PracaGrupypl.praca.dyskusje › aneks do wypowiedzenia

  • 1. Data: 2003-11-15 15:23:48
    Temat: aneks do wypowiedzenia
    Od: "Damian P." <t...@w...pl>

    Witam,

    2,5 miesiaca temu dostałem wypowiedzienie ze wzgledu na likwidacje
    stanowiska pracy. Ostanio firma otzrymala nowe zlecenia i szef teraz chce mi
    dac aneks do wypowiedzienia przedluzajacy wypowiedzenie o 2 miesiace. Z
    rozmowy z nim wywnioskowalem ze jak bedzie dalej praca do znowu mi przedluzy
    wypowiedzenie.

    I tu moje pytanie. Czy taki sposob przedluzania stosunku pracy jest wlasciwy
    ( aneks do wypowiedzienia) czy powinno nastapic wycowanie jednego
    wypowiedzenia i podpisanie kolejnego znowu na 3 miesiace.
    I czy takie ciagle przedluzanie wypowiedzenia jest wlasciwe ze wzgledow
    prawa pracy.
    Acha i jeszce jedno. Przy wypowiedzeniu przysluguje 2 dni na szukanie pracy,
    gdybym znowu podpisal kolejne wypowiedzienie to przysluguja mi kolejne 2 dni
    urlopu na poszukiwanie pracy czy nie ?.

    --
    Pozdrawiam i dziekuje za odpowiedzi.
    Damian P.

  • 2. Data: 2003-11-15 19:41:12
    Temat: Re: aneks do wypowiedzenia
    Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl>

    Damian P.; <bp5gel$col$1@news.onet.pl> :

    > I tu moje pytanie. Czy taki sposob przedluzania stosunku pracy jest wlasciwy
    > ( aneks do wypowiedzienia) czy powinno nastapic wycowanie jednego
    > wypowiedzenia i podpisanie kolejnego znowu na 3 miesiace.

    Nie - nie może przedłużać aneksem - musi wycofać i jeszcze raz dać - Ty
    możesz się nie zgodzić na wycofanie, bo jest to trochę działanie
    nieprawne.

    Flyer
    ogniem i wykonywaniu niewykonalnego. ;)

  • 3. Data: 2003-11-15 21:38:17
    Od: "Damian P." <t...@w...pl>

> [...]
    >
    > Nie - nie może przedłużać aneksem - musi wycofać i jeszcze raz dać - Ty
    > możesz się nie zgodzić na wycofanie, bo jest to trochę działanie

    Dzieki za informacje. Wiem ze moge sie nie zgodzic ale lepiej jeszcze
    popracowac 3 miesiace bo narazie nic innego nie znalazlem.

    Acha i jeszce jedno. Gdyby szef sie uparl jednak na ten 2 miesieczny aneks i
    bym podpisal to moge z czyms takim isc do PIP-u, lub zrobic cos takiego ze
    pod koniec tego okresu powiedziec mu ze aneks jest niewazny i ze jesli chce
    minie zwolnic to musi dac nastepne 3 miesieczne wypowiedzenie. Dziki temu
    porobil bym jeszce 5 miesiecy.

    A czy moze wiesz jak to jest z tymi 2 dniami wolnymi na poszukiwanie pracy
    naleza sie za kazde takie wypowiedzienie czy tylko raz. Po prostu chce
    wykorzystac wszystkie przyslugujace mi prawa.

    Damian P.

  • 4. Data: 2003-11-16 12:25:59
    Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl>

    Damian P.; <bp66cl$864$1@news.onet.pl> :

> [...]
    > minie zwolnic to musi dac nastepne 3 miesieczne wypowiedzenie. Dziki temu

    Wiesz co, idź ty do prawnika w PIPie - mają dyżury.

    > A czy moze wiesz jak to jest z tymi 2 dniami wolnymi na poszukiwanie pracy
    > naleza sie za kazde takie wypowiedzienie czy tylko raz. Po prostu chce
    > wykorzystac wszystkie przyslugujace mi prawa.

    Ja bym sugerował, że skoro wypowiedzenie umowy może być tylko jedno, to
    i okres na szukanie pracy można spożytkować tylko jednokrotnie w okresie
    trwania jednej umowy - okres na szukanie pracy jest istotnie związany z
    formuła - umowa-wypowiedzenie, jak dla mnie [okres] nie jest samoistną
    konstrukcją oderwaną od reszty.

  • 5. Data: 2003-11-16 13:22:38
    Od: "Damian P." <t...@w...pl>

    > Damian P.; <bp66cl$864$1@news.onet.pl> :
    >

    > Wiesz co, idź ty do prawnika w PIPie - mają dyżury.

    Chyba tez tak zrobie jak dostane aneks do podpisania.

> [...]
    > trwania jednej umowy - okres na szukanie pracy jest istotnie związany z
    > formuła - umowa-wypowiedzenie, jak dla mnie [okres] nie jest samoistną

    Dzieki za pomoc reszty sprobuje sie dowiedziec w PIP-ie

    --
    Damian P.

  • 6. Data: 2003-11-16 13:28:32
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sat, 15 Nov 2003 22:38:17 +0100, "Damian P."
    <t...@w...pl> zakodował:

    >Dzieki za informacje. Wiem ze moge sie nie zgodzic ale lepiej jeszcze
    >popracowac 3 miesiace bo narazie nic innego nie znalazlem.

    Ustawa o szczegolnych zasadach rozwiazywania z pracownikami stosunkow
    pracy z przyczyn dotyczacych zakladu pracy:
    Art. 12. Zakład pracy powinien ponownie zatrudnić pracownika, z którym
    rozwi?zał stosunek pracy z przyczyn okre?lonych w art. 1 ust. 1, w
    razie ponownego zatrudniania pracowników w tej samej grupie zawodowej,
    jeżeli pracownik zgłosi zamiar powrotu do zakładu pracy w ci?gu roku
    od rozwi?zania stosunku pracy.

    IMO powienieneś złożyć oświadczenie o gotowości do podjęcia pracy.
    Wtedy dostajesz odprawę i nową umowę (i jak Cię będą znowu zwalniali,
    to dostaniesz znowu odprawę).

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 7. Data: 2003-11-16 14:55:49
    Od: "gonia i zeniu" <m...@i...pl>

    Moim zdaniem stara umowa wygasa z upływem pierwszego terminu wypowiedzenia.
    A to że pracujesz kolejne 2 miesiące uważam za zawarcie kolejnej umowy o
    pracę, tym razem na czas okreslony. Nie znam szczegółowych danych, ale
    myślę, że pracodawca musi z tobą zawrzeć umowę na czas nieokreslony dlatego
    broni się jakimiś dziwnymi konstrukcjami prawnymi. Ale w takim razie niech
    cię weźmie na kontrakt, albo na zlecenie.
    Żeby ta dziwna kontrukcja prawna miała ręce i nogi, rpzychodzi mi do głowy
    jedynie pomysł, że należałoby zmienić samą umowę o pracę i w niej umownie
    wydłużyć okres wypowiedzenia a nie jakiś dziwaczne aneksy do samego
    wypowiedzenia.

  • 8. Data: 2003-11-16 14:58:38
    Od: Zbyszek Tuźnik <z...@b...pl>

    Użytkownik gonia i zeniu napisał, Dnia 03-11-16 15:55:

    > Nie znam szczegółowych danych, ale
    > myślę, że pracodawca musi z tobą zawrzeć umowę na czas nieokreslony dlatego
    > broni się jakimiś dziwnymi konstrukcjami prawnymi.

    *Musi*?

    --
    Zbyszek Tuźnik
    zb_tuznik poczta onet pl

  • 9. Data: 2003-11-16 15:23:11
    Od: "Lech S" <s...@g...SKASUJ.TO.pl>

    Damian P. <t...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > Pozdrawiam i dziekuje za odpowiedzi.
    > Damian P.
    >
    >Witam. Przeczytaj będziesz wiedział. Miłej lektury.Pozdrawiam.
    STOSUNEK PRACY. COFNIĘCIE WYPOWIEDZENIA UMOWY
    Tylko za zgodą pracownika
    Bywa, że pracodawca, który wręczył już pracownikowi wypowiedzenie, chce je
    anulować. Czasami, bo zmienił decyzję i dalej zainteresowany jest
    zatrudnianiem danego pracownika, czasami, bo dowiedział się, że pracownik
    odwołał się do sądu pracy, a ma świadomość, iż wypowiedzenie było
    nieuzasadnione lub niezgodne z prawem. Czy złożone wypowiedzenie umowy o
    pracę można cofnąć i w jakim terminie? Jakie znaczenie w takiej sytuacji ma
    złożenie przez pracownika pozwu do sądu pracy?
    Pracodawca może cofnąć pracownikowi wypowiedzenie umowy o pracę i to w
    zasadzie w każdej chwili, ale skuteczność anulowania tego wypowiedzenia
    uzależniona jest od wyrażenia na to zgody przez pracownika. W przypadku braku
    takiej zgody wypowiedzenie jest skuteczne we wszystkich swoich elementach i
    powoduje rozwiązanie umowy o pracę na skutek wypowiedzenia dokonanego przez
    zakład pracy.
    Jednostronne cofnięcie wypowiedzenia jest możliwe tylko w sytuacji, gdy
    doszło do drugiej strony jednocześnie z oświadczeniem woli o wypowiedzeniu
    umowy lub wcześniej.
    Fakt, że pracownik odwołał się do sądu pracy nie ma tu żadnego znaczenia.
    Potwierdza to teza 1 uchwały z 23 października 1986 r., III PZP 62/86(OSNC
    1987/10/156), zgodnie z którą skuteczne cofnięcie przez zakład pracy
    wypowiedzenia pracownikowi umowy o pracę wymaga zgody tego pracownika, mimo
    wcześniejszego odwołania się pracownika od wypowiedzenia do sądu.
    Czy pozew to zgoda
    Powstaje pytanie, czy wniesienie przez pracownika pozwu o uznanie
    wypowiedzenia umowy o pracę za bezskuteczne lub o przywrócenie do pracy nie
    można traktować jako zgody pracownika na cofnięcie dokonanego wypowiedzenia.
    Tym bardziej że w razie cofnięcia oświadczenia dotyczącego wypowiedzenia
    umowy o pracę pracownik osiąga ten sam cel, jaki może osiągnąć w razie
    pozytywnego rozstrzygnięcia sądu.
    Zdaniem SN, przy takim założeniu we wniosku pracownika skierowanym do sądu, w
    którym domaga się on uznania wypowiedzenia umowy o pracę za bezskuteczne lub
    przywrócenia do pracy, trzeba by dopatrywać się domniemanej zgody pracownika
    na cofnięcie przez zakład pracy zaskarżonego przez niego wypowiedzenia umowy
    o pracę.
    Zgodnie z art. 60 k.c., który do stosunków pracy ma odpowiednie zastosowanie
    na podstawie art. 300 k.p., wola osoby dokonującej czynności prawnej może być
    wyrażona nie tylko w sposób wyraźny, lecz również przez czynności
    konkludentne. Nie ulega zatem wątpliwości, że pracownik zgodę na cofnięcie
    złożonego mu uprzednio przez zakład pracy wypowiedzenia umowy może wyrazić
    również przez odpowiednie ze swej strony zachowanie, świadczące o tym, że
    godzi się na cofnięcie wypowiedzenia. Ale zgoda taka może nastąpić tylko po
    złożeniu przez zakład pracy oświadczenia o cofnięciu wypowiedzenia umowy o
    pracę. Trudno bowiem przyjąć, aby pracownik jeszcze przed cofnięciem przez
    zakład pracy wypowiedzenia umowy o pracę, mógł z góry wyrazić ze swej strony
    zgodę na cofnięcie wypowiedzenia, skoro żadne w tym przedmiocie oświadczenie
    zakładu pracy jeszcze nie zostało złożone.
    Pracownik może chcieć, aby sprawę rozstrzygnął sąd
    Z tych przyczyn wniesienie przez pracownika powództwa o uznanie wypowiedzenia
    umowy o pracę za bezskuteczne lub o przywrócenie do pracy nie można traktować
    jako dorozumianej zgody pracownika na cofnięcie przez zakład pracy
    wypowiedzenia umowy o pracę. W dacie wniesienia do sądu pozwu nie istniało
    bowiem oświadczenie zakładu pracy dotyczące cofnięcia wypowiedzenia umowy o
    pracę, a zatem pracownik nie mógł ustosunkować się ani wyrazić aprobaty lub
    dezaprobaty w stosunku do oświadczeń woli zakładu pracy, które jeszcze nie
    zostały złożone. Wytoczenie przez pracownika powództwa kwestionującego
    wypowiedzenie umowy o pracę jest czynnością procesową &#8211; podjętą przez
    pracownika w ramach służących mu uprawnień. Czynność ta jest z natury swej
    odmienna od czynności materialnoprawnej, jaką jest wyrażenie przez pracownika
    zgody na cofnięcie dokonanego uprzednio przez zakład pracy wypowiedzenia.
    Pracownik może być zainteresowany podjęciem czynności procesowej, aby uzyskać
    korzystne dla siebie rozstrzygnięcie sądu, natomiast z różnych przyczyn może
    nie życzyć sobie wycofania przez zakład pracy oświadczenia woli o
    wypowiedzeniu umowy o pracę.
    Małgorzata Jankowska
    Gazeta Prawna Nr 211/03 z dnia 29.10.2003

  • 10. Data: 2003-11-16 16:16:52
    Od: "Damian P." <t...@w...pl>

    Użytkownik "Lech S" <s...@g...SKASUJ.TO.pl> napisał w wiadomości

    > STOSUNEK PRACY. COFNIĘCIE WYPOWIEDZENIA UMOWY

    > Gazeta Prawna Nr 211/03 z dnia 29.10.2003

    Dzieki za ten artykuł
    --
    Pozdrawiam Damian P.