał polecenie,

    Polecenie? na jakiej podstawie?

    > nie sprzeciwił się (początkowo).
    co to znaczy początkowo? został zapytany, czy nie mógłby przyjść w dniu
    wolnym od pracy i zastapić iksińskiego czy też miał powiedziane: masz
    przyjść dzisiaj bo ktos musi zastapić iksińskiego ? i nie sprzeciwienie
    się to reakcja "acha" czy tez może "ok, za godzinkę jestem"
    a potem po godzinie zadzwonił ze jednak nie ma siły na przyjscie czy też
    moze po prostu nie przyszedł?

    > Jest to praca na pełny etat.
    i na umowe o pracę? to ma znaczenie czy jest to regulowane przez kp czy
    też kc

    > Dodam, że sytuacja nieco zakłóciła pracę w firmie.
    a to juz chyba nie jest problem pracownika?
    a pracodawca ma nauczkę, że musi troszke więcej przewidzieć na etapie
    planowania

  • 9. Data: 2009-04-26 09:43:46
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-04-26, grom@x <gromax@_USUN_.interia.pl> wrote:

    > dobrze że piszesz - dopuszczenia. pracownik nie ma obowiązku pracy w
    > godzinach nadliczbowych, czyli moze odmówić.

    Nie może. Już była dyskusja na ten temat (tutaj), wraz z linkami do
    orzecznictwa. Pogooglaj sobie, tu masz przykład:

    http://www.rp.pl/artykul/56535,62084_Kiedy_mozna_odm
    owic_pracy_w_nadgodzinach_.html

    [...]

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 10. Data: 2009-04-26 10:37:00
    Od: "grom@x" <gromax@_USUN_.interia.pl>

    > Nie może. Już była dyskusja na ten temat (tutaj), wraz z linkami do
    > orzecznictwa. Pogooglaj sobie, tu masz przykład:
    >
    > http://www.rp.pl/artykul/56535,62084_Kiedy_mozna_odm
    owic_pracy_w_nadgodzinach_.html

    przeczytaj ostatni akapit artykułu.
    moje podejscie - nie robić za duzo jezeli nie musze, bo to przyzwyczai
    druga stronę że niby jest oczywiste.
    ponadto zwróć uwage, że to nie jest prośba o _pozostanie_ po godzinach
    tylko o dodatkowe przyjście do pracy